"ÜÇ İSTANBUL" ROMANINDA KİMLİK BUNALIMI

Bireyin kendisine ait nitelik ve davranışları ile onu diğer bireylerden ayıran özelliklerin tümüne kimlik denir. Kişinin, kendisini hangi kimliğe dahil edeceğini bilememesi veya çeşitli nedenlerden ötürü kendi niteliklerinden uzaklaşması kimlik bunalımı yaşamasına sebep olur. Osmanlı Devleti’nde 19. yüzyıldan itibaren Avrupa’dan geri kalınması sebebiyle pek çok yenileşme hareketleri görülür. Söz konusu Batılılaşma hareketlerinin halka inmesi, halk tarafından benimsenmesi esnasında birçok doku uyuşmazlıkları olmuş, bu da genelde toplumda özelde ise fertlerde kimlik bunalımına yol açmıştır. Bu durum bilhassa Osmanlı’nın son dönemini ve Cumhuriyet’in ilk yıllarını anlatan romanlarda sıklıkla işlenen bir konu olmuştur. Çalışmamızda Mithat Cemal Kuntay’ın “Üç İstanbul” romanı ele alınarak, romanda kimlik bunalımı yaşayan tipler üzerinde durulmuştur.

___

ALVER, Ahmet. (2012), “İlk Dönem Türk Romanlarında Yanlış Batılılaşma Sonucu

Yabancılaşan Karakterler”, Türk Dili ve Araştırmaları Dergisi, Cilt.1, S.2, ss. 27-36.

ALVER, Köksal. (2006/2), “Edebiyat ve Kimlik”, Bilgi(13), ss. 32-42.

CEYHAN, Nesîme. (2009), İkinci Meşrutiyet Dönemi Türk Hikâyesi (1908-1918), Selis

Yayınları, İstanbul.

KÖSEMİHAL, Nurettin Şazi. (1964), “Edebiyat Sosyolojisine Giriş”, Sosyoloji Dergisi,

C.2, S.19-20, ss. 1-37.

KUNTAY, Mithat Cemal. (2008), Üç İstanbul, Oğlak Yayınları, İstanbul, 7. Baskı.

TİMUR, Taner. (2002), Osmanlı-Türk Romanında Tarih, Toplum ve Kimlik, İmge Kitabevi,

Ankara, 2. Baskı.

ULUTAŞ, Nurullah-ULU, Emine. (2015), “Türk Romanında Kimlik Bunalımı”,

TurkishStudies-International PeriodicalfortheLanguages, LiteratureandHistory of

TurkishorTurkic Volume 10/8 Spring 2015, p. 2095-2114.

WELLEK R. and WARREN A. (1993), Theory of Literature, PenguinBooks, London.