TELEVİZYON DİZİLERİNDE GÜCÜN TEMSİLİ

İnsanlık tarihi güç savaşlarına dayanır. Zaman içerisinde süregelen biçimde, gruplar ve kurumlar sahip oldukları iktidar, otorite, statü, cinsiyet ve inanç gibi toplumsal kaynaklarla güçlerini karşılarındaki kişilere kabul ettirmeye çalışmışlardır. Bu yönüyle gücü toplumsal ilişkiler olarak ifade etmek mümkündür. Gündelik hayatta kişiden kişiye değişen, artıp azalabilen ve paylaşılabilen güç bir yandan bireylere ayrıcalık katarken, diğer yandan kültürel bir boyutu da vardır. Türk televizyonlarında yayınlanan dizilerin sayıları izleyicinin ilgisine bağlı olarak, özellikle son on yıllık süreçte gün geçtikçe artmaktadır. İzleyiciyle iletişim kurma ve izleyicinin dikkatini sürekli kılma sürecinde toplumsal gerçeklikten ve uylaşımlardan beslenen televizyon dizilerinde kişilerarası iletişimin, dolayısıyla da toplumsal ilişkilerin temel belirleyicilerinden olan gücün temsilinin ne şekilde yapıldığının ortaya konulması bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaç çerçevesinde çalışmanın ilk bölümünde güç ve televizyon dizilerine ilişkin literatüre yer verilmektedir. Çalışmanın ikinci bölümünde ise, Türk televizyonlarında yayınlanan ve izlenme oranları dikkate alınarak belirlenen iki dizide yer alan güç temsilleri ve bunların toplumsal gerçeklikle ilişkisi ortaya konulmaktadır.

REPRESENTATION OF POWER IN TV SERIALS

History of humanity is based upon power wars. In the course of time, groups and institutions have constantly tried to push their powers, authorities, statues, sexes and beliefs on other persons. In this context, it is possible to express power as social relations. Power which varies from one person to another, increases or decreases and shared in daily life, not only adds distinction to individuals but also it has cultural aspects. The number of soap operas serialized in Turkish channels has increased day by day in the last decade depending on televiewers' interest. Taking the process of communicating and perpetuating televiewers' attention in soap operas which live on social realities, the communication between individuals and to what extent power representation is performed forms the basis of this study. In accordance with this purpose, the first section of the study finds out power and literature with regard to television. The second section of the study, using as base two soap operas in Turkish channels with regard to the ratings, aims to reveal power representations and their relations with social realities.

___

  • ADLER, Alfred (1997). İnsanı Tanıma Sanatı, (Çev: ġelale Başar), İstanbul: Dergah Yayınları.
  • ALTUNIġIK, Remzi; COġKUN, Recai; BAYRAKTAROĞLU, Serkan; YILDIRIM, Engin (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • ARON, Raymond (2007). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (Çev: Korkmaz Alemdar) İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • BOULDING, Kenneth (1999). Yirminci Asrın Manası, (Çev: Erol Güngör) İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • BURTON, Graeme (1995). Görünenden Fazlası, (Çev: Nefin Dinç) İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • DAHL, Robert (1957). “The Concept of Power”, Behavioral Science, 2(3), 201-215. DEMİR, Ömer; ACAR, Mustafa (2005). Sosyal Bilimler Sözlüğü, Ankara: Adres Yayınları.
  • DUVERGER, Maurice (2007). Siyaset Sosyolojisi, (Çev: ġirin Tekeli) İstanbul: Varlık Yayınları.
  • EMERSON, Richard (1962). “Power Dependence Relations”, American Sociology Review, 27(1), 31-41.
  • FOUCAULT, Michel (2005). Özne ve İktidar, (Çev: Işık Ergüden; Osman Akınhay) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • GALBRAITH, John Kenneth (2004). İktidarın Anatomisi, (Çev: Ramazan Dikmen) Ankara: Hece Yayınları.
  • IġIK, Metin (2007). Televizyon ve Çocuk, Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • İNAL, Ayşe (1999). “Televizyon, Tür ve Temsil”, Ankara İletişim Fakültesi Yıllık 1999 "Mahmut Tali Öngören'e Armağan" , 255-286.
  • KAPANİ, Münci (2008). Politika Bilimine Giriş, Ankara: Bilgi Yayınları.
  • KAYPAKOĞLU, Serdar (2008). Kişilerarası İletişim Cinsiyet Farklılıkları Güç ve Çatışma, İstanbul: Derin Yayınları.
  • KIREL, Çiğdem (1998). Örgütlerde Güç Kullanımı Çalışanların Algıladıkları Güç ve Tepkileri Üzerinde Bir Uygulama, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. KIREL, Serpil (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • KOJAVE, Alexandre (2007). Otorite Kavramı, (Çev: Murat Erşen) İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • MUTLU, Erol (2004). İletişim Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • ÖZSOY, Aydan (2006). “Ayin mi Seyir mi? Aynı Aşk Masalına Tiryaki Olma(ma)k”, Uçan Süpürge Kadın Dergisi (24), 37-40.
  • PAPPENHEIM, Fritz (2002). Modern İnsanın Yabancılaşması Marx‟a ve Tönnies‟ye Dayalı Bir Yorum, (Çev: Salih Ak) Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • RUSSELL, Bertrand (2004). İktidari (Çev: Göksel Zeybek) İzmir: İlya Yayınları.
  • T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı (2002). “2001 Yılı Aile Raporu”, (Haz: İrfan Çayboylu) Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • WEBER, Max (2011). Bürokrasi ve Otorite, (Çev: H. Bahadır Akın) Ankara: Adres Yayınları.
  • YILDIRIM, Ali; ġİMġEK, Hasan (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları: http://murataytas.wordpress.com/film-listesi-film-list/55-2/ Erişim Tarihi: 02012 http://www.medyatava.net/ratingengine.aspx Erişim Tarihi: 01.08.2012 http://www.medyafaresi.com/haberler/reyting Erişim Tarihi: 01.08.2012