İKİNCİ DÜNYA SAVAŞI'NDA SOVYETLER BİRLİĞİ'NDEKİ RADYO YAYINLARINDA PROPAGANDA ŞARKILARININ KULLANILMASI: "KUTSAL SAVAŞ" ŞARKISI ÜZERİNE İNCELEME

İkinci Dünya Savaşı'nda Sovyetler Birliği radyo yayınlarında Almanya'ya karşı propaganda amaçlı şarkılar yayınlamıştı. Bunlar içerisinde Vasiliy Lebedev tarafından yazılan ve Sovyetler Birliği'nin ulusal marşının bestecisi Aleksandr Aleksandrov tarafından bestelenen "Kutsal Savaş" isimli şarkı radyo yayınlarında ön plana çıkarılmış ve Sovyet halkının Alman ordularına karşı mücadelesini teşvik etmek için propaganda amaçlı kullanılmıştı. Çalışma kapsamında "Kutsal Savaş" adlı şarkı özelinde İkinci Dünya Savaşı'nda Sovyetler Birliği'nin radyo yayınlarında Almanya'ya yönelik propaganda amaçlı hangi söylemlere yer verildiğinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada "Kutsal Savaş" adlı şarkının sözleri, dilbilimci Roman Jakobson'un göstergebilim metodu ışığında analiz edilmiştir. Marşın müziksel analizi duyumsal olarak gerçekleştirilmiştir. Marşın iki bölmeli şarkı formunda la minör tonunda farklı çalgı gruplarından enstrumanlar eşliğinde icra edildiği gözlemlenmiştir. Elde edilen bulgularda, propaganda şarkısında doğrudan Almanya'ya yönelik nefret söyleminin inşa edildiği ve ideolojik söylemler üzerinden Almanya'nın Sovyetler Birliği için tehlikeye yol açtığı vurgulanarak, Alman ordularına karşı Sovyet halkının seferber edilmeye çalışıldığı ortaya konulmuştur.

The Use of Propaganda Songs in Radio Broadcasts in The Soviet Union in The Second World War: The Examination on The Song "The Sacred War"

The Soviet Union broadcasted propaganda songs against Germany on the radio during World War II. The song "The Sacred War", written by Vasiliy Lebedev and composed by the composer of the national anthem of the Soviet Union, Aleksandr Aleksandrov was featured in radio broadcasts and used for propaganda purposes in order to encourage the Soviet people's struggle against the German armies. Within the scope of the study, it was aimed to reveal which discourses used for the purpose of propaganda over "The Sacred War" in the radio broadcasts of the Soviet Union during World War II. For this purpose, the lyrics of the song "Sacred War" were analyzed in the light of linguist Roman Jakobson's semiotics method. The musical analysis of the anthem was performed sensually. It was observed that the anthem was performed in the form of a two-part song in a minor tone accompanied by instruments from different groups. The findings revealed that the Soviet people were tried to be mobilized against the German armies, building hate speech at Germany directly and emphasizing that Germany caused danger for the Soviet Union over ideological rhetoric in the propaganda song.

