Héléne Cixous'un “Medusa'nın Gülüşü” Feminist Stilistik Analizi

Bu çalışmada, Feminist Biçembilimsel kuramı ışığında uygulanmaktadır Héléne Cixois’in The Laugh of The Medusa adlı eserinin dili incelenmiştir. Içerik analiz yöntemi kullanılarak incelenen makalede, temel olarak cinsiyet betimlemeleri ve metinin ima edilen ve altında yatan anlamları yorumlamak ve ortaya çıkartmak amaçlanmıştır. Héléne Cixous kullandığı dilde Medusa adlı eski Yunan mitolojisinden örnekler alıp, genç kadın dinleyicilerine önerilerde bulunmaktadır. Kadınların ataerkil toplumunun baskısı altında olduklarını ve bunlara nasıl meydan okuduklaını, ve bunun için nasıl savaştıklarını anlatmaktadır. Yazar eserinde genç kızları, kendilerini ifade etmeleri için cesaretlendiriyor. Ona göre genç kızlar, güçlü duygularını cesaretle kaleme dökmeli. Bununla beraber genç erkekler de kadının dünyasını anlamalıdırlar. Çalışma kısaca, dilin cinsiyetle ilgili özellikleri nasıl ortaya çıkardığıyla ilgilenmektedir.

A Feminist Stylistics Analysis of “The Laugh of the Medusa,” by Héléne Cixous

This present study adapts feminist stylistics framework to examine and analyse the gender representations and language of the laugh of the Medusa a speech written by Héléne Cixous. The paper, using a content analysis method, will mainly focus on issues related to gender representations and the language to interpret and uncover the implied and underlying meanings of the text. Héléne Cixous in her speech brings samples from the ancient Greek mythology of Medusa to give advices to her young female audience to write for themselves. She highlights the challenges and struggles that females have been repressed themselves through the patriarchal society. She encourages young girls to express themselves, their strengths and strong points in bravely through writing and boys to understand the feminine world. The study will scrutinize the speech to reveal the foregrounded features related to gender. 

___

  • Cixous, H. 1975. “The Laugh of the Medusa.” Petroleuse Press, University of Paris VIIIVincennes.
  • Fraenkel, J, Norman E.W., and Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill. 111.
  • Freud, S. 1920. “A General Information to Psychoanalysis.” PDF Books World. Workdcat (source edition) 41681643.
  • Foucault, M. 1978. “The History of Sexuality.” Volume 1: An Introduction Panthean Books, NewYork
  • Lee, W. L. (2007). Aristotle’s Ecological Conception of Living Things and its Significance for Feminist Theory. Diametros nr 14 (grudzien): 68-84.
  • Mills, S. (2005). “Feminist Stylistics.” The Interface series, Routledge London and New York.
  • Storr, M. (1999). “Bisexuality: A Critical Reader.” Routledge, London and New York.
  • Wettler, B. T. (1995). “Secular Feminist Religious Metaphor and Christianity.” Jets 38/1 77-92.
  • Williams, S. H. (1995). “Feminist Theory of Freedom of Speech.” Feminist legal Epistemology, 8 Berkeley Woman’s…In Everyday Life. 17, 18 (Dana E. Bushnell ed)