CEMÂAT-İ İSLÂMÎ’DE SİYASET ÜZERİNE YAPILAN MÜLAHAZALARIN MEVDÛDÎ PERSPEKTİFİNDEN İNCELENMESİ

Cemâat-i İslâmî’ye göre siyaset, dini ikame etmek için yerine getirilmesi gereken bir araçtır. Bu amaçla Hindistan’da kurulan Cemâat-i İslâmî, Hz. Muhammed’in oluşturduğu toplum modelinde yeni bir cemaat oluşturmayı gaye edinmiştir. Bu anlayış ve metot çerçevesinde bireyler öncelikle zihni ve ahlaki yönden yetiştirilmeliydi. Bireylerde gerçekleşen bu değişim ve yenilik örnek bir Müslüman toplumun gerçekleşmesine vesile olacaktı. Ancak Cemâat-i İslâmî Pakistan’a geçtiğinde hareket metodunu değiştirdi. Cemâat’in bu yeni metodu Cemâat içerisinde birçok tartışma ve itirazlara konu oldu. Cemâat-i İslâmî’nin siyasete girmesi etik bulunmadı ve onun, daha çok ahlaki eğitim üzerinde yoğunlaşması gerektiği şeklinde düşünüldü. Cemâat-i İslâmî içerisinde yapılan bu münazaraları değerlendirmek, onun siyaset anlayışını ortaya koymak bakımından önemli bir yer teşkil etmektedir. Bu makalede Cemâat-i İslâmî’nin siyaset anlayışı, Pakistan’da Cemâat-i İslâmî’nin metot ve yönteminde yapılan bu değişikliklere yöneltilen eleştirilere karşı, Mevdûdî’nin müdafaası ile birlikte değerlendirilerek ele alınmıştır

Analysis of Thought on Politics in Jamaat-i-Islami in the Perspective of Maududi

According to Jamâat-i Islami, politics is an instrument that must be fulfilled in order to substitute religion. For this purpose, Jamaat-i-Islami, founded in India, like the model of the society that Muhammad created, it aimed to create a new community. Within the framework of this understanding and methodology, individuals should be educated primarily in the mind and the moral. This change and innovation in the individual will be instrumental in the realization of an exemplary Muslim community. However, when the Jamâat-i Islami passed to Pakistan, it changed the method of movement. This new method of Jamâat has been subject to many discussions and objections within Jamaât. It was thought that the politics of Jamâat-i Islami was not found ethical and it should concentrate more on moral education. Evaluating these developments made within the Jamâat-i Islami constitutes an important place in terms of revealing his political understanding. In this article, the understanding of politics of Jamâat-i Islami was discussed with the defense of Mevdûdî against the criticism directed to the change of method and method of Jamâat-i Islami in Pakistan

___

  • Ammara, Muhammed Ebu’l-A’lâ el-Mevdûdî. ve’s-Sahvetü’l-İslâmîyye. Kahire: Dârü’ş- Şuruk, 1987.
  • Ahmad, Anıs. “Mevdûdî”. DİA. İstanbul:XXIX, 2004.
  • Ahmed, Enis. “Tebdil-i Nizam, Tahrîk-i Hükümeti Ameli: Çend Pehlu”. Mahnâme Âlemi Tercümânü’l-Kur’ân. (http://tarjumanulquran.org/site/publication_detail/1027) Nisan 2017.
  • Ahmad Aziz. Islamic Modernism in India and Pakistan 1857-1964. Bombay Karachi: Oxford University Press London, 1967.
  • Ahmad, Khurshid. “The Voice of Muslim America, Great Movements of The 20th Century”. (investigativeproject.orgıdocuments/misc/489.pdf Islamı, no. 2
  • Birışık, Abdulhamit. Mevdûdî: Hayatı, Görüşleri ve Eserleri (Doğumunun 100. Yılı Anısına Sempozyum), ed. Abdulhamit Birışık. İstanbul: İnsan Yayınları, 2007.
  • Burki, Shahid Javed. Historical Dictionary of Pakistan. Oxford: The Scarecrow Press, Third Edition, 2006.
  • Esposito, John L. Güçlenen İslâm’ın Yankıları. çev. Erol Çatalbaş İstanbul: Yöneliş Yayınları, 1989.
  • Esposito, John L. “Mawdudi, Sayyid Abû Al-A’la”. The Oxford Encylopedia of the Modern İslâmîc World, New York: Volume III, 1995.
  • Gilanî, Syed Asad. Maudûdî Thought and Movement. Lahor: 1984.
  • Gilanî, Esad. Mevdûdî’in Hayatı. çev. N. Ahmed Asrar. İstanbul: Hilal Yayınları, 2000.
  • Hasan, Masudul. Sayyid Abul A’la Maudûdî and His Thought I-II. Lahor: İslâmîc Publications, 1984.
  • Mevdûdî, Seyyid Ebu’l-A’lâ. Cemâat-i İslâmî Ki Sal 29. Lahor: Şube-i Neşriyat Cemâat-i İslâmî Pakistan, 1970.
  • Mevdûdî, Seyyid Ebu’l-A’lâ. Tahrîk-i İslâmî: Eyk Tarih Eyk Dâstân. ed. Hurşid Ahmed. Lahor: 2013.
  • Mevdûdî, Seyyid Ebu’l-A’lâ. Tahrîk-i İslâmî ka Âyende Lâiha-i Amel. Lahor: 2011.
  • Mevdûdî, Seyyid Ebu’l-A’lâ. İslâmî Riyâset. Yayına haz. Hurşid Ahmed. Lahor: 1386/1967.
  • Mevdûdî, Seyyid Ebu’l-A’lâ. İslâm’da Hükümet. çev. Ali Genceli. İstanbul: Hilal Yayınları, V. Baskı, 2006.
  • Mevdûdî, Seyyid Ebu’l-A’lâ. “İslam’ın Siyaset Görüşü”. Azgın Medeniyet-Huzur ve Kurtuluş içinde. çev. Ali Zengin. İstanbul: 2004.
  • Mevdûdî, Seyyid Ebu’l-A’lâ. İslam İnklabının Programı. Çev. Mikail Bayram. Ankara: Hilal Yayınları, 1969.
  • Mevdûdî, Seyyid Ebu’l-A’lâ. İslami Hareketin Ahlâki Temelleri, çev. Ali Uslu, Hilal Yay., Ankara, 1967.
  • Moghni, Abdul. “Sayyid Abul Ala Maudoodi-A tribute”. The MWL Journal. Makkah: Vol. 7(8), June 1980
  • Moten, Abdul Rashid. “Mawdudi and the Transformation of Jama’at-e Islami in Pakistan”. The Muslim World. Vol. 93, No.3, July / October 2003.
  • Nasr, Seyed Vali Reza. The Vanguard of The Islamic Revolution: The Jama’at-i-i Islami of Pakistan. London: Universitiy of California Press, 1994.
  • Saulat, Sarwat. Maulana Maududi. Karachi: IIP, 1979.
  • Selimi, Ali Asğar. “Din ka Hakiki Maksad: Nizam Adl Ka Kıyam”. Mahnâme Âlemi Tercümânü’l-Kur’ân. http://tarjumanulquran.org/site/publication_detail/686 Mart 2015.
  • Şahin, Gülşen. Mevdûdî’nin Din ve Siyaset Anlayışı. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2011.