İKİ ŞEHİR İKONU1 : SAGRADA FAMILIA VE SYDNEY OPERA BİNASI

Bu metinde ait oldukları şehirlerin simgesi olan iki büyük şehir ikonundan sözedilmektedir. Gerçi her birisi tek tek özgündür ancak dolaylı olarak birbiriyleilişkilendirilmektedir. Öncelikle her biri büyük bir şehirde, büyük bir anıt olmakamacını tekil, özgün ve kendi evine ait olarak taşırlar. Konu edilen iki binaşehirleriyle bütünleşmişlerdir. Her ikisi de kendi şehrini değişik olarak yansıtır,kendi özgün mimari formunun sembolizmini ve kendi özgünlüğünü önerir. Onlar‘landmark’ ve ‘ikon’ olarak zamanda ve mekanda varolurken büyük düşüncelerinnerede ve nasıl olduklarının da işareti olurlar. Bu büyük anıtlar ait oldukları şehrinönemli bir parçasıdırlar ve onları bu şehirler olmaksızın düşünemeyiz. Bu mimarianıtlar, Harbour Bridge ve Opera Binası olmaksızın Sydney, Ramblas ve SagradaFamilia olmaksızın Barselona düşünülmez. Bu büyük anıtlar uygarlığı yere vezamana aidiyeti, olanaklar kadar olanaksızlıklara karşın inşa edilmelerinin ardındakimimari yaratıcılığı da göstermektedirler. Gaudi ve Utzon ait oldukları kültür veyaşadıkları dönem farklı olsa da mimar olarak benzerlikleri bulunmaktadır ve GotikSanattan etkilenmişlerdir. Her iki bina da tüm dünyanın ziyaret ettiği, ait olduklarıuygarlık mesajını ve mimari düşünceyi iyi ifade eden binalardır ve bireyseldenkollektife doğru bir vizyon taşımaktadırlar.

___

  • 1. İKON: ( Yunan dilinde eikon: tasvir) Rus ve Yunan Ortodoks kiliselerinde,
  • renkli İsa, Meryem ve aziz tasvirlerine verilen ad.
  • İKONOGRAFİ, İKONOGRAFYA : Yunan dilinde 1. Resim, heykel ve öbür
  • plastik sanatların meydana getirdikleri tasvirleri inceleyen bilim.
  • Ünlü kişilerin portrelerinden meydana gelen koleksiyon.
  • Belli bir konu ile ilgili tasvirlerin topu.
  • İKONOLOJİ . Yunan dilinde eski resim, heykel ve anıtların açıklanması.
  • Hasol,D. Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, YEM Yayını, 1975, İstanbul
  • De WITT,D., - WITT, E., Modern Architecture in Europe: A Guide to
  • Building since Industrial Revolution
  • DUNLOP,B.,-HECTOR,D., “Introduction”, City Icons, Architecture 3.S.,
  • Phaidon Press,1999.
  • BURRY, M., “Antoni Gaudi: Expiatory Church of the Sagrada
  • Familia,Barcelona 1882-......”, City Icons, Architecture 3 S., Phaidon Press.,
  • London,1999.
  • SMITH, P. M., Sydney Opera House, William Collins Pty Ltd.,Sydney, 1984
  • DREW, P., “Jorn Utzon, Sydney Opera House, Sydney 1957-73”., City Icons,
  • Architecture 3 S., Phaidon Press., London, 1999.
  • a.g.e
  • YING YANG: Doğu felsefesinde “arketip” olan “ying-yang” ilişkisi bir değişim
  • sürecindeki bir kavramdan diğerine çelişkileri ortadan kaldırarak ilerleyen bir
  • hareketi simgeleyen bir süreci anlatır. Aslında “bütün” ün ait olduğu kavramlar
  • setinin dinamik olarak nasıl değişim ve gelişime açık olabileceğini açıklar:
  • “Bütünü oluşturan “ying yang” her oluşum sürecinde uç noktaları / karşıt
  • kavramları temsil eder, değişimin döngüsel hareketi içinde birbirine ivme
  • kazandırır.”Yang” doruk noktasına ulaştığında “ying” yararına çekilir ve karşı
  • bir güç oluşturan”yin” de doruk noktasına ulaştığında “yang” yararına geri
  • çekilir.” Chıng, I., Book of Changes, Çeviren: James Legge, Gramercy, 1996,
  • s.58-209
  • Parish, S. Sydney, Steve Parish Publ. Pty. Ltd. Australia, 1996
  • Duncan, K. The Olympic City Sydney 2000, The Millenium Collection,
  • Australia, 2000
  • Seven Days in Sydney, The Guide to Sydney Australia, David Messent
  • Photography Sydney, Australia, 2000