FAGOT KAMIŞI YAPIMINDA KARGI KAMIŞININ İNCELENMESİ VE FAGOT KAMIŞININ KALİTESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Fagotun gelişim süreci günümüze kadar yaklaşık olarak 400 yılı kapsar. Bu süreç, çalgının yapısal olarak gelişim süreci olarak görülmesine rağmen, çalgının akustik özelliklerinin kamış yapımı tekniklerine bağlı olarak ilerlediği bir süreçtir. Çalgının gelişimi üzerine yapılan araştırmalar genellikle çalgının yapısal ve pedagojik yönlerini ortaya koymuş, kamış yapımı ise bu araştırmaların çok az bir kısmını oluşturmuştur. Çalgının titreşimini yaratan böylesine önemli bir parçanın bu süreçte ikinci planda kalması, günümüze kadar birçok sorunu da beraberinde getirmiştir. Fagot kamış yapımı üzerine yapılan araştırmalar genellikle kargı kamışının kazınması ve uygun titreşimi yaratması üzerinedir. Bu çalışmada, fagot kamışı yapımında önemli bir eksiklik olarak ortaya çıkan kargı kamışının yapısal özellikleri ve fagot kamışının kalitesini etkileyen faktörler araştırılmıştır. Kargının kamışının yoğunluk ve sertlik değerleri fagot kamışının kalitesini belirleyen en önemli etmenlerdendir. Bu etmenler bitkinin yetiştiği iklim, toprak, sulama, gübreleme, hasat edilen bitkinin yaşı ve hasat zamanına bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Bu nedenle fagot kamışının yapılmadan önce malzemenin incelenmesi ve ortaya çıkan verilere bağlı kalarak yapılması gerekir.

A Research on Cane Used in Bassoon Reed-Making and the Factors Affecting the Quality of the Bassoon Reed

The development process of bassoon covers approximately 400 years until today. Although this process is seen as a structural development process of the instrument, it is a process in which the acoustic properties of the instrument progress depending on the techniques of reed making. Researches on the development of the instrument have generally revealed the structural and pedagogical aspects of the instrument; on the other hand, reed making has constituted only a small part of these researches. The fact that such an important piece that creates the vibration of the instrument stayed in the background in this process, has brought many problems up to now. Researches on the production of bassoon reed are generally on the scraping of the cane and creating the appropriate vibration. In this study, the structural features of the cane, which emerge as an important deficiency in bassoon reed-making, and the factors affecting the quality of bassoon reed have been investigated. The density and hardness values of the cane are among the most important factors determining the quality of the bassoon reed. These factors may vary depending on the climate in which the plant is grown, soil, irrigation, fertilization, age of the harvested plant and harvest time. For this reason, before the bassoon reed is made, it is necessary to examine the material and to make the instrument by sticking to the resulting data.

___

  • Arslan, M. B. & Şahin, H. T. (2014). Alternatif Hammadde Kaynağı Olarak Kargı Kamışı (Arundo donax L.) Üzerine Bir İnceleme, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 18 (3), 90-96, 2014.
  • Bucur, V. (2019). Handbook of Materials for Wind Musical Instruments, Springer Nature Switzerland, ISBN 978-3-030-19174-0, ISBN 978-3-030-19175-7 (eBook), https://doi.org/10.1007/978-3-030-19175-7
  • Casadonte, D. J. (1995). The Clarinet Reed: an introduction to its bioiogy, chemistry, and physics. Document Presented in Partial Fulfilment of the Requirements for the Degree Doctor of Musical Arts in the School of Music, The Ohio State University.
  • Cooper, L. H. (1991). International Double Reed Society, cilt. 19, s. 43-49. Düzenleyen: Dr. Mark D. Avery.
  • Doğan, H. C. (2020). Arundo donax. Erişim tarihi: 01.05.2020, https://kocaelibitkileri.com/arundo-donax/
  • Kolesik, P., Mills, A. & Sedgey, M. (1998). Anatomical Characteristics Affecting the Musical Performance of Clarinet Reeds Madefrom Arundo donax L. (Gramineae), Oxford University Press, Annals of Botany, vol. 81, No.1 (Ocak 1998), s. 151-155.
  • Lewandowski, I., Scurlockb, J.M.O., Lindvallc E. ve Christoud, M. (2003). The development and current status of perennial rhizomatous grasses as energy crops in the US and Europe, Biomass and Bioenergy 25 (2003) 335 – 361.
  • McKay, J. M. (2000). The Bassoon Reed Manual, Indiana University Press, Bloomington, USA.
  • Perdue, R.E. (1958) Arundo donax—Source of Musical Reeds and Industrial Cellulose. Economic Botany, 12, 368-404.
  • Popkin, M & Glickman L. (1987). Bassoon Reed Making, The Instrumentalist Company.
  • Rieger, G., (2017). Density determination “Heinrich” for tube cane, instruction manual.
  • Rüggeberg, M., Burgert, I. ve Speck, T. (2010). Structural and mechanical design of tissue interfaces in the giant reed Arundo donax, Journal of The Royal Society Interface 7, 499–506, doi:10.1098/rsif.2009.0273.
  • Schillinger, C. (2007). The Pedagogy of Bassoon Reed Making: An Historical Perspective, A Research Paper in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Musical Arts, Arizona State University.
  • Veselack, M.S. (1971). Arundo Donax: The Source of Natural Woodwind Reed. The Double Reed, Vol. II, No.1.
  • Weait, C. (1980). Bassoon Reed-making a Basic Technique, McGinnis & Marx Music Publishers.
  • Yiğiter, H. (2020) Diğer Mekanik Özellikler, Erişim Tarihi: 01 Haziran 2020. http://kisi.deu.edu.tr//huseyin.yigiter/YM I%20%234%20DIGER%20MEKANIK%20OZELLIKLER.pdf