___

  • Abelman, R. (2006). Without Divine Intervention: Contemporary Christian Music Radio and Audience Transference. Journal of Media and Religion, 5(4), 209-231.
  • Adena, M., Enikolopov, R., Petrova, M., Santarosa, V., & Zhuravskaya, E. (2015). Radio and the Rise of the Nazis in Prewar Germany. The Quarterly Journal of Economics, 130(4), 1885-1939.
  • Adorno, T. W. (1945). A Social Critique of Radio Music. The Kenyon Review, 7(2), 208-217.
  • Ahlkvist, J. A., & Fisher, G. (2000). And the Hits Just Keep on Coming: Music Programming Standardization in Commercial Radio. Poetics, 27(5-6), 301-325.
  • Ahlkvist, J. A. (2001). Programming Philosophies and the Rationalization of Music Radio. Media, Culture & Society, 23(3), 339-358.
  • Aşkan, H., & Gülsün, M. (2020). Müttefik Devletleri'nin Radyo Yayınlarına Karşı Vichy Fransası'nın Mücadelesi: "Nimbus Libéré" Çizgi Filmi Üzerine İnceleme. International Journal of Social Science, 3(1), 47-60.
  • Bağçeci, S. E. (2003). Piyano eğitiminde müzikal analiz kavramı – kapsamı ve örnek klavye analizleri. Elazığ Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 13, Sayı 1:159-176.
  • Barnard, S. (1989). On the Radio: Music Radio in Britain. The United Kingdom: Open University Press.
  • Brent, L., & Weaver, O. (1996). The Physiological and Behavioral Effects of Radio Music on Singly Housed Baboons. Journal of Medical Primatology, 25(5), 370-374.
  • Bosch, T. E. (2014). Commercial Music Radio, Race and Identity in South Africa. Media, Culture & Society, 36(7), 901-915.
  • Carney, G. O. (1977). From Down Home to Uptown: the Diffusion of Country-Music Radio Stations in the United States. Journal of Geography, 76(3), 104-110.
  • Chapman, R. (2012). Selling the Sixties: the Pirates and Pop Music Radio. The United Kingdom: Routledge.
  • Cox, J. (2005). Music Radio: the Great Performers and Programs of the 1920s through early 1960s (p. ix369). Jefferson, NC, The United States: McFarland.
  • Çakı, C. (2020). Nazi Almanyası'nda "Lord Haw-Haw" Radyo Propagandasına Karşı İngiltere'nin "Nasti News" Kısa Film Propagandası Üzerine İnceleme. TRT Akademi, 5(9), 334-355 .
  • Echchaibi, N. (2001). We are French too, but Different: Radio, Music and the Articulation of Difference Among Young North Africans in France. Gazette (Leiden, Netherlands), 63(4), 295-310.
  • Edwards, E. D., & Singletary, M. W. (1989). Life's Soundtracks: Relationships between Radio Music Subcultures and Listeners’ Belief Systems. Southern Communication Journal, 54(2), 144-158.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev. Süleyman İrvan. 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Forsman, M., & Stiernstedt, F. (2006). The Decoding of a Format: Examples from Music Radio Production in Sweden and Estonia. Recherches en Communication, 26(26), 45-62.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018). İkinci Dünya Savaşı'nda Sovyet Kült Lider Propagandasında Vladimir Lenin ve Joseph Stalin'in Sunumu. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 1(2), 25-42.
  • Goebbels, J. (2016). Gerçek Yüzüyle Komünizm ve Teori ve Pratikte Bolşevizm, Çev. Zehra Köroğlu. İstanbul: Bilge Karınca Yayınları.
  • Grenier, L. (2005). Policing French-Language Music on Canadian Radio: the Twilight of the Popular Record Era?. In Rock and Popular Music (pp. 135-156). The United Kingdom: Routledge.
  • Guiraud, P. (2016). Göstergebilim. Çev. Mehmet Yalçın. 3. Baskı. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gülada, M. O., & Gazi, M. A., Çakı, C. (2019). Nazi Propagandasının Ulusal Seferberlikte İdealize Ettiği Alman Genç Kızları:“Das Deutsche Mädel” Dergisi Üzerine İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1079-1100.
  • Hamm, C. (1991). Music and Radio in the People's Republic of China. Asian Music, 22(2), 1-42.
  • Hare, G. (2003). Popular Music on French Radio and Television. Popular Music in France from Chanson to Techno, 57-75.
  • Harris, K. (2006). The Three Major Shifts in Soviet Music During World War II. Opera Journal, 18, 86, 73-79.
  • Hart, B. L. (2015). İkinci Dünya Savaşı Tarihi. Çev. Kerim Bağrıaçık. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Hayes, C., & Cunningham, P. (2000). Smart Radio: Building Music Radio on the Fly. Expert Systems, 2000, 2-6.
