BONJOUR’UN BAĞDAŞIMCILIĞINDA DUYU DENEYİMLERİNİN ROLÜ

The Structure of Empirical Knowledge Deneysel Bilginin Yapısı isimli eserinde, Laurence BonJour, temelciliğin savunulamaz bir görüş olduğunu iddia ederek bağdaşımcı bir yaklaşım öne sürmektedir. Bilindiği üzere bağdaşımcı kuramlara getirilen en önemli eleştirilerden biri, dış dünyanın inanç sistemleri üzerinde herhangi bir epistemik kısıtlaması olmayacağını ve bu nedenle inanç sistemlerinin dış dünyadan tamamen kopuk olabileceğini öne süren “Dış Dünyadan Yalıtıklık” eleştirisidir. BonJour bu eleştiriye karşı yanıtını, inanç sistemlerinin dış dünya ve gözlemle olan ilişkilerini açıkladığı ve “Gözlemsel Koşul Observation Requirement ” adını verdiği kavram ile temellendirmeye çalışır. Bu çalışmanın amacı; dış dünyanın ve dolayısıyla gözlem ve deneyimin, inancın gerekçelendirilmesi ve oluşması sürecindeki rasyonel rolünü anlamak adına BonJour’un “Gözlemsel Koşul” kavramını açımlayıp irdelemektir. Bu bağlamda, BonJour’un sunmuş olduğu argümanın, inanç sistemleri ve dünya arasında olması gereken rasyonel ilişkinin varlığını temin etmekte yeterli olmadığı iddia edilecektir

The Role of Sense Experience in BonJour’s Coherentism

In his work The Structure of Empirical Knowledge, Laurence BonJour claims that foundationalism is an implausible position and endorses coherentism. One of the most important arguments that are introduced against coherentism is the Isolation Argument according to which a system of beliefs can provide empirical justification even if it is totally isolated from the external world. BonJour challenges this argument with the notion of Observation Requirement that he uses to explain the relation between systems of beliefs and experience. The aim of this study is to present and evaluate BonJour’s Observation Requirement in order to understand the rational role of observation and experience in the process of justification. It will be claimed that BonJour’s argument is not sufficient to account for the rational relation between systems of beliefs and the external world

___

  • Bell, David (2006). Foundationalism, A Companion to Epistemology içinde, ed. J. Dancy, Ernest Sosa, Oxford: Blackwell Publishing, s. 144-149.
  • BonJour, Laurence (1985). The Structure of Empirical Knowledge, Cambridge: Harvard University Press.
  • BonJour, Laurence (1999). “The Dialectic of Foundationalism and Coherentism” The Blackwell Guide to Epistemology içinde, ed. John Greco, Ernest Sosa, Oxford: Blackwell Publishing, s. 117-143.
  • Bradley, Darren (2015). A Critical Introduction To Formal Epistemology, London, New York: Bloomsbury Academcic.
  • Feldman, Richard (2003). Epistemology, NJ: PrenticeHall.
  • Goldman Alan H. (1989). “BonJour’s Coherentism”, TheCurrent State of the Coherence Theory: Critical Essays on the Epistemic Theories of Keith Lehrer and Laurence BonJour, with Replies içinde, ed. John W. Bender, London: Kluwer Academic Publishers, s. 125-133.
  • McDowell, John (1997). Mind and World, Cambridge, Mass. , London: Harvard University Press.
  • Post, John F. (2006). “Infinite Regress Argument” A Companion to Epistemology içinde, ed. J. Dancy, Ernest Sosa, Oxford: Blackwell
  • Schelling, Birte (2011). Knowledge- Genetic Foundations and Epistemic Coherence, Walter de Gruyter and Co.