Bilinmeyen Alan (Terra Incognita)’ın Keşfine Bir Vesile Olarak Ötekinin Boşluğu

Sosyal ve özel alanlarda insan varlığına özgü boşluğun en temel tezahürü, insanın dünyadaki temel durumunu etkileyen ve biçimlendiren ontolojik anlamında fark edilmektedir. Her ne kadar Heidegger dünya içinde temel insani durumu Dasein (orada varolan) şeklinde tasvir etse de, bu kelimeyi yalnızca ‘tarihsel ufuk içinde başkalarıyla birlikte dünyaya açıklık’ olarak değil, aynı zamanda ‘her bir bireyin kendisi için açılan mekan ya da boşluk’ şeklinde anlama eğilimindeyiz. Her insan yalnızca kendi varlığı için açılan ve rezerv edilen boşluk için(d)e doğar. Bu boşluk onun ölümü sonrasında hatırlandığı sürece açık kalmaya devam eder. Bu yazımızda ötekiyle ilişkimiz esnasında boşluğun farklı tezahürlerini irdelemeye çalışacağız ve şunu ileri süreceğiz: Ötekinin boşluğu, paradoksal olarak, görünmez olanın görünürlüğü şeklinde işlev görmektedir. Diğer bir deyişle, boşluk ya da görünmezlik çoğu kez kendisini dolaylı biçimde farklı form ve isimlerle açığa vurmaktadır.

VOID OF THE OTHER AS AN OCCASION OF DISCLOSURE OF TERRA INCOGNITA

The most fundamental manifestation of the void of a human being in social and private realms seems to appear in its ontological sense which determines and shapes his /her basic condition in the world. Even if Heidegger describes fundamental human condition in the world with the notion of ‘Dasein’ (being-there), I am inclined to take this word not solely as openness toward the world within a historical horizon, but also as free space or void just reserved for his /her individual being. Each human being is born within the void opened and reserved just for his /her being, and it remains open as long as he/she is remembered after his/her death. This paper will try to explore different manifestations of void in our relation to other, and make a claim that void of the other functions paradoxically as visibility of invisible. In other word, void or invisible reveals itself mostly indirectly with different forms and names.

___

Referans 1 Bachelard, Gaston. The Poetics of Space, trans. Maria Jolas, Penguin Books, New York, 2014.

Referans 2 Buber, Martin. Distance and Relation, in The Martin Buber Reader, ed. Asher D. Biemann, Palgrave Macmillan, New York, 2002.

Referans 3 Boehler, Arno. “On Touching” https://www.academia.edu/773480/_On_Touching_ (29.05.2020).

Referans 4 Derrida , Jacques. On Touching-Jean-Luc Nancy, trans. Christine Irizarry, Stanford University Press, California, 2005.

Referans 5 Derrida, Jacques and Venuti, Lawrence. “What Is a "Relevant" Translation?”, Critical Inquiry, Vol. 27, No. 2 (Winter, 2001), 174-200.

Referans 6 Foran, Lisa “An Ethics Of Discomfort: Supplementing Ricoeur On Translation”, Ricoeur Studies, Vol 6, No 1 (2015), 25-45. Referans 7 Gadamer, Hans-Georg. Truth and Method. Trans. Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall, Continuum: New York, 2006.

Referans 7 Gadamer, Hans-Georg. Truth and Method. Trans. Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall, Continuum: New York, 2006.

Referans 8 Gurevitch, Z. D. “Distance and Conversation” , Symbolic Interaction , Vol. 12, No. 2 (Fall 1989), 251-263.

Referans 9 Gündoğdu, Atiye Gülfer. “Okumanın Tarihselliği ve Alımlama Estetiği ile Yeni Tarihselcilikte Anlamanın Tarihselliğinin İmkân ve Sınırlılıkları”, Milel ve Nihal, 16 (2), 2019, ss. 351-374.

Referans 10 Handcock, 'Tarryn. Transgressing boundaries: Skin in the construction of bodily interior', in S. Attiwill (ed.) Proceedings of 2012 IDEA Symposium, Perth, Australia, 6-9 September 2012, 1-8.

Referans 11 Lee, Tong King. “The Epistemological Dilemma of Translating Otherness”, Meta, 56 (4), 878–895. https://doi.org/10.7202/1011258ar (29.05.2020)

Referans 12 Lipari, Lisbeth. “Listening for the Other: Ethical Implications of the Buber-Levinas Encounter”, Communication Theory, 14 (2), 2004, 122-141. Referans 13 Mcardle, Terence. “How the 1911 theft of the Mona Lisa made it the world’s most famous painting”, https://www.spokesman.com/stories/2019/oct/20/how-the-1911-theft-of-the-mona-lisa-made- it-the-wo/ (06.01.2020). Referans 14 Roland, Barthes, Camera Lucida: Reflections on Photography. Trans. Richard Howard. New York: Hill and Wang, 1981.

Referans 15 Schopenhauer, Arthur. Parerga and Paralipomena: Short Philosophical Essays, trans. E.F.J. Payne, Vol. 2, Oxford: Clarendon Press, 1974.

Referans 16 Ucok-Sayrak, Ozum. Interbeing and The “Ethical Echo” of Levinas: Exploring Communication Ethics beyond Willed Agency, Review of Communication, (2014) 14:3-4, 245-269. DOI: 10.1080/15358593.2014.986515