Fransız Besteci Maurıce Ravel’in Kurmaca ve Gerçeklik Arasında Gidip Gelen Yaşam Öyküsü: Jean Echenoz’un Ravel’i

Yaşamöyküsü, sanat ve yazın tarihi boyunca hem anlatı türü olma özelliği hem de sinema, tiyatro gibi farklı sanat dallarına uygulanabilirliği açısından etkili anlatı türlerinden biri olmuştur. Ancak tarih, sanat hatta bilim gibi birçok kavramın gerçekliğinin sorgulandığı postmodern çağda, yaşamöyküsünün gerçek ve kurgu arasında gidip gelen belirsiz bir alana doğru evirildiği görülür. Yapıtlarında genellikle polisiye, macera ve kara roman gibi türleri tek bir potada eriterek melez bir tür ortaya koyan çağdaş Fransız edebiyatı yazarlarından Jean Echenoz, ünlü besteci Maurice Ravel'in yaşamından yola çıkarak yazdığı Ravel adlı romanla birlikte kurmaca yaşam öykülerine yönelir ve iki yıl arayla üç kurmaca yaşam öyküsü yayımlar. Echenoz, müzisyen Ravel’in yaşamına dair birçok unsura yer verdiği Ravel adlı romanda, sanatçının kişiliği ile özdeşleşmiş pek çok özelliği aktarır: Ravel’in çok sigara içmesi, uykusuzlukları, aşırı detaycılığı, kıyafetlerine gösterdiği özen, deniz aşırı ülkelere yaptığı seyahatler, ilişkileri, geçirdiği trafik kazası ve rahatsızlıkları.Yazar, ünlü besteci Ravel'in yaşamına dair bazı gerçek unsurları kullanmasına rağmen, bu yapıtın pek çok kurgusal özellik barındırdığını belirtmek gerekir. Bu çalışmada, Jean Echenoz'un Ravel adlı yapıtında ünlü besteci Maurice Ravel'i nasıl yansıttığı, yazarın, gerçek ile kurgu arasındaki ince çizgiyi korumaya çalışarak nasıl bir kurmaca yapıt ortaya koyduğu incelenmiştir. Geleneksel yaşamöyküsü ve kurmaca yaşamöyküsü arasındaki farklara dikkat çekilen ve karşılaştırmalı bir yaklaşımla ele alınan çalışma, yazarın romanının yapısını nasıl kahramanın kişilik özellikleriyle bütünleştirdiğini göstermesi açısından ilginçtir.

Fiction and Biography of French Composer Maurice Ravel

Biography has been one of the effective narrative instruments in terms of its applicability to different kinds of arts such as cinema, theater and both being a narrative type throughout the history of art and literature. However, in the postmodern era where the reality of many concepts such as history, art and even science is questioned, it can be seen that the biography has evolved into an indefinite field that moves between reality and fiction. In his works, Jean Echenoz, a master of contemporary French literature, often reveals a hybrid genre by dissolving genres such as crime, adventure and black novels in a single pot, leads from the life of the famous composer Maurice Ravel to a fictional life story with the novel Ravel. In Echenoz's novel, there are many elements about the life of musician Ravel. Many features associated with Ravel's personality are reflected in the novel. For example, Ravel's sleeplessness, excessive detail, attention to his clothes, travels to overseas countries, his relationship with Stravinsky, unfortunate traffic accidents and disturbances can be counted. Although the author uses many elements of Ravel's life, it should be noted that this work has many fictional features. In this work, we will try to show how the author reflects the famous composer Maurice Ravel and shows a fiction work by preserving the fine line between reality and fiction. It will also show how the author integrates the novel's structure with the personality traits of the novel hero.

___

  • Aktulum,K.,(2011).Metinlerarasılık-Göstergelerarasılık,KanguruYayınları Ankara.
  • Blanckeman,B., Dambre M., Mura-Brunel A.,(2004). Le Roman Français au Tournant du XXIe siècle, Prsesses Sorbonne Nouvelle, Paris.
  • Echenoz,J.,(2014).Ravel,(Çev.:M.E.Özcan), Helikopter Yayınevi, İstanbul.
  • Echenoz, Jean, (2006). Radio émission proposée par Elodie Courtejoie, « Ravel, roman », 23.11.2006
  • Echenoz ile Söyleşi, (2007). Olivier Cadiot avec Minh Tran Huy, « Le roman, mode d’emploi », Le Magazine littéraire, n°462, mars 2007
  • Echenoz, J., (2017 ). « j’aime me représenter l’écriture comme un travail technique » entretıen réalısé par Sophie Joubert
  • Eco,U., (1996). Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, Can yayınları ,İstanbul.
  • Eliuz, Ü., (2016). Oyunda oyun postmodern roman, Kesit Yayınları, İstanbul.
  • Gefen, A.(2004). Le Genre des noms: la biofiction dans la littérature française contemporaine, Le roman français au tournant du XXIe siècle, Prsesses Sorbonne Nouvelle, Paris.
  • Houppermans, S. (2008). Jean Echenoz, étude de l’œuvre, Bordas, Paris.
  • Kundera,Milan, (1986) Roman Sanatı,Can yayınları,İstanbul.
  • Nadal, Ira Bruce, (1984), Biography: Fiction, Fact and Form, St.Martin’s Pres, NewYork.
  • Schwob, Marcel, (2010). Üç Roman, Altın Maskeli Kral, Monelle'in Kitabı, Düşsel Yaşamlar, (Çev.:Derman,A.),Yapı Kredi Yayınları ,İstanbul.
  • Tekcan, Rana, (2009), Sessiz Yaşayan Kadınlar: Biyografide Kadın”, Kadınlar Dile Düşünce, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Tournier, M.,(2017). Düşüncelerin Aynası,Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Toussaint, Jean Philippe, (1990). Banyo,Ayrıntı Yayınları,İstanbul.
  • Wellek, R. - Warren, A.,(1983). Edebiyat Biliminin Temelleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.