HOLLYWOOD SİNEMASINDA FELAKET KONULU FİLMLER VE DEĞİŞEN EGEMEN YAPILARIN MAYMUNLAR GEZEGENİ FİLMLERİ BAĞLAMINDA ANALİZİ

Sinema her dönem toplumsal enerjileri harekete geçiren bir sanat olmuştur. Özellikle Hollywood sineması, temsil edilen egemen kültürün ideolojisinin belirlenmesinde önemli ipuçları vermektedir. Dahası toplumsal tarihteki güçlerin şekillenme sürecinde Hollywood sinemasının etkisi göz ardı edilemez. Toplumsal ile ilgili en çarpıcı filmler felaket konulu olanlardır. Felaket konulu filmler, değişen egemen yapılar açısından temsil edilen dünyanın birer yansımaları olarak incelenebilir. Bu filmlerde toplumsalın ve kültürel sorunların meşrulaştığı bir dönemin dünyası yansıtılmaktadır. Özellikle 1968 yılında üretilen Maymunlar Gezegeni filmi modern kurumlara olan güvenin kaybolduğu, muhalif fikirlerin baş gösterdiği, muhafazakarlığın sorgulandığı ve insanın evrim bilmecesini çözmeye odaklandığı bir dönemde yaratılmıştır. Toplumsalın sorunu zaman içinde çözememesi ve krizlerin giderek büyümesi, ataerkil düzene olan güvenin zedelenmesi, bu filmlerin seriler halinde devam ederek günümüze kadar gelmesini sağlamıştır. 2011 yılında üretilen Maymunlar Gezegeni Başlangıç filmi de kriz halindeki bir toplumun modern korkularını tasvir eder. Bu bağlamda çalışmanın amacı, toplumsalın sorunlarını ve günümüzdeki durumunu inceleyerek bu filmlerin dönemler içinde değişen egemen yapılarını belirleyip sinema gibi medyalarla ilişkisini ortaya koymaktır.

DISASTER CONCEPTED FILMS IN HOLLYWOOD CINEMA AND ANALYSIS OF CHANGING DOMINANT STRUCTURES IN TERMS OF PLANET OF THE APES FILMS

Sinema her dönem toplumsal enerjileri harekete geçiren bir sanat olmuştur. Özellikle Hollywood sineması, temsil edilen egemen kültürün ideolojisinin belirlenmesinde önemli ipuçları vermektedir. Dahası toplumsal tarihteki güçlerin şekillenme sürecinde Hollywood sinemasının etkisi göz ardı edilemez. Toplumsal ile ilgili en çarpıcı filmler felaket konulu olanlardır. Felaket konulu filmler, değişen egemen yapılar açısından temsil edilen dünyanın birer yansımaları olarak incelenebilir. Bu filmlerde toplumsalın ve kültürel sorunların meşrulaştığı bir dönemin dünyası yansıtılmaktadır. Özellikle 1968 yılında üretilen Maymunlar Gezegeni filmi modern kurumlara olan güvenin kaybolduğu, muhalif fikirlerin baş gösterdiği, muhafazakarlığın sorgulandığı ve insanın evrim bilmecesini çözmeye odaklandığı bir dönemde yaratılmıştır. Toplumsalın sorunu zaman içinde çözememesi ve krizlerin giderek büyümesi, ataerkil düzene olan güvenin zedelenmesi, bu filmlerin seriler halinde devam ederek günümüze kadar gelmesini sağlamıştır. 2011 yılında üretilen Maymunlar Gezegeni Başlangıç filmi de kriz halindeki bir toplumun modern korkularını tasvir eder. Bu bağlamda çalışmanın amacı, toplumsalın sorunlarını ve günümüzdeki durumunu inceleyerek bu filmlerin dönemler içinde değişen egemen yapılarını belirleyip sinema gibi medyalarla ilişkisini ortaya koymaktır. Cinema became an art that inspired every-day social energies. In particular the Hollywood cinema, representing the ideology of the dominant culture is important in determining tips. Furthermore the embodiment of forces in the process of social history, Hollywood cinema and the effect can't be ignored. The most striking movies about social is disaster movies. Movies dealing with the disaster, which are represented in terms of changing the dominant structures can be examined as one of the reflections of the world. In these movies, the social and cultural problems in the world are reflected in a period of gaining legitimacy. In particular the Planet of the Apes movie produced in 1968, lost the confidence of modern institutions, the opposition shown by the head of ideas, to solve the puzzle of human evolution is questioned and the focus of conservatism has been created at a time. Over time of the social, did not solve the problem and the growing crisis, the patriarchal order of confidence in the injury, these movies come by continuing to present in the series. Produced by 2011, Rise of the Planet of the Apes movie depicts of the fears of modern society crisis. In this context, the study aims to examine the social issues and current status, identify the structures of the dominant cinema, these movies, such as changes in the periods set forth media relationship.

