ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ

Reklamı hatırlama ya da farkında olma durumu, reklamcılık alanındaki önemli yapılardan birisi olmuştur. Yardımlı ya da yardımsız hatırlama testlerinde reklamın hatırlanması, reklamın başarılı olarak kabul edilmesinde büyük bir etmendir. Hatırlamaya etki eden önemli etkenlerden birisi de reklamın yer aldığı mecradır. Özellikle günümüzde tüketicilerin her an mobil olmaları ve gün içerisinde birçok farklı mecrada reklam mesajına maruz kaldığı göz önüne alınırsa, mecranın önemi daha da artmaktadır. Bu çalışma, 360 derece artırılmış gerçeklik destekli reklamların dış mekan reklamları üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, Anadolu Üniversitesi kampüs içinde yer alan raket reklamları, deneysel bir çalışma gerçekleştirilerek 360 derece artırılmış gerçeklik formatına dönüştürülerek manipüle edilmiştir. Çalışmada, katılımcıların demografik özelliklerinden bağımsız olarak, 360 derece görsellerle birleştirilmiş ve ses unsuru eklenmiş artırılmış gerçek reklamların, reklam mesajını ve marka hatırlamasını önemli ölçüde artırdığı tespit edilmiştir. Bu çalışma, geleneksel reklam hatırlama kavramı ile örtüşmekte olup, ayrıca Z kuşağı için artırılmış gerçek reklamların kullanılmasının marka bilinirliğinin önde gelen bir kaynağı olacağını gösteriyor.

THE EFFECT OF FORMAT DIFFERENCES ON RECALL IN ADVERTISEMENTS WITH AUGMENTED REALITY

Recall or being aware of advertising has become one of the important structures in the advertising field. Recalling the advertisement in assisted or unassisted recall tests is a majör factor in the successful acceptance of the advertisement. One of the important factors affecting recalling is the medium where advertising takes place. Inparticular, given the fact that consumers are always mobile at all times and are exposed to advertising messages in many different channels during the day. For the fact that the importance of the media increases. This study aims to examine the effects of 360-degree augmented reality supported ads on outdoor advertising. For this purpose, racket ads on the campus of Anadolu University were manipulated by transforming them into a 360-degree augmented reality format through an experimental study. In the study, independent of the demographic characteristics of the participants, it was found that the actual advertisements combined with 360-degree visuals and the sound element added significantly increased the advertising message and brand recall. This study coincides with the traditional concept of advertising recall, and shows that the use of increased real ads for the Z generation will be a leading source of brand awareness.

