NEDEN KULLANICILAR TWITCH TV ÜZERİNDE YAYINCILARA BAĞIŞ YAPAR? TWITCH TV KULLANICILARI ÜZERİNDE AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA

Günümüzün teknolojiyle zenginleştirilmiş iletişim araçları, İnternet’in de hızlı gelişimiyle birlikte, canlı görüntü akışı odaklı sosyal ağ platformlarında İnternet bağlantısı olan herkesin içerik üretebilmesine, yani kullanıcı türevli içeriğe olanak sağlamıştır. Bununla birlikte bu platformlarda içerik üretebilen yayıncıları da İnternet bağlantısı olan herkes izleyebilir duruma gelmiştir. Yayınlarına içerik üreten yayıncılar, bu içerikleri sayesinde izleyici sayılarına bağlı olarak gelir elde edebilmektedir. Bu gelir bazen küçük miktarlarda olabiliyorken bazen de çok yüksek miktarlara ulaşabilmektedir. Bu çalışmada bir sosyal ağ platformu olan Facebook üzerinde yer alan Twitch TV kullanıcılarının bu platformu kullanım motivasyonları, Kullanımlar ve Doyumlar Teorisi’nden hareket edilerek irdelenmiştir. Bu bağlamda platform üzerinde daha önceden harcama yapmış kullanıcılarının bağış davranışları, kullanım motivasyonları kapsamında değerlendirilmiş ve kullanım motivasyonlarının bağış davranışı üzerindeki etkileri incelenmiştir. Sonuç olarak Twitch TV üzerinde daha önceden harcama yapmış kullanıcılar ile yapmamış kullanıcılar üzerinde doyumlar açısından anlamlı farklılıklar bulunurken daha önceden harcama yapmış kullanıcıların bağış davranışı üzerinde sadece sosyalleşme doyumunun anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca platform üzerinde geçirilen sürenin, platformdan alınan doyumları artırdığı da görülmüştür.

WHY DO USERS DONATE TO STREAMERS ON TWITCH TV? AN EMPIRICAL RESEARCH ON TWITCH TV USERS

Today’s communication tools enriched by technology as well as rapid development of the internet have allowed individuals with internet connection generate content, user generated content, on social network platforms which focus on live broadcasting. Also, anyone with internet connection has become to be able to watch streamers who generate content on these platforms. The streamers generating content for their streams can earn income depending on the number of their audiences viewing their content. Although the income these streamers make may be small amounts, some streamers manage to achieve high income levels. In this study, the motivations of Twitch TV users on Facebook, one of the leading social network platforms, was examined based on the Uses and Gratifications Theory. In this context, the donation behaviour of users who spent money on the platform was evaluated through their usage motivations and the effect of usage motivations on the donation behavior was investigated. Consequently, while significant differences were observed in terms of usage motivations between the users who spent money and users that didn’t on the platform, it was found that only socializing motivation had an effect on the donation behavior of the users spending money. It was also observed that the time spent on Twitch TV increased the gratifications that users felt from the platform.