___

  • ARMES, Roy (2011). Sinema ve Gerçeklik, İstanbul: Doruk Yayınları.
  • BAUDRILLARD, Jean (2010). Simülakrlar ve Simülasyon, (Çev: Oğuz Adanır), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • BERGER, John (2010). Görme Biçimleri, İstanbul: Metis Yayınları.
  • CHILDE, Gordon (1998). Tarihte Neler Oldu? Ankara: Alan Yayınları.
  • CORRIGAN, Timothy (2010). Film Eleştirisi, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • DAVER, Bülent (1993). Siyaset Bilimine Giriş, Ankara: Siyasal Yayınları.
  • ESCOTT, John (1998). Cinema, Oxford University.
  • GIDDENS, Anthony (2010). Modernliğin Sonuçları, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • LOTMAN, M, Yuriy (2012). Sinema Göstergebilimi, Ankara: Nirengi Kitap.
  • MILLS, Will(1974). Iktidar Seçkinleri, (Çev: Ünsal Oskay). Ankara: Bilgi Yayınları. MONACO, James (2010). Bir Film Nasıl Okunur?, İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • OSKAY, Ünsal (1982). Çağdaş Fantazya. Popüler Kültür Açısından Bilim-Kurgu ve Korku Sineması, Ankara: Ayko Yayınları.
  • RYAN, M, KELLNER, D (2009). Politik Kamera. Çağdaş Hollywood Sinemasının Ideolojisi ve Politikası, (Çev: Elif Ö.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • UYSAL, Saydam, Ö. (2012). Sinema Estetiğine Giriş, İstanbul: İkinci Adam Yayınları.
  • WOLLEN, Peter (2007). Sinemada Göstergeler ve Anlam, İstanbul: Metis Yayınları. WOOD, Robin (2003). Hitchcock Sineması, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi-Cover
  • ISSN: 2146-3301
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2011
  • Yayıncı: Mustafa Cankut
Sayıdaki Diğer Makaleler

DİSİPLİN TOPLUMU VE HABER SÖYLEMİ: GÖKKUŞAĞI DERNEĞİ’NCE YAPILMASI PLANLANAN YÜRÜYÜŞÜN ENGELLEMESİNE İLİŞKİN HABERLERİN ÇÖZÜMLENMESİ

Öğr. Gör. Özlem DORUK

HOLLYWOOD SİNEMASINDA FELAKET KONULU FİLMLER VE DEĞİŞEN EGEMEN YAPILARIN MAYMUNLAR GEZEGENİ FİLMLERİ BAĞLAMINDA ANALİZİ

Öğr. Gör. Barış Tolga EKİNCİ

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GIDA ÜRÜNLERİ TÜKETİMİNDE MEDYANIN ETKİSİ: KARAMANOĞLU MEHMET BEY ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Dr. Fadime Dilber Dr. Abdülkadir DİLBER

MEDYA ARACILIĞIYLA KÜLTÜRLERARASI ENTEGRASYON: ALMANYA ÖRNEĞİ. ALMANYA’DA YAŞAYAN TÜRKLERİN MEDYA SEKTÖRÜNDE GÖREV ALMASININ KÜLTÜRLERARASI ENTEGRASYONA ETKİSİ

Dr. Eylem Şentürk KARA

GÜNCEL BİR OLGU OLARAK YENİ MEDYA VE KRİZ İLETİŞİMİ: ÖRNEK VAKA ANALİZİ

Samet KAVOĞLU

DİJİTAL KÜLTÜR SÜRECİNDE DİJİTAL YERLİLER VE DİJİTAL GÖÇMENLERİN TWİTTER KULLANIM DAVRANIŞLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Mustafa Çetin Hatice ÖZGİDEN

KÜRESELLEŞME SÜRECİNDE HABERDE MANİPÜLASYON ÖRNEK OLAY: ABD-IRAK SAVAŞI

Arş.gör. Mehmet Barış YILMAZ

SPOR DALI ÇEŞİTLİLİĞİ BAKIMINDAN TÜRKİYE’DEKİ SPOR GAZETELERİNİN AVRUPA'DAKİ SPOR GAZETELERİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI

Yrd. Doç. Dr. Selami Özsoy Reşat Sadik H BOZ

SPOR DALI ÇEŞİTLİLİĞİ BAKIMINDAN TÜRKİYE’DEKİ SPOR GAZETELERİNİN AVRUPA'DAKİ SPOR GAZETELERİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI

Yrd. Doç. Dr. Selami Özsoy Reşat Sadik H BOZ

KÜLTÜREL ETKİNLİKLER ve KENT İMAJI - MEVLANA TÖRENLERİNİN KONYA KENT İMAJINA ETKİLERİNE İLİŞKİN HEDEF KİTLELERİN GÖRÜŞLERİ

Hayriye GÖRKEMLİ, Gökhan TEKİN, Yunus Emre BAYPINAR