Kaynakça

AZUMA, Roland, T. (1997). A survey of augmented reality, Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6 (4), p.355-385. BACCA, Jorge; BALDIRIS, Silvia; FABREGAT, Ramon ve GRAF, Sabine (2014). Augmented reality trends in education: A systematic review of research and applications, Journal of Educational Technology and Society, 17 (4), p. 133-149. BRONACK, Stephen (2011). The role of immersive media in online education, Journal of Continuing Higher Education, 59 (2), p. 113–117. doi: 10.1080/07377363.2011.583186. BULEARCA, Marius ve TAMARJAN, Daniel (2010). Augmented Reality: A Sustainable Marketing Tool?,” GlobalBusiness and Management Research: An International Journal, April 1,http://www.thefreelibrary.com/_/print/PrintArticle.aspx?idD240915075. Erişim Tarihi: 12.02.2019 CHEN, Chen-M., ve TSAI, Yee-N. (2012). Interactive augmented reality system for enhancing library instruction in elementary schools, Computers & Education, 59 (2), p. 638–652. doi:10.1016/j.compedu.2012.03.001 CHESS, Shira (2014). Augmented regionalism: Ingress as geomediated gaming narrative, Information,Communication & Society, 17 (9), p.1105–1117. CHRISTENSEN, Larry B.; JOHNSON, Burke ve TURNER, Lisa (2014). Research methods, design, and analysis, Curier/Westford, USA: Pearson Publication. CONNOLLY, Patrick; CHAMBERS Charles; EAGLESON, Emanue; MATTHEWS, Daniel and ROGERS Tim (2010), Augmented Reality Effectiveness inAdvertising, Presented at the 65th Midyear Conference on Engineering Design Graphics Division of the American Society of Engineering Education, Houghton, Michigan. CUENDET, Sebastien, BONNARD, Quentin, DO-LENH, Son, ve DILLENBOURG, Pierre (2013). Designing augmented reality for the classroom, Computers and Education, 68, p. 557–569. doi:10.1016/j.compedu.2013.02.015 DUNLEAVY, Matt; DEDE, Chris and MITCHELL, Rebecca (2009). Affordances and Limitations of Immersive Participatory Augmented Reality Simulations for Teaching and Learning, Journal of Science Education and Technology, 18(1), p. 7-22. EL SAYED, Neven A. M.; ZAYED, Hala H., and SHARAWY, Mohamed I. (2011). ARSC: Augmented reality student card An augmented reality solution for the education field, Computers and Education, 56(4), p.1045–1061. doi:10.1016/j.compedu.2010.10.019 FENG, Yang and XIE, Quan (2018). Measuring the content characteristics of videos featuring augmented reality advertising campaigns, Journal of Research in Interactive Marketing, 12(4), p.489-508. GRAND CANYON UNIVERSITY, https://cirt.gcu.edu/research/developmentresources/research_ready/experimental/design_types, Erişim Tarihi: 17.02.2019 HAMILTON, Karen (2011), Augmented Reality in Education, https://augmented-reality-in-education.wikispaces.com, Erişim Tarihi: 18:02.2019 HOFMANN, Sebastian ve MOSEMGHVDLISHVILI, Lela (2014). Perceiving spaces through digital augmentation: An exploratory study of navigational augmented reality apps, Mobile Media & Communication, 2, p.265–280. doi:10.1177/2050157914530700. https://medium.com/arjs/why-web-apps-are-the-future-of-augmented-reality-c503e796a0c5 Erişim Tarihi: 10.02.2019. https://next.reality.news/news/university-washington-students-preview-new-computer-science-building-augmented-reality-0179094/ Erişim Tarihi: 10.02.2019. https://www.digitaltrends.com/mobile/apples-arkit-to-bring-augmented-reality-to-the-masses/ Erişim Tarihi: 10.02.2019. https://www.layar.com/news/blog/2013/03/05/qr-codes-in-layar-yes/ Erişim Tarihi: 13.02.2019. https://www.webtekno.com/sektorel/domestos-sanal-gerceklik-reklami-h7409.html Erişim Tarihi: 12.09.2019. https://www.youtube.com/watch?v=L6gEw03eKJA Erişim Tarihi: 12.09.2019 https://www.youtube.com/watch?v=rj8yWqMWo78 Erişim Tarihi: 13.02.2019. https://www.youtube.com/watch?v=vDNzTasuYEw Erişim Tarihi: 13.02.2019. IAB, 2017 Yılı Reklam Yatırımları Araştırması, 2018. https://www.iabturkiye.org/iab-turkiye-2017-yili-dijital-reklam-yatirimlarini-acikladi Erişim Tarihi: 10.02.2019 JOHNSON, Lynne D. (2011). Augmented Reality for Marketers: Future of Consumer Interactions, http://www.slideshare.net/lynneluvah/augmented-reality-for-marketers-future-of-consumer-interactions-part-i. Erişim Tarihi: 10.02.2019 KLOPFER, Eric ve SQUIRE, Kurt (2008). Environmental detectives: The development of an augmented reality platform for environmental simulations, Educational Technology Research and Development, 56(2), p.203–228. doi: 10.1007/s11423-007-9037-6. LIAO, Tony (2015). Augmented or admented reality? The influence of marketing on augmented reality technologies, Information, Communication and Society. 18(3), p.310-326. LIAO, Tony and HUMPHREYS, Lee (2014). Layar-ed places: Using mobile augmented reality to tactically reengage, reproduce, and reappropriate public space, New Media & Society. 17(9),p.1417-1435. doi:10.1177/1461444814527734 MILGRAM, Paul and KISHINO, Fumio (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays, Ieıce Transactıons on Information and Systems, 77(12), p. 1321-1329. NOLTE, Christoph (2005). Awareness of the “Man and the Biosphere” Pro-Gram and Its Impact On Visitors’ Attitudes To-Wards Tourism Services. A Case Study From Dana Biosphere Reserve. Brandenburgische Technische Universität, Cottbus, Germany. OLSSON, Thomas and SALO, Marcus (2011). Online user survey on current mobile augmented reality applications, Proceedings of the International Symposium on Mixed and Augmented Reality ’11, p. 75–84. doi:10.1109/ISMAR.2011.6092372 PALLANT, Jullie (2007). SPSS Survival Manual, 3rd. Edition. McGrath Hill. PAVLIK, John, V. ve BRIDGES, Frank (2013). The emergence of augmented reality (AR) as a storytelling medium in journalism, Journalism & Communication Monographs, 15(1), p.4–59. RAUSCHNABEL, Philipp A., FELIX, Reto ve HINSCH, Chris (2019). Augmented reality marketing: How mobile AR-apps can improve brands through inspiration, Journal of Retailing and Consumer Services, 49, p.43-53. SCHOLZ, Joachim ve SMITH, Andrew N. (2016). Augmented reality: Designing immersive experiences that maximize consumer engagement, Business Horizons. 59(2), p.149-161. STAPLETON, Chistopher ve HUGHES, Charles E. (2006). Believing is seeing: Cultivating radical media innovations, IEEE Computer Graphics and Applications, 26(1), p. 88-93. ŞİMŞEK, Ali (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. TINELL, John (2014). Computing en plein air augmented reality and impressionist aesthetics, Convergence, 20(1), p.69–84. WOJCIECHOWSKI, Rafat., ve CELLARY, Wojciech (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in ARIES augmented reality environments. Computers & Education, 68, p. 570–585. doi:10.1016/j.compedu.2013.02.014 WOŹNİCZKA, Jaroslaw (2007). Efekty komunikacyjne reklamy w świetle wyników testów reklam telewizyjnych-cz, 1. Marketing i rynek, (2), p.35-40. YANG, Kenneth C. and KANG, Yowei (2018). Integrating virtual reality and augmented reality into advertising campaigns: History, technology, and future trends, Encyclopedia of Computer Graphics and Games, p. 1-9. YUEN, Steve; YAOYUNEYONG, Gallayanee ve JOHNSON, Eric (2011). Augmented reality: An overview and five directions for AR in education, Journal of Educational Technology Development and Exchange, 4(1), p. 119-140. ZHOU, Feng; DUH, Henry Been-Lirn; BILLINGHURST, Mark (2012). Trends in augmented reality tracking, interaction and display: A review of ten years of ISMAR, In: Proceedings of the 7th IEEE/ACM international symposium on mixed and augmented reality. IEEE Computer Society, 2008. p. 193-202.MILLER, C. Mobile Augmented Reality: Entertainment, LBS & retail strategies 2012–2017. Basingstoke: Juniper Research. ZHU, Wei; OWEN, Charles; LI, Hairong, ve LEE, Joo-Hun (2004). Personalized in-store e-commerce with Promo-Pad: An augmented reality shopping assistant, Electronic Journal for E-commerce Tools and Applications, 1(3), p. 1-19.