  • Hendy, D. (2000). Pop Music Radio in the Public Service: BBC Radio 1 and New Music in the 1990s. Media, Culture & Society, 22(6), 743-761.
  • Hitler, A. (2004). Kavgam, 2. Baskı, İstanbul: Beda Yayıncılık.
  • Karaca, M., Gazi, M. A., Çakı, C. (2020). Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 1142-1156 .
  • Keegan, J. (2016). İkinci Dünya Savaşı, Çev. Samet Öksüz, İstanbul: Say Yayınları.
  • Kershaw, I. (2007). Hitler, 1889-1936: Hubris. Çev. Zarife Biliz. 1. Cilt. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Lelyveld, D. (1994). Upon the Subdominant: Administering Music on All-India Radio. Social Text, (39), 111-127.
  • Martín-Santana, J. D., Muela-Molina, C., Reinares-Lara, E., & Rodríguez-Guerra, M. (2015). Effectiveness of Radio Spokesperson's Gender, Vocal Pitch and Accent and the Use of Music in Radio Advertising. BRQ Business Research Quarterly, 18(3), 143-160.
  • Masaharu, S. (1999). 'Negro Propaganda Operations': Japan's Short-Wave Radio Broadcasts for World War II Black Americans. Historical Journal of Film, Radio and Television, 19(1), 5-26.
  • Mermutlu, B. (2008). Toplumsal Zihniyet İnşa ve Anlama Aracı Olarak Marşlar. Tarih Bilinci Dergisi, 6: 27-36.
  • McNab, C. (2015). Hitler'in Ordusu, Nazi Savaş Makinesinin Tarihi, 1939-1945, Çev. Okan Doğan, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Öztürk, S. (2014). Siyasal İkna ve Seçim Müzikleri: Türkiye Üzerine bir İnceleme. İletişim ve Diplomasi, 83: 195-218.
  • Percival, J. M. (2011). Music Radio and the Record Industry: Songs, Sounds, and Power. Popular Music and Society, 34(4), 455-473.
  • Riasanovsky, V. Nicholas, & Steinberg, D. Mark (2011). Rusya Tarihi. Çev. Figen Dereli. İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rossman, G., Chiu, M. M., & Mol, J. M. (2008). 5. Modeling Diffusion of Multiple Innovations via Multilevel Diffusion Curves: Payola in Pop Music Radio. Sociological Methodology, 38(1), 201-230.
  • Rothenbuhler, E. W. (1985). Programming Decision Making in Popular Music Radio. Communication Research, 12(2), 209-232.
  • Rudolf, A. (1995). Defining Jewish Architecture. Jewish Quarterly, 42(3), 60-62.
  • Ruth, N., Spangardt, B., & Schramm, H. (2017). Alternative Music Playlists on the Radio: Flow Experience and Appraisal during the Reception of Music Radio Programs. Musicae Scientiae, 21(1), 75-97.
  • Simonelli, D. (2007). BBC Rock Music Programming on Radio and Television and the Progressive Rock Audience, 1967–1973. Popular Music History, 2(1), 95-112.
  • Slattery, J. F. (1992). ‘Oskar Zuversichtlich’: a German's response to British radio propaganda during World War II. Historical Journal of film, Radio and Television, 12(1), 69-85.
  • Sterling, C. H. (2004). CBQ REVIEW ESSAY (Part Two): International Radio Propaganda in World War II. Communication Booknotes Quarterly, 35(3), 166-175.
  • Sullivan, G. L. (1990). Music Format Effects in Radio Advertising. Psychology & Marketing, 7(2), 97-108.
  • Sweeting, A. (2010). The Effects of Mergers on Product Positioning: Evidence from the Music Radio Industry. The RAND Journal of Economics, 41(2), 372-397.
  • Taylor, T. D. (2002). Music and the Rise of Radio in 1920s America: Technological Imperialism, Socialization, and the Transformation of Intimacy. Historical Journal of Film, Radio and Television, 22(4), 425-443.
  • Taylor, T. D. (2005). Music and the Rise of Radio in Twenties America: Technological Imperialism, Socialization, and the Transformation of Intimacy. Wired for Sound: Engineering and Technologies in Sonic Cultures, 245-268.
  • Tekinalp, Ş. & Uzun, R. (2013). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. 4. Baskı. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Wall, T. (2004). The Political Economy of Internet Music Radio. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 2(1), 27-44.
  • Wall, T. (2006). Calling the Tune: Resolving the Tension between Profit and Regulation in British Commercial Music Radio. Southern Review: Communication, Politics & Culture, 39(2), 77-95.
  • Wall, T. (2007). Finding an Alternative: Music Programming in US College Radio. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 5(1), 35-54.
  • Yılmaz, M. B. (2020). İkinci Dünya Savaşı'nda Japon Medyasının ABD'ye Yönelik Faaliyetleri: Tokyo Rose Radyo Yayınları Üzerine İnceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 541-563.