FELSEFENİN TRAJİK İYİMSERLİĞİ

İİnsan fenomenlerinden biri olan acının evrenselliği, acıyı sadece psikolojik ya da fiziksel değil aynı zamanda yaşamsal bir olgu olarak da ele almayı gerektirmektedir. Acının evrenselliği, bizi aynı zamanda, bütün insanlarda ortak olan fenomenleri inceleyerek insan varoluşunu açıklamaya çalışan felsefi antropolojiye götürür. Acı, felsefeyle değerlendirildiğinde, insanı kendi içine bakmaya yönelterek varoluşu, hayatın ve şeylerin anlamı hakkında düşündürür. Böylece, acı trajik bir yazgı olmaktan çok daha fazlası haline gelir. Bu makalede, felsefenin psikolojik acıyı iyileştirici etkisi, felsefe ve acı arasındaki ilişki, felsefi antropolojinin ışığında ve trajik kavramı çerçevesinde ele alınacaktır. Ayrıca, bir acı çözümlemesinin felsefeden bağımsız yapılamayacağı iddiası tartışılacaktır.

THE TRAGIC OPTIMISM OF PHILOSOPHY

The universality of pain, which is one of the human phenomena, necessitates addressing pain not only as psychological or physical but also as a vital phenomenon. The universality of pain leads us to philosophical anthropology, which at the same time examines the phenomena common to all humans and tries to explain human existence. Pain, when evaluated in philosophy, makes us think about our own existence and the meaning of life and things. Thus, the pain becomes much more than a tragic destiny. In this article, the healing effect of philosophy on psychological pain and the relationship between philosophy and pain will be discussed in the light of philosophical anthropology and the concept of tragic. Furthermore, the argument that a pain analysis can not be made independent of philosophy will be discussed.

___

  • Boethius, Felsefenin Tesellisi, çev. Çiğdem Dürüşken, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 2006
  • Coşkun, Berrak, “‘Kadınlık Durumu’ ile İlişkisinde Hannah Arendt”, Posseible Düşünme Dergisi, Sayı:4, 2013 Güz, s. 70-84.
  • Çehov, Anton, Bütün Oyunları I, çev. Ataol Behramoğlu, Adam Yayınları, İstanbul, 2000
  • Eagleton, Terry, Tatlı Şiddet: Trajik Kavramı, çev. Kutlu Tunca, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2012
  • Frankl, Victor Emil, İnsanın Anlam Arayışı, çev. Selçuk Budak, Okuyanus Yayınları, İstanbul, 2009
  • Gasset, Jose Ortega y, İnsan ve “Herkes”, çev. Neyire Gül Işık, Metis Yayınları, İstanbul, 2007
  • Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Estetik I: Güzel Sanatlar Üzerine Dersler, çev. Taylan Altuğ, Hakkı Hünler, Payel Yayınevi, İstanbul, 2012
  • Jaspers, Karl, Felsefe Nedir?, çev. İ. Zeki Eyüboğlu, Say Yayınları, İstanbul, 1997
  • Le Breton, David, Acının Antropolojisi, çev, İsmail Yerguz, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2005
  • Mengüşoğlu, Takiyettin, İnsan Felsefesi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2017
  • Montaigne, Denemeler, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2006
  • Nasio, Juan-David, Aşk Acısı, çev. Hatice Bakanlar, Canan Coşkan, İmge Kitabevi, İstanbul
  • Öztürk, Esra Gülsüm, “Nietzsche ve Sartre’da İnsan Gerçekliği”, Toplum Siyaset ve Etik: Felsefi Soruşturmalar, ed: Eray Yağanak, Ahmet Umut Hacıfevzioğlu, Sentez Yayıncılık, Bursa, 2019, s. 99-120
  • Scheler, Max, “Trajik Görüngüsü Üzerine”, Cogito: Tragedya, Sayı: 54, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008, s. 237-245.
  • Shakespeare, William, Hamlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1974
  • Şestov, Lev, Dostoyevski ve Nietzsche Trajedinin Felsefesi, çev. Kayhan Yükseler, Notos Kitap, İstanbul, 2017
  • Ulutaş, Birgül, “70’li Yıllarda Bir Direnme Pratiği: TÖB-DER”, Modernizmin Yanılsamaları: 70’li Yıllarda Türkiye, ed. R. Funda Barbaros, Erik Jan Zurcher, Efil Yayınevi, Ankara, 2014, s.343-371
  • Unamuno, Miguel de, Yaşamın Trajik Duygusu, çev. Osman Derinsu, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1986
  • Uygur, Nermi, Felsefenin Çağrısı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004
  • Williams, Raymond, Modern Trajedi, çev. Barış Özkul, İletişim Yayınları, İstanbul, 2018