MODERN SİNEMANIN ERKEN TARİHİ VE MODERN SİNEMA ÖRNEĞİ OLARAK JEAN LUC GODARD SİNEMASI

        ÖZETSinema kökleri Aydınlanmaya dayanan modern batı uygarlığının bizlere sunduğu bir icattır. Hareketli görüntülerin kaydedilmesi ve gösterilmesi Avrupa ve Amerika’da yürütülen bir dizi bilimsel buluşun sonucunda gerçekleşmiştir. Modernitenin teknik yönü dışındaki kültürel boyutu ise sinemasal anlatı ve sinemasal düşüncenin oluşmasına kaynaklık etmiştir. Sinema edebiyat, resim ya da diğer güzel sanat dallarına göre köklü bir geçmişi olmamasına rağmen icadından çok kısa bir süre sonra anlatım olanaklarını geliştirmeyi başarmıştır. Düşünsel ve teknolojik gelişmelerden yararlandığı ölçüde yaşanılan çağa tanıklık etmiştir.Bu makale modernite ve sinema arasındaki ilişkinin teknik ve toplumsal koşullarını inceleyerek, modern sinemanın içeriğe ve biçime dayalı ayrıntılarını ortaya koymaya çalışacaktır. Post-modern sinemanın tartışıldığı günümüzde modern sinema tanımının hem sinemanın tarihsel gelişimi içinde hem de kendi sanatsal olanakları içinde ele alınmasının gerekliliği düşüncesinden hareket eder. Çalışmanın yöntemi modern sinema üzerine daha önce yapılmış çalışmaların kimi zaman analitik kimi zaman ise yol gösterici olarak incelenmesi şeklindedir.   Anahtar kelimeler: Sinema ve Modernite, Modern Sinema, Godard Sineması. EARLY HISTORY OF MODERN CINEMA AND CINEMA OF JEAN LUC GODARD AS A SAMPLE OF MODERN CINEMAABSTRACTCinema is an invention that modern Western Civilization has offered us since the Enlightenment. The recording and presenting of motion were caused by several scientific findings in Europe and The U.S.A. Cultural dimension of modernity except from the technical one supports cinema as cinematic narration. Although cinema does not have a long history in other forms of fine arts like literature and painting, it develops its own narration form quickly after its invention. It has been a witness of its period as much as its usage of intellectuality and technical developments. This article examines the technical and social relationship between cinema and modernity and it tries to display the details based on form and content of modern cinema. In today’s world where we discuss post-modern cinema, the definition of modern cinema is made with its own artistic opportunities and the historical evolution of its. The method of this study stems from the analytic research of previous studies and their pioneering.Keywords: Cinema and Modernity, Modern Cinema, Cinema of Godard.

-

Cinema is an invention that modern Western Civilization has offered us since the Enlightenment. The recording and presenting of motion were caused by several scientific findings in Europe and The U.S.A. Cultural dimension of modernity except from the technical one supports cinema as cinematic narration. Although cinema does not have a long history in other forms of fine arts like literature and painting, it develops its own narration form quickly after its invention. It has been a witness of its period as much as its usage of intellectuality and technical developments. This article examines the technical and social relationship between cinema and modernity and it tries to display the details based on form and content of modern cinema. In today‟s world where we discuss post-modern cinema, the definition of modern cinema is made with its own artistic opportunities and the historical evolution of its. The method of this study stems from the analytic research of previous studies and their pioneering.

___

  • ARNHEIM, Rudolf (2010). Sanat Olarak Sinema (Çev:Rabia Ünal Tamdoğan), Adıyaman: Hil Yay.
  • BAKER, Ulus (2011). “Neden Godard”. http://pangorselkultur.wordpress.com /2011/03/07/neden-godard-ulus-baker/. Erişim Tarihi:16.07.2014
  • BAZİN, Andre (2011). Sinema Nedir (Çev:İbrahim Şener) İstanbul: Doruk Yay.
  • BİRYILDIZ, Esra (2012). Sinemada Akımlar, İstanbul: Beta Yay.
  • BERMAN, Marshall (2013). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor (Çev: Bülent Peker, Ümit Altuğ) İstanbul: İletişim Yay.
  • CALINESCU, Mattei (2010). Modernliğin Beş Yüzü (Çev: Sabri Gürses), İstanbul: Küre Yay.
  • CEVİZCİ, Ahmet (2000). Aydınlanma Felsefesi Tarihi, Bursa: Asa Kitabevi.
  • ERDOĞAN, Nezih. “Türk Sinemasının Öznesi Yok”, http://www.anlayis.net/makaleGoster.aspx?makaleid=2160/25.02.2014. Erişim Tarihi:12.03.2014
  • ERDOĞAN, Şenol (2011). Sinema Manifestoları, İstanbul: Altıkırkbeş Basın Yay.
  • GODARD, Derleme, (2008). Godard Godard’ı Anlatıyor (Çev: Aykut Derman), İstanbul: Metis Yay.
  • HABERMAS, Jurgen ZEKA, Necmi (1994). Jameson, Lyotard, Habermas Postmodernizm, İstanbul: Kıyı Yay.
  • HARVEY, David (2003). Postmodernliğin Durumu, İstanbul: Metis Yay.
  • JEAN Collet, MICHEL Delahaye (1962). İlk Dört Film, Godard Godard’ı Anlatıyor(2008). (Çev: Aykut Derman), İstanbul: Metis Yay., s:46-76.
  • KOLKER, Robert Phillip (2010). Değişen Bakış- Çağdaş Uluslar arası Sinema (Çev:Ertan Yılmaz), Ankara: De Ki Yay.
  • KOVACS, Andres Balin (2010). Modernizmi Seyretmek (Çev: Ertan Yılmaz) Ankara: Deki Yay.
  • MACBEAN, James Roy (2006) . Sinema ve Devrim (Çev: Ertan Yılmaz), , İstanbul: Kabalcı Yay.
  • MAKAL, Oğuz (1996). Fransız Sineması, Ankara: Kitle Yay.
  • MONACO, James (2011). Bir Film Nasıl Okunur (Çev: Ertan Yılmaz) İstanbul: Oğlak Yay.
  • PETRIC, Vlada (2000). Dziga Vertov: Sinemada Konstrüktivizm (Çev:Güzin Yamaner), Ankara: Öteki Ajans
  • PEZZELA, Mario (2006). Sinemada Estetik (Çev: ), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • SÜTÇÜ, Özcan Yılmaz (2005). Gılles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, İstanbul: Es Yay.
  • VERTOV, Dziga (1968). “Sinema Gözcülerinin Devrimi”, Türk Dili Aylık Edebiyat Dergisi Sinema Özel Sayısı, Ocak Sayı 196, 295.
  • WİEGAND, Chris (2011).Fransız Yeni Dalga Sineması (Çev:Serdar Güneri) , İstanbul: Kalkedon Yay.
  • YUTKEVIC, Sergey Yesipoviç (1993). Devrimin Delikanlı Sanatçıları, (Derleyen),Luda Jean Schitzer ve Marcel Martin. Devrim Sineması (Çev:Osman Akınhay) İstanbul: Öteki Ajans.