The Dimension of Belief in Veganism/ Vegetarianism

This study analyzed the views of vegans who define themselves as Muslims, Atheists or Deists. Questions such as ‘How did you decide to be a vegan?’, ‘Please present your opinion about sacrificing an animal for God’ etc. were asked to the participants in order to evaluate their views. In-depth audiorecorded interviews were conducted with individuals over the age 18 which were then, decoded and interpreted. The interviews took place between April 9 and November 8, 2017. Upon completing the analyses, it was determined that some Muslim vegans want to live and behave according to the specific religious identity and continue life as vegans without exploiting innocent living beings at the same time. On the other hand, some of the interviewed individuals mentioned that the notion of sacrifice in Islam has changed in time and it is no longer correct to sacrifice animals for Allah in Islam. According to the obtained data, Muslim vegans do not usually put the vegan identity forward and avoid politicization. Muslim vegans also reported that they stay away from activist vegan groups. The common aspect among Muslim, Atheist and Deist groups is that they are against capitalism

___

  • Armutak, A. (2008). Yahudi ve Hristiyan dini kutsal kitaplarında hayvan hakları. İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi. S. 34 (1). pp. 39-51.
  • Aydın, N. (2016). Dünya’da ve Türkiye’de dinler-ırklar diller. İstanbul: Parola.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. S. 1 (7). pp.231-274.
  • Bekki, S. (1996). Türk mitolojisinde kurban. Akademik Araştırmalar. Sayı 3.16-28.
  • Best, S. (2009). Encyclopedia of environmental ethics and philosophy. In J. B. Callicott & R. Frodeman (Eds.). USA: Macmillan Reference.
  • Bottero, J. and Kramer, N.K. (2017). Mezopotamya mitolojisi. A.Tümertekin (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Bulut, M. (2011). Mardin’de evlilikler. folklor/edebiyat. Cilt:17. Sayı: 66/2. 65-79.
  • Childe, G. (2005). Tarihte neler oldu. A. Şenel, M. Tunçay (Çev.). İstanbul: Kırmızı.
  • Cilacı, O. (1990). Dinler ve İnsanlar. Konya: Damla . Clarys, Peter, et. al. (2014). Comparison of nutritional quality of the vegan, vegetarian, semi-vegetarian, pesco-vegetarian and omnivorous diet. Nutrients, Vol. 6, pp. 1318-1332.
  • Cömert, M., Durlu Özkaya, F., (2014). Gastronomi turizminde beslenme engelleri kapsamında vegan beslenme örneği. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi 15. Ulusal Turizm Kongresi, Engelsiz Turizm. 13-16 Kasım 2014. Ankara S. 492-498.
  • Degrazia, D. (2002). Hayvan hakları. H. Gür (Çev.). Ankara: Dost.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı (2018). Kurban sıkça sorulan sorular. İstanbul: Diyanet İşleri Başkanlığı. Dyett, P. Rajaram, S. Haddad E.H. and Sabate, J. (2014). Evaluation of a validated food frequency questionnaire for self-defined vegans in the United States. Nutrients, Vol. 6. pp. 2523-2539.
  • Düzbayır, B. (2013). Mukayeseli fıkıh bağlamında kurban ve kurbanın hükmü. Çukurova Üniversitesi. SBE. Basılmamış yüksek lisans tezi.
  • Eliade, M. (1994). Ebedi dönüş mitosu. Ü. Altuğ (Çev.) Ankara: İmge.
  • Erginer, G. (1997). Kurban. Kurbanın kökenleri ve Anadolu‘da kanlı kurban ritüelleri. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Emiroğlu, K., Aydın, S. (2003). Antropoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Erben, Ş., E., Balaban-Salı, J., (2016) Social media use of vegan activists in Turkey. Global Media Journal TR Edition. Vol. 6. No. 12. pp. 75-88.
  • Fieldhouse, P. (1996). Food and nutrition customs and culture. London: Chapman and Hall.
  • Francione, G., L. (2008). Hayvan haklarına giriş. Çocuğunuz mu köpeğiniz mi? R. Akman ve E. Gen (Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Frazer, J. G. (2004). Altın dal: Dinin ve folklorun kökleri. Cilt: I. M. H. Doğan (Çev.). İstanbul:Payel.
  • Frazer, J. G. (1992). Altın dal: Dinin ve folklorun kökleri. Cilt: II. M. H. Doğan (Çev.). İstanbul: Payel. Güç, A. (2003). Çeşitli dinlerde ve İslâm’da kurban. İstanbul: Düşünce.
  • Güngör, H. and Argunşah, M. (1991). Gagauz Türkleri tarih-dil-folklor ve halk edebiyatı. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Gitt, W. (2012). ve diğer dinler? J. Yıldız (Çev.). GGP Media GmbH. Pößneck.
  • Hooke, S.H. (1993). Ortadoğu mitolojisi. A. Şenel (Çev.) Ankara: İmge.
  • Işık, M. (2011). Evrensel bir hadis denemesi: “Ben ve öteki”. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2011/1. pp. 143-154.
  • İnan, A. (1995). Tarihte ve bugün şamanizm. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Kınıkoğlu, M. (2015). Vegan beslenme. İstanbul: Oğlak.
  • Kutsal Kitap (2003). Kutsal kitap eski antlaşma (Tevrat, Zebur). İstanbul: Ohan.
  • Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam.
  • Le, L.T. and Sabaté, J. (2014). Beyond meatless, the health effects of vegan diets: Findings from the Adventist cohorts. Nutrients. 6, 2131-2147. DOI: 10.3390/nu6062131.
  • Leitzmann C., (2014), Vegetarian nutrition: Past, present, future. The American journal of clinical nutrition. pp. 496-502.
  • Ögel, B. (2010). Türk mitolojisi, C.I. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Örnek, S. V. (1989). 100 soruda ilkellerde din, büyü, sanat, efsane. İstanbul: Gerçek.
  • Öztürk, Ö. (2016). Dünya mitolojisi. Ankara: Nika.
  • Öztürk, N. (2002). İlahi dinlerde yemin: Keffaret ve kurban. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Vol. 13: pp. 167-193.
  • Öztürk, Y. N. (2013). Kuran’ı Kerim ve Türkçe meali. İstanbul: Yeni Boyut.
  • Phillips, F. (2005). Vegetarian nutrition. British Nutrition Foundation Nutrition Bulletin. Vol. 30. pp. 132-167.
  • Pollan, M., (2009). Etobur-otobur ikilemi. İ. Önelge (Çev.) İstanbul: Pegasus.
  • Pilis, W. Stec, K. Zych, M. and Pilis, A. (2014). Health benefits and risk associated with adopting a vegetarian diet. Rocz Panstw Zakl Hig. Vol. 65. No. 1 pp. 9-14.
  • Roux, J. P. (2005). Orta Asya’da kutsal bitkiler ve hayvanlar. A. Kazancıgil ve L. Arslan. (Çev.). İstanbul: Kabalcı.
  • Schimmel, A. M. (1999). Dinler tarihine giriş. İstanbul: Kırkambar.
  • Sinmez, Ç. Ç., Arıcan, M., K., Yaşar, A. (2015). Hadislerde hayvanları koruma ve gönenci (refahı) üzerine bir değerlendirme. Erciyes Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi. Vol. 12. No. 2. pp. 115-121.
  • Singer, P. (2005). Hayvan özgürleşmesi. H. Doğan (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Smith, A. D. (2002). Ulusların etnik kökeni. S. Bayramoğlu and H. Kendir (Çev.). Ankara: Dost.
  • Stangroom, J. (2013). Din, büyük fikirlerin küçük kitapları. C. Batuk and S. Turan (Çev.). Ankara: Liman.
  • Sünnetçioğlu, S., Mercan, Ş., O., Yıldırım, H., M., Türkmen, S. (2017). Veganların restoranlarda karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies Vol. 5/ 2. pp. 241-252.
  • Şahin, K. (2010). Dini kimliğin inşasında kutsal ve tabu olan yiyecek ve içeceklerin işlevleri: Antakya örneği. Hacettepe Üniversitesi. SBE. Basılmamış doktora tezi.
  • Tuğrul, S. (2010). Ebedi kutsal ezeli kurban. Ankara: İletişim.
  • Tunçay, G. Y. (2020). Biyoetik çerçevesinde vegan ve vejetaryenlik. Ankara:Vize.
  • Tunçay, G., Y., Bulut, M., (2019). A Bioethical Approach: Vegan and Vegetarian Experiences. Progress in Nutrition. Vol. 21, No. 2, pp. 375-381, DOI: https://doi.org/10.23751/pn.v21i2.6885.
  • Tunçay Son G. Y., Bulut, M., (2016) Yaşam tarzı olarak vegan ve vejetaryenlik [Vegan and vegetarianism as a life style] International Journal of Human Sciences. pp. 830-843.
  • Vance, E. (2016). İnancın gücü. National Geografic Türkiye.
  • Yetik, Z. (2012). Kabil. ilk kan, ilk cinayet, ilk katil. İstanbul: Pınar.
  • Elektronik kaynaklar Çetin, Z., (2015). Vejetaryen ve vegan beslenmesi. http://www.medikalakademi.com.tr /vejetaryen-vevegan-beslenmesi/ [Retrieved 12 April 2017].
  • Karabudak, E. (2008). Vejetaryen beslenmesi. Sağlık Bakanlığı. No: 726. Ankara: Klasmat http:// beslenme.gov.tr/content/files/ arastirmalar/uyelik/beslenme_bilgi_serisi/Kitaplar/a /a_13_ vejeteryan_beslenmesi_48.pdf [Retrieved 07 June 17].
  • Kıran, J. (2015). Ne yesem ne yemesem. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~demirsoy/Haberler. files/ beslenme.pdf. [Retrieved 25 April 2015].
  • Özbirinci Y., (2015). İhsan Eliaçık: Kuran’da kurban kesmek, LGBT’i öldürmek ve kadına şiddet yoktur. 20 Eylül 2015 tarihli röportaj, Gaia Dergisi, https://gaiadergi.com/ihsan-eliacik-kurandakurban-kesmek-lgbti-oldurmek-ve-kadina-siddet-yoktur/ (17.1.2018) . Türkiye Vegan Derneği [Vegan Association of Turkey] http://tvd.org.tr [Retrieved 12 Feb. 2020]
  • Türkmen, A.B. (2015). Topyekûn ve bütünsel bir özgürlük talebi: Veganlığın felsefesi. Gaia Dergi. https://gaiadergi.com/topyekun-ve-butunsel-bir-ozgurluk-talebi-veganligin-felsefesi/ [Retrieved 20 Dec. 2015].
  • VEBU - Vegetarierbund Deutschland, vegetarisch für profis. Die vegetarische küche. Vegetarian to pros. The vegetarian cooking] http://vebu.de/attachments /vebu_veg_fuer_profis.pdf [Retrieved 15 May 2015].
  • Vejetaryen Kulübü. http://www.vejetaryenkulubu.com. [Retrieved 27April 2015].
  • Vegetarian society. https://www.vegsoc.org. [Retrieved 25 Sep. 2020].
  • Yıldırım, Z. (2013) Ebru Arıman: Vejetaryenlik bir tercih meselesi değil, bir zorunluluk. http:// yesilgazete.org/blog/2013/10/07/ebru-ariman-vejetaryenlik-bir-tercih-meselesi-degil-birzorunluluk/ (1.12.2015).