BERGAMA ASKLEPİON’UNDA BİR SAĞALTIM YÖNTEMİ OLARAK MÜZİK

MUSIC AS A HEALING METHOD AT THE PERGAMON ASCLEPIEION

In ancient times, gods’ healing power was of great importance. Asclepius, who wasa god of medicine in ancient Greece, became increasingly popular and severalhealing temples called asclepeions were built during his time. This article examinesmusic which was one of the complementary healing practices at the Pergamonasclepeion. The literature on the use of music and other methods in these healingtemples is often fragmented and lacks detail.The purpose of this article is to synthesise extant research and present it in acoherent manner whilst taking into consideration the views of scholars who haveproduced works on the topic. A literature review on medical and archeologicalresearch was conducted. This review shows that asclepeions were the pioneers ofcomplementary medical centres. Additionally, music and other complementaryhealing methods were used together with conventional medical treatments tospeed up the healing process.

___

  • AK, Ahmet Şahin (1997). Avrupa ve Türk-İslam Medeniyetinde Müzikle Tedavi Tarihi Gelişimi Ve Uygulamaları, Konya: Öz Eğitim Basım Yayın.
  • AKÇİÇEK, Yrd. Doç. Dr. Eren (2015). Söyleşi.
  • ALTINÖLÇEK, Dr. Haşmet (2004). “Tedavide Müzik Ve Antik Dönem’de Uygulanması”, Müzik ve Bilim Dergisi. Sayı: 1.
  • ATAÇ, Doç. Dr. Adnan (2001). “Anadolu’da Önemli, Antik Bir Sağlık Merkezi Bergama Asklepion’u”, Anadolu Tıp Dergisi. C: 3, Sayı. 1.
  • BAYATLI, Osman (1947). Bergama Tarihinde Asklepion, İzmir: Doğanlar Basımevi.
  • CİHAD, Doç. Dr. Ceyhun (1974). “Eskülap-Sağlık Tanrısı “, Dirim Dergisi. Sayı: 9.
  • CROSS, I., Watson, A., (2006). Archaeoacoustics, “Acoustics and Human Experience of Socially-Organized Sound”, London: Cambridge Press.
  • ÇOBAN, Dr. Adnan (2005). Müzikterapi, İstanbul: Tavaslı Matbaacılık. ERHAT, Azra (2012). Mitoloji Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi. GÖKOVALI, Prof. Dr. Şadan (1987). “Ölümün Giremediği Yer: Bergama Asklepionu”, İzmir Diş Hekimleri Odası Dergisi, C. 2, Sayı. 3.__________ (2015). Söyleşi.
  • GÖKTÜRK, Halil İbrahim (1978). “Bergama’da Sağlık Yurdu – Tapınak: Asklepion”, Bilim ve Teknik, C. 17, Sayı. 131.
  • HENDY, D. (2014). Gürültü: Sesin Beşeri Tarihi, İstanbul: Kolektif Kitap.
  • İLİN, M - SEGAL, E (1989). İnsan Nasıl İnsan Oldu, İstanbul: Say Yayınları.
  • KOZANOĞLU, Kemal (1995). “Asklepios, Aristides Ve Asklepieion Üzerine” Toplumsal Tarih, Sayı: 23.
  • MİTHEN, S., (2006), The Singing Neanderthals: The Origins of Music Language, Mind and Body, London: Phoenix Publishing.
  • MUSTAN DÖNMEZ, Banu – KILINÇER, Zafer (2011). “Müziğin Yunan Mitolojisi ve Batı Kültürü İçindeki Algılanışı’’, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. C. 1, No. 1, ss. 101-113.
  • ÖZER, Doç. Dr. Mehmet Can (2010). “Müziğin Ve Duyusal Bilimin Kökeni”, Sound.
  • RADT, WOLFGANG (2001). Pergamon Antik Bir Kentin Tarihi ve Yapıları, İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık Ticaret ve Sanayi A.Ş.
  • REZNİKOFF, I., (2002). “Prehistoric Paintings, Sounds and Rocks”, Verlag Marie Leidorf, ss. 44-48.
  • TÜKEL, Prof. Dr. Uşun (2015). Söyleşi.
  • USTURA, Nilgün (2007). Antik Dönem Tıbbın Işığında Bergama Asklepion’u, İstanbul: Duru Basım Yayın.
  • UZEL, İlter (1996). “Anadolu Antik Şehir Sikkelerinde Asklepios Kültü”, T.C Kültür Bakanlığı Anıtlar Ve Müzeler Genel Müdürlüğü XII. Ankeometri Sonuçları Toplantısı.
  • YARAŞ, Doç. Dr. Ahmet (2015). Söyleşi.