SOSYAL MEDYADA ŞİDDET DİLİ SORUNUNA KARŞI HANNAH ARENDT’İN DÜŞÜNCELERİ VE BİR ÇÖZÜM YOLU OLARAK AMOR MUNDİ FELSEFESİ

Hannah Arendt, dünyayı aşağılama ve ondan uzaklaşma düşünüşüne (contemptus mundi) karşın, bir aradalığın ve ortak bir dünyanın inşası adına “dünya sevgisi”ni (amor mundi) ve dünyasallaşmayı savunur. Arendtçi düşüncede, modernitenin başat özelliği insanın “kendine yabancılaşması” değil, “dünyaya yabancılaşması”dır. Bu çalışma günümüz toplumunda sosyal medya aracılığıyla insanın içinde yaşadığı dünya ve gerçekliğe yabancılaşmasından hareketle, yaygın şiddet diline karşılık “amor mundi”nin çözüm olarak imkânını sorgulayacaktır. Arendt’in kamusal alan ile ilişkilendirdiği iki önemli kavram genişletilmiş zihniyet ve sağduyudur. Kamusal alanda sağduyu ile genişletilmiş zihniyetin yokluğu ve kamusal alan ile özel alan arasındaki ayrımın muğlaklığı şiddete yol açar. Bu çalışmada öncelikle Arendt’in “dünya sevgisi”yle ilişkilendirdiği kamusal ve özel alan ayrımı üzerinde durulacak, sosyal medyanın kamusal alan olma potansiyeli araştırılacak, olumlu ve olumsuz şiddetin mahiyeti irdelenecektir. Çalışmada özellikle sosyal medya ağlarından Ekşi Sözlük’ün kamusal alan oluşturup oluşturmadığı ortaya konulacak ve Ekşi Sözlük’ün şiddet dilini kullandığı vurgulanacaktır. Bu amaçla sosyal medya alanlarından Ekşi Sözlük’te şiddet dilinin bir yansıması olarak sosyal linçlerinfenomenolojik araştırması yapılacaktır. 

HANNAH ARENDT’S THOUGHTS ON THE PROBLEM OF THE LANGUAGE OF VIOLENCE IN SOCIAL MEDIA AND AMOR MUNDI PHILOSOPHY AS A SOLUTION

Hannah Arendt defends togetherness in the name of building a joint world, world love (amor mundi), and becoming-world despite the thought of humiliation of the world and estrangement from world (contemptus mundi). The dominant feature of modernism in Arendtian thinking is not human's estrangement to himself/herself but his/her estrangement to the world. This study examines the possibility of amor mundi as a solution to the common violence language with reference to the estrangement of people to the world and the reality via social media in today’s society. Arendt relates two essential concepts, the expanded mindset and the common sense, to the public sphere. Absence of the expanded mindset developed by common sense and the vagueness of the distinction between public and private space lead to violence. This study primarily addresses the distinction between public and private  space, which Arendt relates to world love, the social media's potential as a public space, and the nature ofpositive and negative violence. This study reveals whether “Eksi Sozluk” which is a social media network is a public space and presents that “Eksi Sozluk” uses the language of violence. For this purpose, a phenomenological investigation of the social media lynchings on “Eksi Sozluk” is carried out. 

___

  • Referans 1 ARENDT, Hannah (2012). Kötülüğün Sıradanlığı, Adolf Eichmann Kudüs’te (Çev:Özge Çelik), İstanbul:Metis Yayınları.
  • Referans 2 ARENDT,Hannah (2013). İnsanlık Durumu, (Çev:B.Sina Şener), İstanbul:İletişim Yayınları.
  • Referans 3 ARENDT Hannah(2016). Geçmişle Geleceğin Arasında, (Çev: B.Sina Şener) İstanbul:İletişim Yayınları.
  • Referans 4 BAUDRILLARD, Jean (2014). Simülarklar ve Simülasyon, (Çev:Oğuz Adanır), Ankara:Doğu Batı Yayınları.
  • Referans 5 BAUDRILLARD, Jean (2010) .Aşırı Fenomenler Üzerine Bir Deneme, (Çev: Işık Ergüden), İstanbul:Ayrıntı Yayınları.
  • Referans 6 BAUDRILLARD, Jean (2006). Sessiz Yığınların Gölgesinde Toplumsalın Sonu, (Çev: Oğuz Adanır), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Referans 7 BERKTAY, Fatmagül(2012). Dünyayı Bugünde Sevmek, İstanbul:Metis Yayınları.
  • Referans 8 GERAY, Haluk (2002). İletişim ve Teknoloji, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Referans 9 HAN, Byung Chul (2017). Şiddetin Topolojisi, (Çev:Dilek Zaptçıoğlu), İstanbul:Metis Yayınları.
  • Referans 10 KOHN, Jerome,(Haz)(2014). Hannah Arendt, Formasyon, Sürgün, Totalitarizm/Anlama Denemeleri 1930-1954, (Çev:İbrahim Yıldız), Ankara:Dipnot Yayınları.
  • Referans 11 LYOTARD, J.F. (2013). Postmodern Durum, (Çev:İsmet Birkan), Ankara: Bilgesu Yayıncılık
  • Referans 12 MANOVIC, Lev (2001). The Language of New Media, Massachusetts: MIT Press.
  • Referans 13 MICAUD, Yves (1991). Şiddet, (Çev. Cem Muhtaroğlu), İstanbul:İletişim Yayınları.
  • Referans 14 PETTMAN, Dominic (2017). Sonsuz Dikkat Dağınıklığı, (Çev: Yunus Çetin), İstanbul:Sel Yayıncılık
  • Referans 15 Bilişim Dergisi, http://www.bilisimdergisi.org/s140/pages/s140_web.pdf,
  • Referans 16 Rose, Samantha, “Dünyayı Sevmek Ne Demek Hannah Arendt ve amor mundi” http://dusunbil.com/dunyayi-sevmek-ne-demek-hannah-arendt-ve-amor-mundi/,Erişim Tarihi: 08.10.2017.
  • Referans 17 “Top Sites in Turkey”, https://www.alexa.com/topsites/countries/TR, Erişim Tarihi:10.10.2017.
  • Referans 18 “Umberto Eco’nun Neden Facebook’u Yok”, http://odatv.com/umberto-econun-neden-facebooku-yok-2002161200.html, Erişim Tarihi: 10.10.2017
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi-Cover
  • ISSN: 2146-3301
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2011
  • Yayıncı: Mustafa Cankut