XI Yüzyılın Sonu Ile XX Yüzyılın Başlarında Kent Kültürünün Ukrayna Dineper Kırsaldaki Kazaklara Etkisi (Misyoner Rahiplerin Izlenimleri Üzerinden)

Bu makalede, şehir kültürü, modernleşme süreci ve Rusya İmparatorluğu uygulamalarının Ukrayna Dinyeper Kazaklarının gündelik yaşamı ve dini gelenekleri üzerindeki etkisi incelenmektedir. İncelemede kullanılan başlıca kaynak yörede yaşayan köy rahiplerinin gözlemlerinden oluşmaktadır. Rahipler gözlemlerini belirli aralıklarla “diocesan vedomosti” dergisinde kayıt altına almıştır. Para kazanmak ya da ürün ticareti için şehirlere yapılan “vidkhidnytstvo” (mevsimsel iş göçü)’nün Kazakların yaşantılarını etkilediğini vurgulamak gerekmektedir. Bu etkinin sonucunda ailelerin ve tüm kırsal kesimin gündelik yaşamında değişimler meydana gelmiştir. Sonuç olarak modaya, kültürel değerlere, dini geleneklere, Ruslaştırma politikasına ait geleneksel algı değişmiştir.

THE INFLUENCE OF THE URBAN CULTURE ON THE COSSACK RURAL POPULATION OF THE DNIEPER UKRAINE DURING THE MODERNIZATION OF THE LATE ХІХ – EARLY ХХ CENTURIES (BASED ON OBSERVATIONS OF PARISH PRIESTS)

The article considers the influence on everyday life and spiritual traditions of the Cossacks of the Dnieper Ukraine city culture, process of modernization and imperial Russian implementations. The main sources for analysis were the observation of local rural priests. They recorded them in special periodicals of “diocesan vedomosti” (magazine). It should be stressed that “vidkhidnytstvo” (seasonal working migration) to the cities for earnings or transportation of goods affected the life of the Cossacks. It was revealed that the consequences of this influence were changes in the everyday life of individual families as well as the whole rural community. As a result, the traditional notion of fashion, cultural values, spiritual traditions, Russification were transformed.

___

  • “Arkhistratigo-Mikhaylovskaya tserkov’ sela Komarovki Kobelyakskogo uyezda i eye prikhoda. Istoriko-statisticheskiy ocherk ”, Poltavskiye eparkhial’nyye vedomosti, chast’ neofitsial’naya,1908, No 28.
  • Bachyns’ka Olena, Dunays’ke kozats’ke vіys’ko, 1828-1868, Odesa: «Astroprint» 1998.
  • Bur’yanov Aleksandr, “Istoriko-statisticheskoye opisaniye tserkvi i prikhoda seleniya Volontirovki, byvshey kazach’yey stanitsy Akkermanskogo uyezda”, Kishinevskiye eparkhial’nyye vedomosti, 1877, No 16.
  • Efremov Evtimiy, “Tserkovno-istoricheskoye i statisticheskoye opisaniye Aleksandro-Nevskoy tserkvi i prikhoda s. Serednyakov Gadyachskogo uyezda Poltavskoy eparkhii”, Poltavskiye eparkhial’nyye vedomosti, chast’ neofitsial’naya, 1905, No. 25.
  • Kovalenko Gavriil, “Rozhdestvo-Bogorodicheskaya tserkov’ m. Varvy Lokhvitskogo uyezda (Istoriko-statisticheskiye svedeniya po tserkovnym dokumentam)”, Poltavskiye eparkhial’nyye vedomosti, chast’ neofitsial’naya, 1900, No 22.
  • Lipskiy Vasiliy, “Prikhodskaya letopis’ sela Vishenok Krolevetskogo uyezda”, Pribavleniye k Chernigovskim eparkhial’nym vedomostyam, 1875, No 2.
  • Pamyatnaya knizhka Poltavskoy gubernii za 1865 g., Poltava, 1865.
  • Pamyatnaya knizhka Chernigovskoy gubernii na 1861 g., Chernigov, 1862.
  • Poltavskiye eparkhial’nyye vedomosti, chast’ neofitsial’naya, 1887, No12 .
  • Prikhozhiy Grigoriy, “Selo Іvanovka i ego khramy Khorol’skogo uyezda”, Poltavskiye eparkhial’nyye vedomosti, chast’ neofitsial’naya, 1899, No 26.
  • Pirskiy Nikolay, “Istoriko-statistichekiye svedeniya o m. Perevolochne Kobelyakskogo uyezda, i nakhodyashchegosya v nem Spaso-Preobrazhenskoy tserkvi”, Poltavskiye eparkhial’nyye vedomosti, chast’ neofitsial’naya, 1893, No 14 .
  • Solomakha P., “Selo Obolon’ye Krolevetskogo uyezda (neskol’ko slov ko dnyu stoletiya prikhodskogo khrama)”, Pribavleniye k Chernigovskim eparkhial’nym izvestiyam, 1901, No10.
  • Shch Vl[adimir], “Stranichka iz tserkovno-prikhodskoy letopisi”, Poltavskiye eparkhial’nyye vedomosti, chast’ neofitsial’naya, 1897, No 8.