BİR İLETİŞİM YÖNTEMİ: MİMETİK OLAN

İletişim kuşkusuz, gönderici ile alımlayıcı arasında, çok çeşitli yöntem ve araçlarla gerçekleştirilen anlam aktarımında/üretiminde bulunma eyleminin adıdır. Bu eylemde yöntem ve araçlar ne denli uygun ve sağlıklıysa taraflar arasındaki duygu ve düşünce alış verişi de o oranda doğru ve etkili olabilmektedir. Bu bağlamda, özellikle sanatın sağlıklı iletişmenin ilkelerine bağlı kalarak, sözünü/iletisini daha iyi anlatabilmek için binlerce yıldır birbirinden farklı çok sayıda yöntem ve araçları kullandığını söylemek yerinde olacaktır. Çalışmamız, işte bu yöntem ve araçlardan biri olan mimetik aktarımını konu almaktadır. Bir hikâyeyi, belli bir kitleye canlandırarak anlatmayı esas alan, olayları ve kişileri yansılayarak iletilerde bulunma amacında olan mimetik aktarım, başta dil ve diyalog olmak üzere, beden/hareket dili, dekor, kostüm, aksesuar, ses, müzik ve ışık gibi her uzamın kendine özgü dilini, canlandıracağı iletinin yaratısında sentezler. Bu, sadece 2 bin 500 yıllık dram sanatının değil, iletişim biliminin de en etkin yöntemlerinden biridir.
Anahtar Kelimeler:

Dil, diyalog, mimetik, iletişim

A COMMUNICATION METHOD: MIMETIC TRANSFERENCE

Definitely communication is the name of action transferring/producing the meaning, carried out with a variety of methods and mediums between the observer and the sender. In this action, as much as methods and mediums are appropriate and healthy, so exchange of feelings and thoughts between parts could be effective and right. In this context, it can be said that, especially art, by committing with principles of healthy communication, used a large number of different methods and mediums in order to explain its message better for thousands of years. Subject matter of our study is mimetic transference which is one of these methods and mediums. Mimetic transference which aims transferring message by reflecting events and people, predicated tell a story to certain mass, synthesizes the each extension’s distinctive language such as body/movement language, decor, costume, accessories, sound, music, lighting and important than all language and dialogue in the creation of the message that will be animated. This is not only the 2 thousand 500 years of drama but also one of the most effective methods of communication science.

___

  • AKSAN, Prof.Dr. Doğan (1977). Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim)-I, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • ALTUĞ, Taylan (2001). Dile Gelen Felsefe, İstanbul: YKY
  • BAŞKAN, Özcan (1988). Bildirişim İnsan-Dili ve Ötesi, İstanbul: Altın Kitaplar
  • CAMUS, Albert (1982). Denemeler, (Çev: Sabahattin Eyüboğlu, Vedat Günyol), İstanbul: Say Yay.
  • CHION Michel (1992). Bir Senaryo Yazmak, (Çev: Nedret Tanyolaç), İstanbul: Afa Yayınları
  • ÇALIŞLAR, Aziz (1995). Tiyatro Ansiklopedisi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları
  • ER, Ayten (1998). Oyun Çözümlemesinde İlk Adım, Ankara: Ürün Yayınları
  • EGRI, Lajos (1993). Piyes Yazma Sanatı, (Çev: Suat Taşer), İzmir: İleri Kitabevi
  • ESSLIN, Martin (1996). Dram Sanatının Alanı, (Çev: Özdemir Nutku), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • FIELD, Sidney (1979). Screenplay: The Foundations of Screenwriting, A Step-by- Step Guide, New York: Delta Book, Dell Publishing Co.
  • KANTOR, Jacob Robert (1952). An Objective Psychology of Grammar, Bloomington Ind.: Principia Pres
  • KARAAĞAÇ Günay (2008). Dil Tarih ve İnsan, İstanbul: Kitabevi Yayınları
  • KILIÇ, Dr.Veysel (2002). Dilin İşlevleri ve İletişim, İstanbul: Papatya Yayıncılık
  • KIRAN, Prof.Dr. Zeynel, KIRAN Prof.Dr. Ayşe Eziler (2002). Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayınları
  • NUTKU, Özdemir (1990). Dram Sanatı, İstanbul: Kabalcı Yayınları
  • ONG, Walter J. (1995). Sözlü ve Yazılı Kültür, (Çev: Sema Postacıoğlu Banon), İstanbul: Metis Yayınları
  • ÖZÜNLÜ, Ünsal (1983). “Yazınsal Metinlerde Konuşma ve Düşünce Aktarımı”, Türk Dili Dergisi, Cilt: XLVI, Sayı: 373-378
  • PORZIG, Walter (1985). Dil Denen Mucize-I,( Çev: Prof. Dr. Vural Ülkü), Ankara: Kültür ve Turizm Bak.Yay.
  • SARICA, Mustafa (2005). Sözlü Dil Yapısı, İstanbul: Multiligual
  • SEARLE, John(1971). What is a Speech Act?, Language and Social Context, by. Pier Paola Giglioli, Harmondsworth: Penguin books
  • SEGER, Linda (1990). Creating Unforgettable Characters, New York: Henry Holt and Company
  • SÖZEN, Edibe (1999). Söylem - Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Reflektsivite, İstanbul: Paradigma Yayınları
  • STEMPEL, Tom (1982). Screenwriring, AS Barnes and Co, San Diego: The Tantivy Press
  • SWAIN, Dwight V. (1976). Film Script Writing; A Pratical Manual, New York: Hasting House Publishers
  • ŞENER, Sevda (1998). Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Ankara: Dost Kitabevi
  • TAŞER, Suat (1995). Konuşma Eğitimi, Ankara: Papirüs Yayınları
  • VARDAR, Berke (1982). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Ankara: Türk Dil Kurumu Yay.