“STUDIE ÜBER MEHRKLÄNGE” ADLI SOLO OBUA ESERİNİN İCRA BAKIMINDAN İNCELENMESİ VE TEKNİK ÖNERİLERDE BULUNULMASI

Heinz Holliger’in “Studie über Mehrklänge” adlı eserinin icra bakımından incelenmesi ve kolaylıklar sağlayan teknik önerilerde bulunulması, Yeni Müzik’te Solo Obua repertuvarının ulaştığı performans seviyesini görmek ve eseri deneyimlemek isteyen icracıları cesaretlendirmek, bilgilendirmek ve uğraşlarını kolaylaştırmak amacını taşır. Holliger eserinde Yeni Müzik Döneminin temel ögesi olan “Geleneksel çalgıları geleneksel olmayan şekilde kullanılması” ilkesini belirgin bir şekilde işlemiştir. Bartolozzi’nin 1962 yılında yayınladığı “New Sound for Woodwind” adlı çalışmadan sonra 1971 yılında bestelenen eser “Çoksesli Tınıları” konu almıştır. Besteci eserinde Çoksesli Tınılar Tekniğini, Kurbağa Dili- Çift Dil- Tril/Tremolo- Glissando gibi farklı yeni çalış teknikleriyle birleştirerek olağanüstü geliştirmiş, yeni bir boyuta taşımıştır. Ancak, eseri icra bakımından asıl zorlaştıran unsur; neredeyse tüm eser boyunca Nefes Çevirme Tekniğinin kullanılması zorunlu kılan Çoksesli Tınıların kesintisiz bir şekilde sürdürülmesi talebidir. 5’30’’ dakika uzunluğunda olan “Studie über Mehrklänge” Solo Obua repertuvarının en zor eserlerinden biri sayılmaktadır. Sonuç olarak; zor ve karmaşık eserler bile iyi analiz edilerek incelendiğinde doğru bir çalışma yolu bulunabilinmektedir. Tavsiye edilen yöntem; öncellikle teknikleri eserden bağımsız olarak önerilen metotlarla çalışılması ve akabinde birleştirerek uygulamaktır. Nefes Çevirme ve Kurbağa dili teknikleri ise en sonunda eklenmelidir. Yapılan çalışmada, eserde kullanılan çalış tekniklerinin analiz edilmesiyle birlikte yazarın da kendi tecrübelerine dayanarak uygulama önerilerinde bulunması icra bakımında kolaylıklar sağlanmıştır.

A Study of the Solo Obua Work “Studie über Mehrklänge” in Terms of Performance and Making Technical Suggestions

The study handling Heinz HOLLIGER’s work “Studie über Mehrklänge” in terms of performance and technical suggestions aims both to see the performance level of Solo Oboe repertoire in New Music and to inform, encourage and ease the efforts of the oboists wishing to perform the work. In his work, Holliger explicitly processed the principle of “using traditional instruments in a non-traditional way” which is the basic element of the Age of New Music. After Bartolozzi’s work “New Sounds for Woodwind” was published in 1962, Holliger’s work was composed in 1971 and focused on “Multiphonic Sounds”. In his work, the composer has developed the Multiphonic Sounds Technique by combining it with different new playing techniques such as Flutter tonguing - Double tonguing - Trills and Tremolos-Glissando and has brought up a new dimension. However, the main complication of the work in terms of performance is the demand for the continuous resumption of Multiphonic Sounds that necessitates the use of Circular Breathing Technique throughout the entire work. “Studie über Mehrklänge”, which lasts 5’30”, is considered one of the most difficult works of the Solo Oboe repertoire. As a result; even the most difficult and complex works are analysed a true method of working can be found. Suggested method is to study the proposed methods separately from the work and to combine them later. Finally the techniques of Circular Breathing and Flutter-tonguing should be added. The study provides convenience in terms of performance, with the analysis of the techniques used in the work and the practice suggestions of the author based on his own experiences.

___

  • Ali, F. (2010, 30 Mayıs). Krzysztof Penderecki. Erişim Tarihi: 29 Kasım, 2019, http://filizali.blogspot.com/2010/05/krzysztof-penderecki-filiz-ali-1987.html
  • Bartolozzi, B. (1967/1982). New Sounds for Woodwind. İngilizceye Çev:/Der: Reginald Smith Brindle, 2. derleme, London: Oxford University Press.
  • Bayramoğulları, B. (2014). Yeni Müzik’te Obua: Obua’nın Yeni Müzik Çalış Tekniklerinin İncelenmesi ve Müzik Eserlerinde Kullanımının Değerlendirilmesi (Yayınlanmamış sanatta yeterlik terzi), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Buhle, E. (1903/1975). Die Musikalischen İnstrumente in den Miniaturen des Frühen Mittelalters. Hildesheim: Georg Olms Basım Evi.
  • Goosens, L., & ve Roxburgh E. (1977/1979). Die Oboe. Almancaya Çev: Else Winter, Unterägeri: Europabuch AG.
  • Holliger, H. (1971). Cardiophonie. Mainz: Ars Viva Basım Evi.
  • Holliger, H. (1976). Siebengesang. Meinz: Ars Viva Basım Evi.
  • Holliger, H. (1973/1980a). Studien zum Spielen Neuen Musik. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel (BG 782).
  • Holliger, H. (1979/1980b). Studie über Mehrklänge für Oboe. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel (BG 1388).
  • Holliger, H. (2016). Composer Broshure. Schott Basımevi.
  • Joppig, G. (1981/1984). Oboe & Fagott. Meinz: Schott Basımevi.
  • Linde, H. (2009). Heinz Holliger. Der: András Adorján ve Lenz Meierott, Lexikon der Flöte, içinde, Laaber: Laaber Basımevi.
  • Veale, P., Mankopf, C., Motz, W. & Hummel, T. (1994/2001). Die Spieltechnik der Oboe. 4. basım, Kassel: Bärenreiter Basımevi.
  • Vogt, H. (1972). Neue Musik seit 1945. 2. Basım, Stuttgart: Philipp Reclam jun. Basımevi.
  • Webern, A. (1960/1998). Yeni Müziğe Doğru. Der. Willi Reich, Çev. Ali Bucak, 2. basım, İstanbul: Pan Yayıncılık.