ÇİZGİ FİLMLERİN EĞİTSEL SUNUŞ AÇISINDAN ÇOKLU ORTAM TASARIM İLKELERİ VE SİNEMATİZM-ANİMATİZM KAVRAMLARI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ: THE FIXIES ÇİZGİ DİZİ ÖRNEĞİ

Bilgiyi edinmek ve onu uygulamak insan yaşamının her zaman merkezinde yer almıştır. Bilgi birikimi ile deneyimlenen insan onu bir sonraki nesle aktarma işlemi ile eğitimin temellerini atmakta ve dönemin gereksinimleri dâhilinde bilgiyi güncellemektedir. İnsan küçük yaşlardan itibaren yaşadığı çevreyi duyu organları ile tanımakta sonrasında sosyal ve kültürel çevrenin etkisiyle gelişimini sürdürmektedir. Bu süreçte iyi tasarlanmış eğitsel içerikli çoklu ortam materyalleri ise bireyin özellikle çocukluk dönemi içerisinde edinmesi beklenen sorumlulukları ve davranışları görerek-işiterek hızlı ve kalıcı bir biçimde öğrenmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Çoklu ortam materyalleri içerisinde sinematografik öğeler, animasyon ve onun dinamikleri bireye aktarımı hedeflenen bilginin etkili ve kalıcı olmasında büyük öneme sahiptir. Animasyon ortamının eğitsel içerikte hazırlanan çoklu ortam materyallerine sağladığı katkı farklı yöntemlerde ve tekniklerde olabilmektedir. Animasyon üretildiği ortama göre 2 ya da 3 boyutlu olarak hazırlanmakta ve bu süreçte perspektif ve sinematografik öğelerde buna göre farklılaşmaktadır. Bu noktada animetizm ve sinematizm gibi iki kavram karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada 2 ve 3 boyutlu ortamda üretilen ve çocuklara yönelik hazırlanan eğitsel içerikli The Fixies (2010-) televizyon serisinin animetizm ve sinematizm kavramları üzerinden incelenerek, Çoklu Ortamla Öğrenmenin Bilişsel Kuramı (Multimedya Öğrenme) kapsamında değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu çerçevede eğitsel içerikli çizgi filmlerde animetizm ve sinematizm kavramlarının içeriğe etkisi ortaya konmaya çalışılmıştır.

EXAMINING ANIMATED FILMS IN TERMS OF MULTIMEDIA DESIGN PRINCIPLES AND CINEMATISM-ANIMETISM NOTIONS FOR EDUCATIONAL PRESENTATION: THE CASE OF THE FIXIES ANIMATED TV SERIES

Obtaining and applying knowledge is always at the center of human life. The human being experienced with the accumulation of knowledge, laid the foundations of education by transferring it to the next generation and updated this phenomenon within the requirements of the period. From an early age, the individual recognizes the environment in with he lives his sensory organs and through social and cultural environment; he ensures acquisition of skills like speech, etc. In this process, multi-media materials with well-designed educational content allow the individual to learn responsibilities and behaviors expected to be acquired during childhood, learn in a fast and permanent manner. Cinematographic elements, animation within multimedia materials are of great importance in ensuring the information intended to be conveyed to the individual is effective and permanent. The contribution of the animation medium to the multimedia materials prepared in educational content can be in different methods and techniques. The animation is prepared in 2 or 3 dimensionally according to the environment in which it is produced and during this process perspective and the cinematographic elements differ according to it. At this point, there are two concepts like animetism and cinematism. In this study, The Fixies (2010-) television series produced in 2D and 3D technics and prepared for children is examined through the concepts of animetism and cinematism and it is aimed to be evaluated within context of cognitive theory of multimedia learning. In this context, the effects of animetism and cinematism on educational content were tried to be explained.

