KANUN ÖĞRENCİLERİNİN TAKSİM YAPMAYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Bu çalışma, kanun öğrencilerinin taksim yapmaya yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Ayrıca araştırma kapsamında taksim konusu irdelenerek, müzik öğretmenliği lisans programındaki yeri değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılı Bahar Yarıyılında bireysel çalgı eğitimi kapsamında kanun öğrenimi gören 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri (n: 8) oluşturmaktadır. Araştırma nitel çerçevede, görüşme yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiş ve betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, kanun dersi alan öğrencilerin taksim yaparken makam ve geçki konularında kendilerini yetersiz hissettiği, taksim yaparken daha çok dinleme yoluyla önceki taksimlerden yararlandıkları, taksim yaparken nihâvend ve uşşak makamlarında kendilerini daha çok yeterli buldukları, taksim eğitimine programda daha fazla yer verilmesi gerektiği görüşünde oldukları, kanun öğrencilerinin taksim eğitimine ilişkin kaynaklara genellikle internet kaynaklarından ulaştıkları, kanun öğrencilerinin çoğunun taksim yapmaya karşı tutumlarının olumlu olduğu ve buna ek olarak, taksim yaparken öğrencilerin bir kısmının zorluk çektiği, stres ve telaş yaşadığı belirlenmiştir.

Evaluation of the Kanun Students' Views About Performing a Taksim

This study was conducted to evaluate the kanun students views about performing a taksim. In addition, the subject of taksim was examined and its role in the music teaching undergraduate program was evaluated. The study group of the research consists of 1st, 2nd, 3rd and 4th grade students (n: 8) studying kanun within the scope of individual instrument education in the Spring Semester of 2018-2019 academic year at the Department of Music Education of Muğla Sıtkı Koçman University’s Fine Arts Education Department. The research was conducted in a qualitative framework utilizing the interview method. The data was obtained through a semi-structured interview form prepared by the researchers and was analyzed descriptively. As a result of the study, it was determined that the students studying kanun felt insufficient in terms of makam and modulation. In addition, they benefit from previous taksim performances. Moreover, they found themselves more competent in nihâvend and uşşâk makams while performing taksim. Most of the students expressed that taksim training should play a larger role in the curriculum. It has been determined that kanun students generally reach the resources related to taksim training via internet sources. Most of the kanun students had positive attitudes towards performing a taksim. In addition, it was determined that some of the students had difficulties in improvising and had experienced stress and anxiety.

___

  • Akdoğu, O. (1989). Taksim Nedir Nasıl Yapılır? İzmir: İhlâs A.Ş. İzmir Tesisleri.
  • Altınköprü, H. (2018). Geleneksel Türk Sanat Müziğinde Makam Geçkileri. Ege Üniversitesi Devlet Türk Müziği Konservatuvarı Dergisi, 12, 1-11.
  • Alpa, R. (2009). Nejdet Yaşar’ın Tanbur Taksimlerinin Makamsal ve Teknik Analizi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, M. (2018). Lisans Düzeyinde Kanun Eğitimi Alan Öğrencilerin, Kanun Derinin İşlenişine İlişkin Görüş ve Önerileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(3), 233-238.
  • EBYÜ. (2019). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Bireysel Çalgı Ders İçeriği. Erişim adresi: http://derspaketleri.erzincan.edu.tr/getProgram.aspx?mod=1&program=60&Adi=System.Xml.XmlElement
  • Eroğlu, S. (2014). Mehmet Bitmez’in Taksimleri Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gürel, M. (2016). Nubar Tekyay’a Ait Hüzzam Keman Taksiminin Analizi. Akademik Sanat; Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 1(1), 94-109.
  • HRÜ. (2019). Harran Üniversitesi Bireysel Çalgı Ders İçeriği. Erişim adresi: http://web.harran.edu.tr/muzikegitimi/tr/ogrenci-bologna/ogrenci-bologna/
  • Karslı, M. D. (2007). Eğitim Biliminin İki Temel Kavramı. M. D. Karslı (Der.), Eğitim bilimine giriş (s. 1-28). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kazazoğlu, İ. (2017). Geleneksel Kanun İcrası Yöntemi Olarak Vecihe Daryal ve Hicaz Taksiminin Tahlili. Rast Müzikoloji Dergisi, 5(1), 1500-1522.
  • MSKÜ. (2019). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bireysel Çalgı Ders İçeriği. Erişim adresi: http://ects.mu.edu.tr/tr/program/110
  • Özalp, M. N. (1992). Türk Mûsikîsi Beste Formları. Yyy: TRT Genel Sekreterlik Basım ve Yayın Müdürlüğü Yayınları, Yayın No: 239.
  • Özalp, N. (2000). Türk Mûsikîsi Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Özdemir, A. T. ve Levendoğlu Öner, N. O. (2011). Ud İcra Geleneğinde Cinuçen Tanrıkorur Ekolünün Uzzal Taksim Üzerinden Yansımaları. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(3), 325-337.
  • Özkan, İ. H. (2015). Türk Mûsikîsi Nazariyatı ve Usûlleri Kudüm Velveleleri. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Say, A. (2010). Müzik Ansiklopedisi (2. Basım). Cilt 3. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Yahya, G. (2000). Yorgo Bacanos’un Ud Taksimleri, Yayımlanmamış Doktra Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yahya Kaçar, G. (2009). Türk Mûsikîsi Rehberi. Ankara: Maya Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • YÖK (2006). Müzik öğretmenliği lisans programı. Erişim adresi: http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/ogretmen_yetistirme_lisans/muzik.doc
  • YÖK. (2018). Müzik Öğretmenliği Lisans Programı. Erişim Tarihi: 18 Nisan 2019, https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf