Sosyal Gösterim Modeli Üzerinden Bağrıyanık Ömer Adlı Romanı Okuma Denemesi

İlhan Başgöz’ün (D.1923- Sivas) bilimsel araştırmaları üzerine akademisyen Serdar Öztürk kapsamlı ve dikkate değer bir çalışma yapmıştır. Araştırmacı Serdar Öztürk bu çalışmasında İlhan Başgöz’ün bilimsel çalışmalarına dair çok önemli saptamalarda bulunmuştur. Bunlardan biri de İlhan Başgöz’ün iletişim bilimi ile halkbilimi birleştirmiş olduğudur. Serdar Öztürk, İlhan Başgöz’ün halk hikâyelerini incelerken kullandığı yöntemin ana çatısını gösterimci ekolün argümanlarının oluşturduğunu öne sürer ve İlhan Başgöz’e göre “sözlü anlatım sosyal bir gösterimdir” saptamasında bulunur. Serdar Öztürk, hikâye anlatımının sosyal gösterim olduğu düşüncesinden ve bu çerçevede öne sürdüğü görüşlerden yola çıkarak İlhan Başgöz’ün sosyal gösterim anlayışını modelleştirir. Hikâye anlatıcısının uzak ve yakın toplumsal çevre ile dinleyici arasındaki iletişimini şematik bir çerçeveye oturtur. Bu şema ile Serdar Öztürk, İlhan Başgöz’ün hikâye inceleme tarzını açık ve anlaşılır hale getirir. “Sosyal Gösterim Modeli Üzerinden Bağrıyanık Ömer Adlı Romanı Okuma Denemesi” başlıklı bu çalışma da Serdar Öztürk tarafından oluşturulan şemayı temel alarak romanı incelemeyi amaçlamaktadır. Mahmut Yesari (1895-1945) tarafından yazılan bu romanın ilk basımı 1930 yılında yapılmıştır. Kahramanının bir çocuk olması bakımından edebiyatımızın ilkleri arasında sayılan bu roman, geleneksel ve modern anlatıyı birleştirmektedir. Bu çalışma, geleneksel anlatıyı incelemek üzere İlhan Başgöz tarafından uygulanan bir yöntemin modern bir anlatı metnine uygulaması şeklindedir. Başka bir ifade ile İlhan Başgöz’ün Serdar Öztürk tarafından “sosyal gösterim” olarak formüle edilen yönteminin romana uygulanmasıdır. Bu uygulama ile İlhan Başgöz’ün iletişim bilimi ile halkbilimi birleştiren yaklaşımının geleneksel olan ile modern olanı birleştiren, ancak sözlü değil yazılı kültürün ürünü olan bir metin üzerinde gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. Böylece Bağrıyanık Ömer, edebî metin incelemeleri için yeni bir bakış açısıyla ve birden çok disiplini kapsayan bir model ile incelenmiş; ele alınan roman sosyal bir gösterim midir sorusuna yanıt aranmıştır.

___

  • Alemdar, K.; Kaya, R. (1983). Kitle iletişiminde temel yaklaşımlar. Ankara: Savaş.
  • Alemdar, K.; Erdoğan, İ. (1994). Popüler kültür ve iletişim. Ankara: Ümit.
  • Arkonaç, S. A. (2001). Sosyal psikoloji (genişletilmiş 2. baskı). İstanbul: Alfa.
  • Başgöz, İ. (1998). Sözlü anlatım türlerinde konudan sapmalar (digresyon). folklor/edebiyat İlhan Başgöz Özel Sayısı. Cilt: III. Sayı: 14. s.99-112.
  • Debord, G. (2006). Gösteri toplumu ve yorumlar (2. basım). (A. Ekmekçi, O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Doubtfire, D. (1999). İnsanlarla iyi geçinmenin yöntemleri (3. Baskı). İstanbul. Rota.
  • McQuail, D.; Windhal, S. (1997). Kitle iletişim modelleri. (K. Kumlu, Çev.) Ankara: İmge.
  • Yesari, M. (2017). Bağrıyanık Ömer. İstanbul: Özgür.
  • Aydın, O.; Baran, G. (Ekim 2010). Toplumsal değişme sürecinde evlenme ve boşanma. Toplum ve Sosyal Hizmet. Cilt: 21. Sayı: 2. s. 117-126. (http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423931266.pdf) (E.T.: 19.04.2019) Doğan, C. (1998). Türkiye’de boşanma sorununun sosyolojik ve istatistiki açıdan değerlendirilmesi. Sosyoloji Konferansları. Cilt: 0. Sayı: 25. sf. 59-69. (http://dergipark.gov.tr/iusoskon/issue/9525/119014. E.T. 04.04.2019)
  • Maydaer, S. (2007). Klasik dönem Osmanlı toplumunda boşanma (Bursa Şer’iyye Sicillerine Göre). T.C. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Cilt: 16, Sayı: 1, s. 299-320. (http://dergipark. gov.tr/download/article-file/143797 E.T. 5.04.2019)
  • Moscovici, S. (1984). The Phenomenon of social representations. In R.M. Farr & S. Moscovici (Eds.), Social Representations. Cambridge: Cambridge Press. / Moscovici, S. (1988). Notes tovvards a description of social representations. European Journal of Social Psychology, 18, 211-250.
  • Öner, B. (2002). Sosyal temsiller. Kriz Dergisi. Cilt: 10. Sayı: 1. s. 29-35. (http://dergipark.gov.tr/kriz/ issue/41084/496543 E.T. 06.4.2019)
  • Öztürk, S. (2006).İletişim bilimi ile halkbilimi buluşturan bir bilim insanı: İlhan Başgöz. Folklor/Edebiyat. Cilt: 12, Sayı :48, s. 45-59. [https://www.academia.edu/36831267/%C4%B0LET%C4%B0 %C5%9E%C4%B0M_B%C4%B0L%C4%B0M%C4%B0_%C4%B0LE_HALKB%C4%B0L%C 4%B0M%C4%B0N%C4%B0_BULU%C5%9ETURAN_B%C4%B0R_B%C4%B0L%C4%B0M _%C4%B0NSANI_%C4%B0LHAN_BA%C5%9EG%C3%96Z (E.T. 04.04.2019)]