Şeyh Abdurrahman'a göre nakşbendîliğin onbir temel esası

Ehl-i Sünnet akidesine sıkı sıkıya bağlı olmak, ruhsatı bırakıp azimetli olmak, murakabeye devam etmek, daimaHakka yönelik bulunmak, dünya pisliklerinden uzak kalmak, Allahtan başka her şeyden kaçınmak, huzuralışkanlığı kazanmak, Allahı zikre gizli olarak devam etmek, zikir esnasında Kerim olan Allahtan bir nefes bilegafil olmamak için nefes alışverişte kendini kontrol etmek, en büyük ahlakın sahibi olan Hz. Peygamber (s.a.v.)ahlakı ile ahlaklanmak için Abdulhâlik-i Ğucduvânînin ortaya koyduğu on bir esası uygulamak şarttır. Bu yoldailerleyen her kemale sahip olur. Gizli hal ve neşeli gönülle huzuru bulur. Korku, sapıtma ve tehlikelerden eminolur. Hakka kavuşmanın sevinci ile her daim huzurlu olur.Nakşî-Hâlidî silsilesinden gelen tüm mutasavvıflar bu prensipleri esas alarak şöyle der; Tasavvufun aslı, Kuranve Sünnet yolunda yürümektir. Tasavvuf; üstadlarının tarif ettiği yoldan, ne olursa olsun ayrılmamaktır.Bidatleri, boş arzuları ve nefsani istekleri terk etmektir. Hürmet gösterilmesi gereken büyük zatlara ve diğermahlukata karşı saygı da kusur etmemektir. işte tasavvufun aslı ve özü budur. Kim bu yoldan saparsa, muhakkako Hak erleri makamından düşmüş olur. Kendilerini gizlerler, kalplerinden ise vahdet yolunu izlerler. Bedenlerinihalka, kalplerini Hakka teslim ederler. Bu yol ile gizlice Hakka doğru giderler. Dışardan yabancı, içerden aşinaolurlar. Onlar bu yol ile hatıralarını yok ederler. Yaptıklarını ise hep gizli yaparlar. Muhabbetlerinin gizliliğinihalk bilemez. Kalplerinin zevkine hiç zarar gelmez. O halde onlar, şöhret afetinden uzak ve Allah-u Zülcelalinevliyasının seçkinleri olurlar. Bu çalışmamızda yukarıda ana hatlarını zikrettiğimiz hususlarda Ğucduvânî veAktepeden örnekler verilmek suretiyle, on bir esasın tanımları başta olmak üzere konu en güzel biçimde ifadeedilmiş ve Nakşî yolunda ilerleyen bir sâlikin nefsini terbiyede vazgeçilmez prensipler olduğu sonucunavarılmıştır.

By sheikh Abdurrahman eleven naqsbendih basic facts

Abdulhalik-i Ğucduvânî has introduced 11 important points in order to comply with the heavenly morals ofthe last Prophet Mohammed (sas) consisting of the following: to be tightly linked to Ahl al-Sunnah, belief, creed,being willing to obey his dogma, being supervising, being always turned to God, keeping away from venial sin,avoiding anything other than God, being peaceful, never give upraising God, praying to God and always beingaware of the fact that only with his permission we are allow to breath. Following this path one would reachperfection. The happiness of finding God will enwrap you with peace.All Sufis who are supporters of the Naqsh-Halide take those basis to heart and declare: the real Islamic Sufism isto obey the Quaran and the sunna. Never leave the path shown by the masters of Islamic Sufism. They strictlyunderline that one should keep away from secular and lustrous things. Showing respect to important religiousmen as well as to other creatures. This is the basis and only truth of Sufism. Leaving this path would meanleaving the maqam of the religious men. Sufis hide their identity but know each other from the heart. Theirbodies belong to the world but their hearts belong to God. This path brings them to God. They alienate from theworld and be familiar to the sprit. This forgets about the past. Their prayers are always kept as a secret. Thepeople do not know their heavenly conversation. The peace and the joy in their hearts are always present. Thusthey are far away from secular affairs but they are the chosen people. This study aims to explain and underlinethe most important steps which are needed to be a successful follower of the religious belief with the help ofimportant examples provided by Gucdavini and Aktepe.

