MOHSIN HAMID'İN GÖNÜLSÜZ KÖKTENDİNCİ ROMANINDA BELLEK VE İDEOLOJİ

Mohsin Hamid’in 2007’de yayımlanan Gönülsüz Köktendinci romanı Pakistan kökenli genç Cengiz’in ideolojik duruşundaki değişimlere odaklanan bir romandır. Cengiz Amerika’da kendisini bütünüyle batılılaştıran eğitim ve iş yaşamından sonra kendi kültürel kökenlerine dönerek sağlam bir duruş noktası aramaktadır. Roman Lahor’da bir akşam vakti geçmektedir. Bu çerçeve öykü içinde Cengiz Amerika’daki yaşamını Lahor’daki bir kafede oturan bir Amerikalıya anlatır. Cengiz’in anlatısı geriye dönüşlerle geçmişine giderek, ideolojik değişiminin izini sürer. Bu çalışmanın amacı Cengiz’in 11 Eylül saldırılarından sonraki ideolojik değişimini sorgulamaktır. Belleği kendi geçmişinin izini 11 Eylül saldırıları sırasında yaşadıkları üzerinden sürmeye başladıkça, Lahor’daki kafede oturan Amerikalıya karşı yaklaşımı da değişmektedir. Bu nedenle bu çalışma belleğin kişinin ideolojisini ve siyasal duruşunu ya da bu duruşu belirleyen kültürel kökenlerine karşı yaklaşımını değiştirip değiştirmeyeceğini sorgulamayı amaçlamaktadır.

MEMORY AND IDEOLOGY IN MOHSIN HAMID’S THE RELUCTANT FUNDAMENTALIST

Mohsin Hamid’s The Reluctant Fundamentalist, published in 2007, is a novel that focuses on the ideological standpoint of a young Pakistani man, Changez, who seeks for a solid standing ground in his own cultural origins after his educational and professional life in the US that westernized him fully. The novel, narrated within a frame story, is set on a single evening in Lahore where Changez tells his life back in America to an American in a café. Changez’s narration follows the story of his past with flashbacks and he leads the reader through his ideological change. Thus, purpose of this study is to question Changez’s ideological change after the 9/11 attacks on the Twin Towers in New York 2001. As memory traces his own past through what he went under during the 9/11 attacks, his approach to his western acquaintance in the Lahore café changes. This paper, therefore, raises questions as to whether memories change one’s ideology in terms of their political stance, or one’s cultural origins that determine them.

___

  • Bhabha, H. K. (1994). The location of culture. London and New York: Routledge.
  • Deleuze, G. & Gattari, F. (2000) Anti-Oedipus: Capitalism and schizophrenia. 10th printing. Translated from the French by R. Hurley, M. Seem, and H. R. Lane. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Chibber, V. (2013). Postcolonial theory and the spectre of capital. London & New York: Verso.
  • Goonetilleke, D. C. R. A. (1998). Salman Rushdie. London: Macmillan.
  • Hartley, L. P. (2011). The Go-Between. London: Penguin.
  • Hamid, M. (2007). The reluctant fundamentalist. London: Penguin.
  • Hutcheon, L. (1988). A poetics of postmodernism: history, theory, fiction. New York & London: Routledge.
  • Morey, P. (2011). “The rules of the game have changed”: Mohsin Hamid’s The Reluctant Fundamentalist and post‐9/11 fiction. Journal of Postcolonial Writing, 47(2) 135–146.
  • Nietzsche, F. (1969). On the genealogy of morals. New York: Random House.
  • Scanlan, Margaret. (2010). Migrating from terror: The postcolonial novel after September 11. Journal of Postcolonial Writing. 46, 3–4, 266–278.
  • Singh, Harleen. (2012). Insurgent Metaphors: Decentering 9/11 in Mohsin Hamid’s The Reluctant Fundamentalist and Kamila Shamsie’s Burnt Shadows. ARIEL: A Review of International English Literature. 43, 1, 23–44.
  • Rushdie, S. (1991). Imaginary homelands. London: Granta.