MÜZİKOLOJİDE İKİ YENİ KAVRAM: SCENE VE YEREL SOUND

Bu çalışmanın amacı, müzikoloji araştırmalarında anahtar bir rol üstlenen scene ve yerel sound kavramlarına odaklanarak her iki yaklaşım üzerinden gerçekleşen müziğin kültürel çalışmalardaki yerini açığa çıkarmaktır. Burada scene olgusu yer ve mekâna bağlı olarak gelişen bir müziksel etkinliği temsil ederken, yerel sound yine bir yerleşim üzerinden gerçekleşen yeni duysal tasarımların ifadesidir. Her iki kavram da belirli bir coğrafyaya, aidiyet üzerinden gerçekleşen kültürel kimlik ve mirasa dayanır. Ayrıca modern-gelenek diyalektiği ile yerel-küresel ilişki scene ve yerel sound için belirleyici bir işleve sahiptir. Kendisini egemen kültürün dışında tanımlayan/gören toplulukların müziksel bir etkinliğin çevresinde kümelenmesi ve bu müziğe manevi bir önem atfetmesi scene ve yerel soundu oluşturan faktörler arasındadır. Sonuç olarak burada ortaya konulan örnek vaka incelemeleri son yıllarda popüler müzik çalışmalarının ayrılmaz bir parçası olan scene ve yerel sound nosyonlarına ilişkin önemli ayrıntılar sunmaktadır. 

___

  • Bauman, Z. (2010). Küreselleşme. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Bora, T. (1988). Önsöz. D. Hebdige içinde, Gençlik ve Altkültürleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Cohen, S. (1999). Scenes. H. Bruce, & T. Swiss (Dü) içinde, Key Terms in Popular Music and Culture (s. 239-250). Oxford: Blackwell Publishers.
  • Çerezcioğlu, A. (2011). Küreselleşme Bağlamında Extreme Metal Scene:İzmir Metal Atmosferi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Duckles, V., & Pasler, J. (2001). Musicology: New Trends. Grove Music Online. içinde Oxford: Oxford University Press.
  • Erol, A. (2009). Müzik Üzerine Düşünmek. İstanbul: Bağlam.
  • Harris, K. K. (2007). Exteme Metal: Music and Culture on Edge. New York: Berg Publishers.
  • Hebdige, D. (1988). Gençlik ve Altkültürleri. (E. Tarım, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kerman, J. (1985). Contemplating Music. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  • Kuvanç, İ. U. (2010). Küreselleşme'nin Tektipleştirme İdeolojisi ve Toplumsal Yeniden Üretiminde İdeolojik Aygıt Olarak Dünya Müziği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Robertson, R. (1999). Glokalleşme:Zaman-Mekan ve Homojenlik-Heterojenlik. A. Topçuoğlu, & Y. Aktay (Dü) içinde, Postmodernizm ve İslam,Küreselleşme ve Oryantalizm (s. 115-142). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Shuker, R. (2001). Understanding populer Music. London: Routledge.
  • Shuker, R. (2005). Populer Music: The Key Concept. London: Routledge.
  • The Golden Dictionary. (1986). Altın Kitaplar Yayınevi: İstanbul.