___

  • El-Aclûnî, İsmail b. Muhammed, (1352). Keşfu’l-Hafâ ve Muzîlu’l-İlbâs amma İştehere mine’l-Ehâdîs alâElsineti’n-Nâs, Dar-u İhyâi’t-Turâsi’l-Arabi, I, Beyrut: Dar-u İhyâi’t-Turâsi’l-Arabi, no: 1102.
  • Arap-zâde, Muhammed, Mîzânu’t-Tarîk, Süleymaniye Ktp. Hacı Mahmud Efendi, no. 6542/2.
  • Aktepe, Abdurrahman, Risâletu’l-Edeb ve’l-Âdâb.
  • Ali Sâfî b. Hüseyin Vaiz el-Kâşifi, (1256). Reşahât-ı Ayni’l-Hayât çev. Ma’ruf b. Şerif, İstanbul
  • Beyhâki, Şuâbu’l-Îman, I, 396, 522.
  • Buhârî, Ahkâm , 21.
  • Büyük İslam ve Tasavvuf Önderleri, (1983). İstanbul: Vefa Yay.
  • Câmî, Abdurrahman, (1995). Nefehâtu’l-üns: Evliya Menkıbeleri, çev. Lamii Çelebi, haz. Mustafa Kara, Süleyman Uludağ, İstanbul: Marifet Yay.
  • Cebecioğlu, Ethem, (2005). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, İstanbul. Anka Yay.
  • DİA, İslam ansiklopedisi, (1997). XVI, İstanbul.
  • Gündüz, Gümüşhânevî, (1984). Ahmed Ziyâuddîn, Hayatı, Eserleri, Tarîkat Anlayışı ve Hâlidiyye Tarîkatı, İstanbul: Seha Neşriyat.
  • Harîri-zâde, Muhammed Kemaleddin, Tibyân-u,Vesâili’l-Hakâik fî Beyâni Selâsili’t-Tarâik I, Süleymaniye Ktp., fatih, no. 630-632, İstanbul.
  • Hazînetu’l-Asfiyâ, I, 530.
  • irec Efşâr, Kandiyye, 6-16.
  • Kenzu’l-Ummal, 16/33951.
  • Korkusuz, M. Şefik, (1997). Tezkire-i Meşâyihi Âmid, İstanbul.
  • Kuşeyrî, er-Risâletu’l-Kuşeyriyye, (1997). Tahk. Abdulhamid Baltacı, 3. Bas., Beyrut: Daru’l-hayr.
  • Lâmiî, Çelebi, Nefehâtu’l-Üns, çev. Târih-i Mollazâde, s. 46.
  • Muhammed b. Abdullah Hânî, (1976). Âdâb , trc. Abdulkadir Akçiçek, İstanbul.
  • Muhammed-i Semerkandî, Ebu Abdullah, (1273). Muhtasaru’l-Velâye, çev. Neccar-zâde Mustafa Rıza, İstanbul.
  • Mustakim-zâde, Şerîatu’t-Tarîka, Süleymaniye Ktp., Pertev Paşa, no: 625.
  • Özaydın, Murat, (2009) Şeyh Abdurrahman Aktepe, Hayatı, Eserleri, Görüşleri, İstanbul: Cihan Yay.
  • Saîd-i Nefîsî , Risâle-i Sâhibiyye
  • ------Ferheng-i İrân, Zemîn, Risâle-i Sâhibiyye (1953) I.
  • ------Ferheng-i İrân, Zemîn, (1954). Makâmât-ı Abdulhâlık-ı Ğucduvânî ve Ârif Rivgerî.
  • ----- Ğucduvânî, Risâle-i Sâhibiyye, 95-96.
  • Sirhindî, Ahmed Fârûkî, (1853). Mektûbât-ı İmamı Rabbânî, çev. Müstakim-zâde Süleyman Sa’deddin, Litoğrafya Matbaası, I, no: 21, 206, 290.
  • Şimşek, İbrahim Halil, (2004). Osmanlı’da Müceddidîlik, (XII-XVIII. Yüzyıl), İstanbul: Suf Yay.
  • Tokâdî, Mehmet Emin, İrşâdu’s-Sâlikîn, Çorum: Hasanpaşa Ktp., no. 772.
  • ------- Şerh-i Kelimâtı Hâcegân, Millet Ktp. Ali Emiri-Şer’iyye, no. 832.
  • ------- Risâle fî Hakkı Sülûki’t-Tarîkati’n-Nakşbendiyye, Millet Ktp., Ali Emiri-Şer’iyye, no. 1018.
  • ------ Tuhfetu’t-Tullâb Hidâyeti’l-Ahbâb, Millet Ktp. Ali Emiri-Şer’iyye, no. 1018.
  • ------ Şerh-i Kelimât-ı Hâcegân, Millet Ktp. Ali Emiri-Şer’iyye, no. 832.
  • Topbaş, Osman Nuri, (2006). İmandan İhsana Tasavvuf, İstanbul: Erkam Yay.
  • Trabzonî, Silsiletu’l-Hâcegân fî ÂdâbiUbûdiyyeti’l-Âyân, Süleymaniye Ktp. Şazeli Tekkesi, no. 158/10.
  • Uludağ, Süleyman, (1991). Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Marifet Yay.