TÜRKİYE’DE MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN PİYANODA EŞLİK SORUNLARI VE ÇÖZÜMLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Günümüzde, kişilerin içinde yaşadıkları topluma faydalı bireyler haline gelebilmesindeki en önemli unsur, hiç kuşkusuz genel olarak eğitim ve bunun en önemli alt başlıklarından olan güzel sanatlar alanındaki eğitimdir. Genel eğitim sistemi içinde, meslek olarak müziği seçmeyecek öğrencilere ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde verilen müzik eğitimi de onların, güzel sanatların müzik alanı konusunda çağımızı yakalamış bireyler olarak yetişmesine çok önemli katkılar sağlayacaktır. Dolayısıyla, bahsedilen müzik eğitimini verecek müzik öğretmenlerinin de, bu amaca hizmet edebilecek mesleki bilgi donanımına sahip olmaları gerekmektedir. Bu donanımın en önemli unsurlarından birisi, müzik öğretmenlerinin okullarda öğrettikleri şarkı ve marşları piyanoyla, verdikleri eğitim için yeterli düzeyde eşlikleyebilmeleridir. Ancak Türkiye’de, bugüne kadar Müzik Eğitim Fakülteleri’nde verilen Lisans eğitimi sonucu bu hedefe istenilen düzeyde ulaşılamadığı, yapılan çalışmalar ve araştırmalarla ortaya çıkmıştır. Bu çalışmayla, Türkiye’de müzik öğretmenlerinin Lisans eğitimleri sırasında aldıkları piyanoyla eşlik eğitiminin daha verimli ve sonuca yönelik olabilmesi için çözümler amaçlanmıştır. Özgün olarak da yurt dışında eşlik alanında pratik olarak, başarıyla kullanılan Akor Sembolleri Sistemi’nin de mevcut müfredata eklenmesi önerilmiştir. Çalışma günümüz Türkiye’sinde müzik öğretmenlerinin eşlik sorunlarını kapsamaktadır ve anket, görüşme, deney teknikleri kullanılmamıştır. Betimsel araştırma yöntemiyle oluşturulmuştur.

A Study on the Piano Accompaniment Problems and Solutions of Music Teachers in Turkey

Today, the most important factor in becoming a beneficial individual for people in the population they live is education, especially education in the field of fine arts which is one of the most important sub-titles of education. Music education, given at primary and secondary schools to students who will not choose music as a profession will provide very important contributions for educating them as individuals who have caught up the present time in the music field of fine arts. Therefore the music teachers should have the professional knowledge to serve this aim. One of the most important elements of this knowledge is that, the music teachers should be able to accompany the songs and anthems they teach in schools by piano at a sufficient level for the education they give. In Turkey however, the studies until now have revealed that this goal can not be reached at the desired level as a result of the current education given in Music Education Faculties. With this article, more efficient and result oriented solutions have been aimed about the piano accompaniment training taken by music teachers during the undergraduate education in Turkey and especially Chord Symbols System, which used practically and successfully abroad in the field of accompaniment, has been proposed to be added to the existing curriculum. The article contains the problems of music teachers in the field of accompaniment in today’s Turkey and survey, interview and experimental techniques are not used in the article which is created by descriptive research method.

___

  • Bilgin, S., (1998). İlköğretim okullarının ikinci kademesinde müzik eğitiminde kullanılan şarkıların gazi üniversitesi, gazi eğitim fakültesi, müzik eğitimi çıkışlı müzik öğretmenleri tarafından piyano ile eşliklenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bilgin, S. (2006). Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu bildirisi. 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Buchanan, G. (1964). Skills of piano performance in the preparation of music educators (Müzik eğitimcilerinin hazırlanmasında piyano performans becerileri). Journal of Research in Music Education, 2(12), Amerika Birleşik Devletleri.
  • Çevik, D. B. & Güven, E. (2011). İlköğretim müzik öğretmenlerinin okul şarkılarına piyanoda eşlik yapabilme konusuna ilişkin görüşleri üzerine bir çalışma. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), Balıkesir.
  • Dağdeviren, M. (2006). Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu bildirisi. 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Jelen, B. (2013). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Rast Uluslararası Müzikoloji Dergisi, 1(1), Bahar Sayısı, Türkiye.
  • Kıvrak, İ. (2003). Müzik öğretmeni yetiştirmede piyano eğitimi. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Sönmezöz, F. (2006). Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu bildirisi. 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Uçan, A. (1989). Orta öğretim kurumlarında müzik öğretimi ve sorunları. Türk Eğitim Derneği, VII. Öğretim Toplantısı, 25-26 Mayıs 1989, Türk Eğitim Derneği Yayınları Öğretim Dizisi, No: 7, Ankara.
  • Uz, A. (1999). Müzik öğretmenliği lisans programları alan dersleriyle ilgili karşılaştırmalı bir inceleme. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 1. Ulusal Sanat Eğitimi ve Sorunları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Çanakkale.