AHMET HAMDİ TANPINAR’DAN ORHAN OKAY’A KÜLTÜREL SERMAYENİN DAĞITIM MERKEZİ OLARAK PARİS

19. yy. da Osmanlı Devletinde eğitim için Paris’e gitmek, devlet tarafından öğrenci ve devlet adamlarına biçilmiş aydınlatıcı bir kültür göreviyken Paris, zaman içinde Türk aydın ve yazarları için seyahat edilmesi gereken bir kültür merkezi hâlini alır. Şehir bu yönüyle Avrupa ve dünyanın farklı yerlerindeki aydın ve sanatçılar tarafından da bir kültürel sermaye dağıtım merkezi olarak görülmüştür. Dünya edebiyat ve sanat dünyasında Pablo Picasso’dan Salvador Dali’ye, James Joyce’dan Ernest Hemingway’e, Emil Cioran’dan Danilo Kiš’e kadar alanlarındaki yönelimleri etkilemiş sanatçıların adları Paris’ten aldıkları evrensel geçerliliği olan bu kültürel sermayeyle dünya çapında duyulmuştur. Bu makalede pek çok sanatçı ve aydının ziyaret ettiği şehrin bir kültürel sermaye dağıtım merkezi olarak nitelikleri ve bu yönüyle Türk yazarı ve aydını üstündeki etkisi, Ahmet Hamdi Tanpınar ve Orhan Okay’ın Paris’e dair yazdıkları kullanılarak aydınlatılacaktır.

BRING US ARMLOADS OF LIGHT!: FROM AHMET HAMDİ TANPINAR TO ORHAN OKAY PARIS AS A DISTRIBUTION CENTER OF CULTURAL CAPITAL

In the 19th century Ottoman Empire, education in Paris is an enlightening cultural duty assigned by the state to students and statesmen. Eventually the city becomes a cultural center for Turkish intellectuals and writers to travel. In this respect, the city is a cultural capital distribution center not only in Ottoman-Turkish Westernization, but also in Europe and different parts of the world. In the world of literature and art, the artists who have influenced their fields from Pablo Picasso to Salvador Dali, James Joyce to Ernest Hemingway, Emil Cioran to Danilo Kiš have been heard with this cultural capital and gain universal validity from Paris. In this article, Ahmet Hamdi Tanpınar and Orhan Okay's writings on Paris will be shown to shed light on how the city works as a cultural capital distribution center and its impact on Turkish writer and intellectual.

___

  • Alptekin, Turan (2010), Ahmet Hamdi Tanpınar (Bir Kültür, Bir İnsan), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benjamin, Walter (2019), Pasajlar, (Çev.: Ahmet Cemal), İstanbul: YKY.
  • Bourdieu, Pierre (2010), “Sermaye Biçimleri”, (Çev. Mehmet Murat Şahin), Sosyal Sermaye, İstanbul: Değişim Yayınları.
  • Bourdieu, Pierre (2016), Sosyoloji Meseleleri, (Çev.: Filiz Öztürk vd.), Ankara: Heretik Yayınları.
  • Casanova, Pascale (2009), Dünya Edebiyat Cumhuriyeti, (Çev.: Filiz Deniztekin; Saadet Özen), İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Enginün, İnci; Kerman, Zeynep (Haz.) (2015), Günlüklerin Işığında Tanpınar’la Baş Başa, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Higonnet, Patrice (2005), Paris: Capital Of The World, (Trans. Arthur Goldhammer), Cambridge: Harvard University Press.
  • İnal, İbnü’l-Emin Mahmut Kemal (2013), Son Asır Türk Şairleri, C. V, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Kanter, Beyhan (2014). “Abdülhak Hamid Tarhan’ın Şiirlerinde Duyusal Bir Mekân: Paris”, Türk Dili, S. 747, s. 90-94.
  • Kerman, Zeynep (1992), Tanpınar’ın Mektupları, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Koç, Murat (2011), “Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Kültür ve Sanat Dünyasında Paris”, Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, S. 25, s. 127-150.
  • Okay, Orhan (2012), “Orhan Okay”, Tanpınar Zamanı, (Haz.: Handan İnci) İstanbul: Kapı Yayınları, s. 3-9.
  • Okay, Orhan (2016), Bir Başka Paris, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Safa, Peyami (1938), Büyük Avrupa Anketi, İstanbul: Kanaat Kitabevi.
  • Speller, John R.W. (2011), Bourdieu and Literature, Cambridge: Open Book Publishers.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi (1996), Yaşadığım Gibi, (Haz.: Prof. Dr. Birol Emil), İstanbul Dergâh Yayınları.
  • Tekin, Mehmet (2010), “Yahya Kemal’in Paris Serüveni Yahut Bir Firarinin Notları”, 50 Yıl Sonra Yahya Kemal, Ankara: TYB Yayınları.