___

  • ANDY, Beane (2012). 3D Animation Essentials. Birinci baskı. New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • ARNHEİM, Rudolf (1978). “Brunelleschi’s Peepshow”, s. 57-60. Berlin: Deutscher Kunstverlag GmbH Munchen.
  • BERGER, John (1995). Görme Biçimleri, (Çev: Yurdanur Salman), İstanbul: Metis Yayınları.
  • BOULDİN, Joanna (2000). The Body, Animation and The Real: Race, Reality and the Rotoscope in Betty Boop, Affective Encounters Rethinking Embodiment in Feminist Media Studies, (Editörler), Anu Koivunen ve Susanna Paasonen. University of Turku, School of Art, Literature and Music Media Studies Series s.48-55. SETS ry: Finlandiya.
  • ÇETİN, Oğuz (2016). Teknoloji ve Öğrenme-Öğretme Kuramları, Öğrenme ve Öğretme kuramları ve Uygulamadaki Yansımaları, (Editör), Gülay EKİNCİ, Öğrenme-Öğretme Kuramları ve Uygulamadaki Yansımları, Ankara: Pegem Akademi.
  • CHANDLER, Paul. ve SWELLER, John (1991). “Cognitive load theory and the format of instruction”. Cognition and Instruction, 8, s. 293-332.WEST, G L., Konishi, K., DİARRA, M., J BENADY-CHORNEY, B L. DRİSDELLE, L DAHMANİ, D J SODUMS, F LEPORE, P JOLİCOEUR, V D BOHBOT. “Impact of video games on plasticity of the hippocampus. Molecular Psychiatry”, Molecular Psychiatry, 23, s. 1566-1574.
  • GRANTHAM-MCGRAGOR, Sally. CHEUNG, Yin Bun. CUETO, Santiago (2007). “Developmental Potential in the First 5 Years for Children in Developing Countries”. LANCET, The National Center for Biotechnology Information, s. 60-70.
  • KİRBY, Lynne (1997). Parallel Tracks: the Railroad and Silent Cinema. Durham: Duke University Press.
  • KÖPRÜ, Mehmet (2009). “Bazin’in Dijital Kameraları Eisenstein’in Bilgisayar Efektlerine Karşı: Geleneksel Kuramların Bakışıyla Yeni Film Teknolojileri”, İletişim Araştırmaları Dergisi, 7, s.49-77.
  • KUZU, Abdullah (2014). Çoklu Ortam Uygulamalarının Kuramsal Temelleri. Çoklu Ortam Tasarımı, (Editörler), Ö. Özgür Dursun ve H. Ferhan Odabaşı. Eskişehir: Pegem Akademi, s. 2-33.
  • LAMARRE, Thomas (2009). The Anime Machine: A Media Theory of Animation. University of Minnesota, London: Press Minneapolis.
  • LAMARRE, Thomas (2006). “The Multiplanar Image”, Mechademia, 1, s. 120-143.
  • MADSEN, Roy (1969). Animated Film: Concepts, Methods, Uses, New York: Interland Publishing Inc.
  • MAYER, Richard E. (2009). Multimedia Learning, İkinci Baskı. New York: Cambridge University Press.
  • BAYIR, Eylem ve GÜNŞEN, Gülşah (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), s. 764-761.
  • ÖZUYAR, Ali (2017). Sessiz Dönem Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • PAİVİO, Allan (1986). Mental Representations: A Dual-Coding Approach. Oxford: University Press.
  • PALFREY, John ve GASSER, Urs (2011). “Reclaming an Awkward Term”, Deconstructing Digital Natives. (Editör), Michael Thomas. Newyork: Routledge Taylor and Francis Group, s. 186-204.
  • SAMANCI, Özge (2004). Animasyonun Önlenemez Yükselişi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • ŞEN, Ülkü Sevim (2003). “Sanat Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Kullanılması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5(1), s. 343-360.
  • ŞENTÜRK, Rıdvan (2008). “Film, Gerçeklik ve Bilinç”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (13), s.159-174.
  • SWELLER, John VAN Merrienboer, J. J. ve PAAS, F. G. (1998). “Cognitive architecture and instructional design”, Educational Psychology Review, 10(3), s. 251-296.
  • TAN, Jiang (2016). Aspects of Animation: Step of Learn Animated Cartoons. New Delhi: Serials Publications Pvt. Ltd.
  • TUNALI, Sevinç (2007). Somut İşlemsel Dönemdeki Üstün Ve Normal Zekâlı Çocukların Somut Düşünme Yeteneklerinin İncelenmesi Ve Raven Standart İlerleyen Matrisler Testinin 8- 9 Yaş Çocukları Üzerinde Geçerlilik, Güvenilirlik, Ön Norm Çalışması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • WELLS, Paul (2006). The Fundamentals of Animation. New York: An AVA Publishing SA.
  • WİTTROCK, Merlin C. (1989). “Generative processes of comprehension”, Educational Psychologist, 24, s. 345-376.
  • VİRİLİO, Paul (2005). Negative Horizon. (Çev. Michael Degener), London: Continuum.
  • VİRİLİO, Paul (2007). Pure War. Los Angeles: Semiotext(e).
  • YARDIMCIOĞLU, Mahmut ve Kaplan, Merve (2018). “Kapitalizm ve Şizofreni: Deleuze ve Guattarı”, 1. Uluslararası Ekonomi ve İşletme Sempozyumu, 25-27 Mayıs 2018, Gaziantep.
  • YAZAR, Sevtap ve YAZAR, İlyas (2018). “Ortaöğretim Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi Öğretim Programının (2017) Kültür Aktarımı ve Çoklu Ortam Uygulamaları Açısından İncelenmesi”, İlköğretim Online, 17 (1), s. 1-13.
  • YENİŞEHİRLİOĞLU, Filiz (1993). “Resimde Zaman ve Mekân Kavramı”, Anadolu Sanat, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, s. 197-205.
  • İnternet Kaynakları
  • ZURBRUGG, Nicholas (2016). Paul Virilio’yla Söyleşi: Kelimeler Değil, Görüntüler. E-skop, Sanat Tarihi Eleştiri, E-Dergi, Sanat Tarihi. Skopbülten, (Çev: Cihat Sarıgül). https://www.e-skop.com/skopbulten/paul-virilioyla-soylesi-kelimeler-degil-goruntuler/3184, Erişim Tarihi: 08.05.2019.
  • WILSON, Louise (1994). Cyberwar, God and Television: Interview with Paul Virilio. : http://ctheory.net/ctheory_wp/cyberwar-god-and-television-interview-with-paul-virilio/, Erişim Tarihi: 10.05.2019.
  • Disneyland Tv Show-Tricks of Our Trade (1957). https://www.youtube.com/watch?v=tX7tq2elZPE, Erişim Tarihi: 29.04.2019.
  • HARRİS, Beth ve ZUCKER Steven (2011). Linear Perspective: Brunelleschi's Experiment, Khan Academy,
  • (https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/early-renaissance1/beginners-renaissance-florence/v/linear-perspective-brunelleschi-s-experiement), Erişim Tarihi: 26.04.2019.
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi-Cover
  • ISSN: 2146-3301
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2011
  • Yayıncı: Mustafa Cankut