BAKİRE MERYEM'İN ÖLÜMÜ VE GÖĞE YÜKSELMESİ

Özet Hiristiyan dinin önemli figürlerinden biri olan bakire Meryem’in ölümü ve göğe yükselmesi “Altın Efsane” ve “Transitus Mariae” olmak üzere iki temel kaynakta anlatılmıştır. Altın Efsane, Jacobus de Voragine tarafından 13. yüzyılın üçüncü çeyreğinde kaleme alınmıştır. 6. yüzyıla tarihlendirilen Transitus Mariae ise Meryem’in ölümünü ve göğe yükselmesine değinen diğer önemli bir kaynaktır. Papa XII. Pius tarafından 1950 yılında kabul edilen dogma ile Meryem’in öldükten sonra ruhu ile birlikte gökyüzüne yükseldiği kabul edilmiş ve kilise tarafından her yıl 15 Ağustos’ta bayram olarak kutlanmaya başlanmıştır. Çalışma kapsamında, bakire Meryem’in ölümü ve göğe yükselmesi, apokrif kaynaklar ışığında ele alındıktan sonra Erken Rönesans dönemine tarihlendirilen tasvirlerle desteklenerek ikonografik açıdan değerlendirilmiştir. 

___

KAYNAKÇA Barut, F. (2012), Bizans Dönemi Kapadokya Kiliseleri Duvar Resimlerinde Koimesis: Meryem'in Uyku Tasvirleri, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara. Duornik, F. (1990), Konsiller Tarihi İznik’ten II. Vatikan’a, TTK, Ankara. Harman, Ö. F. (2002), “Konsil”, TDV İslam Ansiklopedisi, cilt.26, ss. 175-178. Harman, Ö. F. (2004), “Meryem”, TDV İslam Ansiklopedisi, cilt.29, ss. 236-242. Tanner, N. (2011), The Church in Council, I. B. Tauris, London. Dağlı, Y. (2016), Hıristiyan Konsilleri ve II. Vatikan Konsili’nin Küresel Süreçteki Anlamı, Çanakkale Onsekiz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale. Demirci, K. (2007), “Ortodoksluk”, TDV İslam Ansiklopedisi, cilt.33, 409-414. Earls, I. (1987), Renaissance Art A Topical Dictionary, Greenwood Press, USA. Carter, D. (2003), “Mariology”. In E. Fahlbusch, J. M. Lochman, J. Mbiti and L. Vischer (Eds.), Encyclopedia Christianity, Grand Rapids, Michigan, 403-410 Hall, J. (1974), Dictionary of Subjects and Symbols in Art, Harper&Row Publishers, New York. Johnson, E. A. (1994), “Immaculate Conception”, In M. Glazier and M. K. Hellwig (Eds), The Modern Catholic Encyclopedia, Grill&Macmillan, Ireland, 417-418. Kurt, M. (2010), Tanrıça Kültü ve Hıristiyanlıktaki Meryem Figürüne Etkileri, Rize Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Rize. Le Goff, J. (2014), In Search of Sacred Time: Jacobus de Voragine and The GoldenLegend. (Çev. L. G. Cochrane), Princeton University Press, Princeton. Pelikan, J. (1996), Mary Throught Centuries: Her Place in the History of Culture, Yale University Press, New Heaven. Tükel, U., Yüzgüller, S. (2014), Sözden İmgeye Batı Sanatında İkonografi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul. Tümer, G. (2002), Hıristiyanlıkta ve İslamda Hz. Meryem, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara. Uzuner, S. G. (2015), Katolik Mezhebine Göre İsa’nın Annesi Meryem, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Vincentine, M. (1951), “A Fifteenth-Century Italian Version of the “Transitus Mariae”, Italica, cilt.28, s. 1, ss. 23-26. Voragine de, J. (1994), The Golden Legend (Çev. Granger Ryan ve Helmut Ripperger), Ayer Company Publishers, USA.