TOKAT MÜZESİ GÜMÜŞ YÜZÜKLERİ

Yüzükler, kadınlar ve erkekler tarafından süs eşyası, mühür, asalet, rütbe belirtme, nişan, tılsım, nazarlık, anahtar yüzükler ve zehir taşıma gibi işlevsel amaçlarla kullanılmışlardır. El parmaklarına bazen de ayak parmaklarına takılan yüzük halkalarının kesiti yarım daire, kare ince bant gibi farklı biçimlerde olabilmektedir. Düz halka yüzüklerin dışında, kaşlı yüzükler de kullanılmıştır. Yüzük formları zamanla değişerek yeni formlar ortaya çıkmıştır. Tokat Arkeoloji Müzesi’nde yer alan gümüş yüzükler bu makalede katalog çalışması olarak değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında değerlendirilen gümüş yüzükler özellikle Roma ve Geç Roma Dönemi insanının sosyal ve ekonomik durumu, günlük yaşam standartları ve kültürü hakkında vereceği veriler açısından oldukça önemlidir. Müzedeki eserlerin tamamının Tokat ve çevresinden geldiği düşünüldüğünde, bu gurubun analizi Antik Çağ’da önemli bir yerleşim olan bölgenin sosyo- ekonomik kültürel konumu ve çevresindeki şehirler ile olan ilişkileri ve orada yaşayan insanların günlük yaşam şekli üzerine önemli veriler sağlayacaktır. Bu anlamda Tokat Müzesi’ndeki Roma Dönemi gümüş yüzüklerin kataloglanması sonucunda, o dönem Tokat ve çevresi hakkında önemli bilgiler elde edilecek ve bu veriler Arkeolojik araştırmalarda bulunulan diğer eserlerin karşılaştırılmasında kullanılarak ileride yapılacak çalışmalara dayanak oluşturacaktır.

___

  • Boardman, J.- Scarisbrick, D., The Ralph Harari Collection of Finger Rings, London, 1977.
  • Çelikbaş, E., 2005-2014 Parion Kazısı Metal (Bronz-Demir-Kurşun) Buluntuları, (Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi), Erzurum, 2016.
  • Davidson, Gladys, Corinth: The Minor Objects, Vol: XII, New Jersey, 1952.
  • Demir, J. S. Y., Gaziantep Arkeoloji Müzesi’nde Sergilenen Yüzükler ve Yüzük Taşları, (Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir, 2008.
  • Deppert-Lippitz, B., Goldschmuck Der Römerzeit Im Römisch-Germanischen Zentralmuseum, Bonn, 1985.
  • Garcia, R. C., Coleccion De Gliptica Del Museo Arqueologico Nacional, Vol. I, Bilbao, 1990.
  • Henig, M., Classical Gems: Ancient and Modern Intaglios and Cameos in the Fitzwilliam Museum, Cambridge, 1994.
  • Henig, M.,- MacGregor, A., Catalogue of the Engraved Gems and Finger Rings in the Ashmolean Museum II: Roman, Oxford, 2004.
  • Johns, C., The Jewellery of Roman Britain, Frome, 1996.
  • Kleibrink- Maaskant, Marianne, Catalogue of the Engraved Gems in the Royal Coin Cabinet the Hague: The Greek, Etruscan and Roman Collections, Hague 1978.
  • Konuk, K.- Arslan, M., Anadolu Antik Yüzük Taşları ve Yüzükleri: Yüksel Erimtan Koleksiyonu, İstanbul, 1999.
  • Maaskant-Kleibrink, M., The Engraved Gems: Roman and Non-Roman, Nijmegen, 1986.
  • Meriçboyu, Y. A., Antikçağ’da Anadolu Takıları, İstanbul 2001.
  • Middleton, S. E. H., Selas, Finger Rings, Engraved Gems and Amulets int he Royal Albert Memorial Museum, Exeter, 1998.
  • Middleton, S. E. H., Classical Engraved Gems From Turkey and Elsewhere, Oxford, 2001.
  • Oransay, A., Arykanda Antik Kentinde 1971-2002 Kazı Sezonlarında Ele Geçen Madeni Buluntular ve Madencilik Faaliyetleri, (Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Esntitüsü Arkeoloji Anabilim Dalı Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara, 2006.
  • Özgülnar, N., Perge Kazılarında Bulunmuş Takılar, (İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul, 2007.
  • Türe, A. - Savaşçın, M. Y., Anadolu Antik Takıları, İstanbul, 2002.
  • Uygun, Ç., Patara Geç Hellenistik- Roma Dönemi Takıları, (Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Antalya, 2000.
  • Walters, H. B., Catalogue of the Engraved Gems and Cameos Greek Etruscan and Roman in the British Museum, London, 1925.