Kaynak Göster

Bibtex @araştırma makalesi { e-gifder566596, journal = {Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi}, issn = {2146-3301}, eissn = {2146-3301}, address = {}, publisher = {Gümüşhane Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {7}, pages = {585 - 608}, doi = {10.19145/e-gifder.566596}, title = {ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ}, key = {cite}, author = {Coşkun, Engin and Sever, Necip Serdar} }
APA Coşkun, E , Sever, N . (2019). ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ . Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi , 7 (2) , 585-608 . DOI: 10.19145/e-gifder.566596
MLA Coşkun, E , Sever, N . "ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ" . Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7 (2019 ): 585-608 <
Chicago Coşkun, E , Sever, N . "ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7 (2019 ): 585-608
RIS TY - JOUR T1 - ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ AU - Engin Coşkun , Necip Serdar Sever Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.19145/e-gifder.566596 DO - 10.19145/e-gifder.566596 T2 - Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 585 EP - 608 VL - 7 IS - 2 SN - 2146-3301-2146-3301 M3 - doi: 10.19145/e-gifder.566596 UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ %A Engin Coşkun , Necip Serdar Sever %T ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ %D 2019 %J Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi %P 2146-3301-2146-3301 %V 7 %N 2 %R doi: 10.19145/e-gifder.566596 %U 10.19145/e-gifder.566596
ISNAD Coşkun, Engin , Sever, Necip Serdar . "ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7 / 2 (Eylül 2019): 585-608 .
AMA Coşkun E , Sever N . ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ. e-gifder. 2019; 7(2): 585-608.
Vancouver Coşkun E , Sever N . ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2019; 7(2): 585-608.
IEEE E. Coşkun ve N. Sever , "ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK İÇEREN REKLAMLARDA FORMAT FARKLILIKLARININ HATIRLAMAYA OLAN ETKİSİ", Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 7, sayı. 2, ss. 585-608, Eyl. 2019, doi:10.19145/e-gifder.566596