AHİLİK İLKE VE UYGULAMALARININ GÜNÜMÜZ KOBİ’LERİNE YANSIMASI: ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ

Ahilik, temelleri fütüvvet anlayışı üzerine kurulmuş, ilkeleri insani ahlak değerleriyle oluşturulmuş sosyal, ekonomik, siyasi ve kültürel fonksiyonları bulunan bir esnaf teşkilatlanmasıdır. Ahilik teşkilatıyla Anadolu insanının eğitimli ve ahlaklı birer sanatkâr olmaları sağlanmıştır. Ahi Evran tarafından kurulan ahilik kurumu günümüzde dahi eşine rastlanılmayan muazzam bir sistemle,  ahiliğe bağlı üyelere mesleki eğitim vermenin yanı sıra sosyal yardımlaşma fonksiyonu da yerine getirmekteydi. Ahilik teşkilatı Türk toplumuna mal edilmiş, ilkeleri ahlaki değerler üzerine kurulmuş bir sistem olmakla birlikte milli birlik ve beraberlik ülküsüyle işleyen devasa bir mekanizma örneğidir. Bu kurum esnaf teşkilatı olarak üyelerine gerekli eğitimler vererek üretilen malın miktarındansa kalitesine odaklanan bir anlayışa sahiptir. Girişim ve girişimcilik kavramı, son dönemlerde büyük bir hızla küreselleşmeye sahne olan dünyada ekonomik kalkınmanın en önemli faktörlerinden biridir. Özellikle kapitalizmin ekonomilere egemen olmasıyla ekonomi döngüsünün çarkı görevini üstlenen girişimciler olmadıkça ekonomik sistemin bir gelişme göstermesi mümkün değildir. Girişimcilik bir süreçtir, pazardaki fırsatların belirlenmesi ile başlayan, kaynak ve girdiler kullanılarak yeni işlerin yaratıldığı, yeni ekonomik fırsatları kazanca dönüştüren dinamik bir süreçtir. Günümüzde girişimcilik faaliyetleri kurumsal bir çerçevede küçük ve büyük işletmelerde yapılmaktadır. Ahilikteki esnafların günümüzdeki karşılığı olan girişimciler faaliyetlerini KOBİ’ler vasıtasıyla yerine getirmektedir.
Anahtar Kelimeler:

Ahilik, Ahilik İlkeleri

___

  • Ahiliğin Görgü Kuralları, http://anayasa.wordpress.com/2009/01/13/ahilik-gorgu-kurallari/, erişim: 04.01.2017.Ahilik, Türk Dil Kurumu, www.tdk.gov.tr, erişim: 15.04.2017.Aslan, E.H. (2013). Türklerde İş Ahlakı Ve Geçmişten Günümüze Ahilik, Beykent Üniversitesi Sos. Bil. Ens. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.Aslanderen M. (2016). Esnaf Ve Sanatkârların Ahilik Değerlerine Sahiplik Düzeylerinin Değerlendirilmesi(Kırşehir Örneği), Ahi Evran Üniversitesi Sos. Bil. Ens. Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir.Demir M. (2004). Ahilik, Ahi Evran'ı Veli Ve Kırşehir'de Ahilik Kutlamaları, Cumhuriyet Üniversitesi Sos. Bil. Ens. Yüksek Lisans Tezi, Sivas, 2004.Demirpolat, A ve Akça G. (2004) Ahilik ve Türk Sosyo-Kültürel Hayatına Katkıları, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı 15, s.355-376.Günay, A. (2003). Ahilikteki Mesleki ve Sosyal Dayanışma, Sakarya Üniversitesi Sos. Bil. Ens. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.Gündüz, A.Y., Kaya, M. ve Aydemir, C. (2012). Ahilik Teşkilatında ve Günümüzde Tüketicilerin Korunmasına Yönelik Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme, Afyon Kocatepe Üni. İibf Dergisi, C.14, S.2, Afyon.Malkoç, E. (2016). Ahilik Sistemi Örgütlenme Yapısının Günümüz Türkiye Esnaf Ve Sanatkarları Konfederasyonu İle Karşılaştırılması, Karabük Üniversitesi Sos. Bil. Ens. Yüksek Lisans Tezi, Karabük.Özerkmen, N. (2004). Ahiliğin Toplumsal Tarihsel-Toplumsal Temelleri ve Temel Toplumsal Fonksiyonları-Sosyolojik Yaklaşım, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, C.2, S.44, Ankara.Temel, H. (2007). Ahilik Teşkilatının Halkın Eğitimi ve Öğretimindeki Rolü, Selçuk Üniversitesi Sos. Bil. Ens. Yüksek Lisans Tezi, Konya.Zorlu, K., Merdan, E. ve Ege, Ö. (2012). Ahilik Kültürünün Günümüz İşletmelerinde Bilinirliliği Üzerine Bir Araştırma:Gümüşhane Örneği, ZWFT , Cilt: 4, Sayı:3, s.73-94.