___

  • AKAR, Erkan. 2010. Sosyal medya pazarlaması, sosyal webde pazarlama stratejileri. Ankara: Efil Yayınevi.
  • AKINCI VURAL, Beril ve BAT, Mikail. 2010. “Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine yönelik bir araştırma”. Journal of Yasar University, 5(20):3348-3382.
  • AKTAN, Ercan. 2018. “Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi”. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4):405-421.
  • BİNARK, Mutlu. 2007. Yeni medya çalışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener. 2002. “Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31:470-483.
  • CHEN, Chia-Chen ve LIN, Yi-Chen. 2018. “What drives live-stream usage intention? The perspectives of flow, entertainment, social interaction, and endorsement”. Telematics and Informatics, 35:293-303.
  • CORMODE, Graham ve KRISHNAMUTHY, Balachander. 2008. “Key differences between Web 1.0 and Web 2.0”. First Monday, 13(6):1-30.
  • CRESWELL, John. 2014. Araştırma deseni. Ankara: Eğiten Kitap.
  • CÜCELOĞLU, Doğan. 2016. İnsan ve davranışı, psikolojinin temel kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ÇELİK, Eray ve YILMAZ, Veysel. 2016. Lisrel 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi. Ankara: Anı Yayınları.
  • ÇOKLUK, Ömay, ŞEKERCİOĞLU, Güçlü, ve BÜYÜKÖZTÜRK, Şener. 2016. Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik spss ve lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • DEMİR, Müge. 2015. “Kullanımlar ve doyumlar bağlamında sosyal medya kullanımı”. Ö. Oğuzhan (Ed.), İletişimde sosyal medya sosyal medyada etkileşim içinde (s.131-198). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • DURMUŞ, Beril, YURTKORU, Serra, ve ÇİNKO, Murat. 2013. Sosyal bilimlerde spss ile veri analizi. İstanbul: Beta Basım.
  • ERDOĞAN, Bayram Zafer, ÖZATA, Fatma Zeynep, DOĞAN, Semra, ve ŞAŞMAZ, Alp. 2017. “Konum tabanlı mobil Swarm uygulaması üzerinden paylaşım motivasyonlarının incelenmesi”. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 9(2):379-400.
  • ERDOĞAN, İrfan. 2012. Pozitivist metodolojisi ve ötesi: araştırma tasarımları, niteliksel ve istatistiksel yöntemler. Ankara: Erk.
  • FABRIGAR, Leandre, WEGENER, Duane, MACCALLUM, Robert, ve STRAHAN, Erin. 1999. “Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research”. Psychological Methods, 4(3):272-299.
  • FIELD, Andy. 2009. Discovering statistics using spss (3. baskı). Dubai: SAGE.
  • GEGEZ, Ercan. 2010. Pazarlama araştırmaları. İstanbul: Beta.
  • GROS, Daniel, WANNER, Brigitta, HACKENHOLT, Anna, ZAWADZKI, Piotr, ve KNAUTZ, Kaithrin. 2017. “World of streaming motivation and gratification on Twitch TV”. In International Conference on Social Computing and Social Media (s. 44-57).
  • HAIR, Joseph, BLACK, William, BABIN, Barry, ve ANDERSON, Rolph. 2014. Multivariate data analysis (pearson new international edition). USA: Pearson Educated Limited.
  • HAMILTON, William, GARRETSON, Oliver, ve KERNE, Andruid. 2014. “Streaming on Twitch TV: fostering participatory communities of play within live mixed media”. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems.
  • HERMIDA, Alfred ve THURMAN, Neil. 2008. “A Clash of Cultures: The Integration of User-Generated Content within Professional Journalistic Frameworks at British Newspaper Websites”. Journalism Practice, 2(3):343-356.
  • HILVERT-BRUCE, Zorah, NEILL, James, SJÖBLOM, Max, ve HAMARI, Juho. 2018. “Social motivations of live-streaming viewer engagement on Twitch”. Computers in Human Behavior, 84:58-67.
  • HU, Litze ve BENTLER, Peter. 1999. “Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives”. Structural Equation Modeling, 6(1):1-55.
  • KALAYCI, Şener. 2017. Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Dinamik Akademi Yayın Dağıtım.KARA, Tolga. 2013. Sosyal medya endüstrisi. İstanbul: Beta.
  • KIM, Hae-Young. 2013. “Statistical notes for clinical researchers: assessing normal distribution (2) using skewness and kurtosis”. Restorative Dentistry & Endodontics, 38(1):52-54.
  • KLINE, Rex. 2010. Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford.
  • LAI, Linda ve TURBAN, Efraim. 2008. “Groups formation and operations in the Web 2.0 environment and social networks”. Group Decision and Negotiation, 17(5):387-402.
  • LULL, James. 2001. Medya, iletişim, kültür. Ankara: Vadi Yayınları.
  • MAYERS, Andrew. 2013. Introduction to statistics and spss in psychology. Italy: Pearson.
  • NAKİP, Mahir. 2013. Pazarlamada araştırma teknikleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • NEMATZADEH, Azadeh, CIAMPAGLIA, Giovani, AHN, Yong-Yeol, FLAMMINI, Alessandro. 2016. Information overload in group communication: from conversation to cacophony in the Twitch TV chat. Erişim Tarihi: 10.10.2018, https://arxiv.org/pdf/1610.06497.pdf
  • ÖZATA, Fatma Zeynep, KILIÇER, Tuğba, ve AĞLARGÖZ, Feyza. 2014. “Müptelalardan Mesafelilere Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcısı Gençler: Kullanma Motivasyonları ve Davranışları Açısından Profilleri”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3):19-38.
  • ÖZER, Ömer. 2017. “Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F. öğrencilerinin Twitter kullanımı üzerine bir analiz”. Intermedia International e-Journal. 4(6):40-58.
  • RAES, Tom Clement. 2015. Twitch TV: motives and interaction, a consumer perspective. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Aalborg: Aalborg University Faculty of Humanities Master in CCG.
  • RECKTENWALD, Daniel. 2017. “Toward a transcription and analysis of live streaming on Twitch”. Journal of Pragmatics, 115:68-81.
  • SEÇER, İsmail. 2015. Spss ve lisrel ile pratik veri analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • SJÖBLOM, Max ve HAMARI, Juho. 2017. “Why do people watch others play video games? An empirical study on the motivations of Twitch users”. Computers in Human Behavior, 75:985-996.
  • SJÖBLOM, Max, TÖRHÖNEN, Maria, HAMARI, Juho. ve MACEY, Joseph. 2019. “The ingredients of Twitch streaming: Affrdances of game streams”. Computers in Human Behavior, 92:20-28.
  • TEKİNALP, Şermin ve UZUN, Ruhdan. 2004. İletişim araştırma ve kuramları. İstanbul: Derin Yayınları.
  • VAROL, Ayşegül. 2018. Bilginin düzenlenmesinde web 3.0 teknolojilerinin kullanılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • WHITING, Anita ve WILLIAMS, David. 2013. “Why people use social media: a uses and gratifications approach”. Qualitative Market Research: An International Journal. 16(4):362-369.
  • YU, Eun, JUNG, Chanyong, KİM, Hyungjim, ve JUNG, Jaemin. 2018. “Impact of viewer engagement on gift-giving in live video streaming”. Telematics and Informatics, 35(5):1450-1460.
  • ZHAO, Qun, CHEN, Chun-Der, CHENG, Ho-Wen, WANG, Jin-Long. 2018. “Determinants of live streamers’ continuance broadcasting intentions on Twitch: A self-determination theory perspective”. Telematics and Informatics, 35(2):406-420.