SU KASİDESİ’NDE “ÖZGÜNLÜK”LER ÜZERİNE

Klasik şiirimizde önemli bir yere sahip olan Su Kasîdesi, Fuzûlî’ye ait şiirler içinde şöhret bakımından önde gelenler arasındadır. Son Peygamber’e dair övgüyü içerdiği için aynı zamanda bir na‘t-ı şerif olan kaside nazım türündeki bu eser, günümüzde de hâlâ ilgili bölümlerde ders olarak okutulan, üzerine şerhler yazılan başyapıt niteliğinde bir manzumedir. Söz konusu şiirin edebiyat aleminde bu denli ciddi ilgiye mazhar olmasının sebepleri arasında özgünlüğüne de dikkat çekmek gereği vardır. Dîvân şiiri içindeki sayısız benzeri arasında Su Kasîdesi’ni farklı ve kendine mahsus kılan özelliklere dair kimi değerlendirmeleri içeren bu makalede söz konusu manzume, bünyesinde barındırdığı özgünlükler yönüyle incelenmiştir. Su Kasîdesi’ni biçim ve içeriği yönüyle benzeri diğer eserlerden ayıran noktaları tespit ve yorumlama esnasında, bu şiire dair; bilim, fikir ve edebiyat dünyasında yapılmış değerlendirmelere ayrıca değinerek; katıldığımız, katılmadığımız kimi görüşlere de yer vermiş bulunuyoruz. Su Kasîdesi’nin özgünlüğü üzerine kaleme alınmış bu yazının hedeflerinden biri de böylesi bir na‘t-i şerifin edebiyat öğrencileri ve meraklıları nezdinde bir kez daha güncellenmesine katkıda bulunmaktır.
Anahtar Kelimeler:

peygamber, övgü, şair

ABOUT ORİGİNALİTİES İN “SU KASİDESİ”

Su Kasidesi, which has an important place in our classical poetry, is one of the prominent poets of Fuzûlî. This work, which is also a na’t-ı sherif, which contains praise for the Last Prophet, is still a master piece poem written as a lesson in there lated sections and written with commentaries on it.There is also a need to draw attention to the authenticity of there a son why thepoem in question has so much interest in the literature. In this article which contains some evaluations about the features that make the “Su Kasidesi” different and distinctive among the countless similarities in the Divan poetry, it was examined from the point of view of the originalities within it. While determining and interpreting the points which differentiate Su Kasıdesi from other similar works in terms of form andcontent; We have also included some of the opinions that we have not participated in by referring to the evaluations made in the world of science, ideas and literature.One of the objectives of this paper, which is written on the originality of Su Kasıdesi, is to contribute to the updating of such an na’t-ı sheriff onceagain in theeyes of literary students and enthusiasts.

___

  • AKAR, Metin. (2017). Su Kasîdesi Şerhi, TDV Yay., Ankara.
  • AKYÜZ, Kenan vd. (1990). Fuzûlî Dîvânı, Akçağ Yay., Ankara.
  • ARAT, Reşit Rahmeti. (1991). Kutadgu Bilig, TDK Yay., Ankara.
  • BANARLI, Nihad Sâmi. (1971) Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, MEB Yay., İstanbul.
  • ÇALIŞKAN, Adem. (1999). Fuzûlî’nin Su Kasidesi ve Şerhi, Diyanet İşleri Bşk. Yay., Ankara.
  • ÇAVUŞOĞLU, Mehmed. (1986). “Dîvân Şiiri”, Türk Dili, Ankara.
  • DEMİRBAĞ, Ömer. (2018). “Fuzûlî’nin Bir Murabbâsı Üzerinde Şerh Çalışması”, Iğdır Ü., SB Der., Iğdır.
  • DİLÇİN, Cem. (2005). “Fuzûlî’nin Kasideleri Üzerine Kısa Notlar”, Osmanlı Araştırmaları XXV, İstanbul.
  • DİLÇİN, Cem. (2000). “Su Kasîdesi’nin Bir Beytindeki ‘Yaygın Yanlış’ Üzerine”, Türkoloji Dergisi, Ankara.
  • GÜNEŞ, Mustafa. (2014). Su Kasidesi Şerhi, Hoşgörü Yay., İstanbul.
  • KARATAŞ, Turan. (2004). Ansiklopedik Edebiyat Terimleri Sözlüğü, Akçağ yay., Ankara
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl. (1990). Konuşmalar, bd Yay., İstanbul.
  • Köprülüzade Mehmet Fuat. (1938). Eski Şairlerimiz Dîvân Edebiyatı Antolojisi, Muallim Ahmet Halit Ktb., İstanbul.
  • ONAN, Necmettin Halil. (1991). İzahlı Dîvân Şiiri Antolojisi, MEB Yay., İstanbul.
  • TÂHİRÜ’L-MEVLEVÎ. (1973). Edebiyat Lügati, Enderun Ktb., İstanbul.
  • ÜZGÖR, Tahir. (2000). “Su Redifli Şiirler ve Fuzûlî’nin Su Kasîdesi’nin Kompozisyonuna dair” İlmî Araştırmalar, İstanbul.