KÜLTÜREL MİRASA BİR ÖRNEK: SİVAS CER ATÖLYESİ

Bu çalışmanın konusu, Türkiye’nin önemli kültürel miras varlıklarından biri olan Sivas Cer Atölyesi’dir. Tespitlerimize göre, 22 Ekim 1939 tarihinde Sivas’da kurulan atölye; tarihi ve mimarisi yanında, geçmişte Sivas’ın ve Türkiye’nin ekonomisine yapmış olduğu katkıyla da kültürel miras olarak nitelendirilmeyi hak etmektedir. Bu araştırmada, 80 yıllık bir geçmişi olan Sivas Cer Atölyesi tarihi kayıtlardan, tarafımızdan yapılan saha gözlemlerinden ve görüşmelerden elde edilen verilerle analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışmada atölyenin tarihi gelişimi ayrıntılı bir şekilde ele alınmış; kuruluş yeri, mimarisi ve müzesi bir bütün olarak değerlendirilmiştir. Bu çalışmayla, Cumhuriyetin ilk modern sanayi kuruluşlarından olan ve şehrin toplumsal belleğinde önemli bir yer tutan Sivas Cer Atölyesi’nin tanıtılması ve kültürel miras kimliğiyle gelecek kuşaklara aktarılması hedeflenmektedir.

An Example to Cultural Heritage: Sivas Traction Factory

Subject of this study is Sivas traction factory which is one of most important cultural heritage properties of Turkey. According to our determination, the factory that is established in Sivas on 22nd october 1939 deserves to be qualified as the "cultural heritage properties of Turkey" because of its history and architecture and besides its contribution to Turkey and Sivas' economy in the past. In this study Sivas traction factory with its 80 years of history is analysed and interpreted with its historical records, field observations which is made by us and interviews. In the study historical development of the workshop is contextualized and deal with its site of establishment, architecture and museum entirely. Introduction of Sivas traction factory, which is one of the first modern industrial enterprise of our republic and has an important place in social memory, and handing down the next generations with its cultural heritage identity is aimed.

___

  • Afşin, C. (2014). Endüstriyel Atık Yönetimi ve Tüdemsaş Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sivas.
  • Akbulut, G. (2007). Sivas İli’nin Başlıca Nüfus Coğrafyası Özellikleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 31 (1), 83–100.
  • Akbulut, G. (2009). Sivas Şehrinin Tarihi Coğrafyası. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33 (2), 212-222.
  • Akpınar, E. (2007). Türkiye’nin Dünya Miras Listesi’ndeki yeri ve yeni bir aday önerisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 81-106.
  • Can, M. (2009). Kültürel Miras ve Müzecilik Çalışma Raporu (Eylül 2009), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara Erişim: Ekim, 23 2019, http://teftis.kulturturizm.gov.tr/Eklenti/1279,muserrefcanpdf.pdf?0
  • Çubukçu, N. (1968). Sivas İli Yakın Çevre İncelemesi. Ankara: Zühal Yayıncılık.
  • Demirci, B. (2009). İktisat Sosyolojisi Açısından Sivas Cer Atölyesi ve Değişen Zaman Bilinci. Cumhuriyet Döneminde Sivas Sempozyumu Bildirileri I (27-30 Ekim 2008), Sivas.
  • Girişken, M.U. (2010). Türkiye’de Kültürel Mirasın Korunmasında Yaşanan Sorunlar ve Jeodezik Yaklaşımlar, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yaınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kaya, Doğan. (2011). Aşık Veysel. Ankara: Akçay Yayınları.
  • Koçarslan, Y. (2016). Mühendis Bakışı ile Milli Yük Vagonu Üretimi. Demiryolu Mühendisleri Derneği Dergisi, 3, 15-18.
  • Mahiroğulları, A. (2009). Cumhuriyet’ten Günümüze Sivas’ta Ekonomik Yapı ve İstihdam. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 10 (1), 175-194.
  • Metin Basat, E. (2013). Somut ve Somut Olmayan Kültürel Mirası Birlikte Koruyabilmek. Milli Folklor, 25 (100), 61- 71.
  • Oğuz, M. Ö. (2013). Terim Olarak Somut Olmayan Kültürel Miras. Milli Folklor, 25 (100), 4- 13.
  • Ökmen, M. (2001). Sivas’ta kentsel gelişme, Cumhuriyet Üniversitesi, İİBF Dergisi, 2(1), 239-264.
  • Önder, K. (1970). Sivas İli Yakın Çevre İncelemeleri, Ankara: Nam Yayınları.
  • Özgüç, N. (1998). Turizm Coğrafyası (Özellikler-Bölgeler), İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Özpay, O. (2019). “CER” Belgeseli (22 Ekim 2019), Sivas Kültür Merkezi, Sivas.
  • Shaffer, C.S., Inglis, G.J. (2000). Influence of Social, Biophysical, and Managerial Conditions on Tourism Experiences Within the Great Barrier Reef World Heritage Area. Environmental Management, 26 (1): 73–87.
  • Topgül, S. (2017). Tülomsaş Kuruluşu ve Kurulduğu Dönemdeki Çalışma İlişkilerinin Sözlü Tarihten Yararlanma Yolu İle İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 8 (21), 184-196.
  • Uçum, M. (2009). Çıraklık Eğitiminde Güncelliğini Yitiren ve Öğretim Kapsamına Alınacak Yeni Mesleklerin Belirlenmesi, Ankara: MEB Yayınları.
  • Üredi, K. (2006). Bir Şehrin Beş Hali, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Yeşilbursa, C. C. (2013). Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Somut Kültürel Mirasa Yönelik Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (2): 405-420.
  • Yıldırım, H. (1993). Cumhuriyet Döneminde Sivas Şehri (1923-1950), Dokuz Eylül Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve Inkılâp Tarihi Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Yılmaz, Ö.Ö. (2005). Türkiye’de Kültürel Mirasın Sorunları ve Yönetimi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • https://www.haberturk.com/sivas-haberleri/68253244-zamani-bildiren-saat-kulesi-sesi- 80-yildir-susmadi Erişim Tarihi: 11Nisan 2019.
  • http://www.sivaspostasi.com.tr/haber/sivasin_atelyeli_yillari. Erişim Tarihi: 11Nisan 2019.
  • http://www.tudemsas.gov.tr/tudemsas/tr/HTML Erişim Tarihi: 11Nisan 2019.
  • Ahmet İzzet Göze, Mehmet Erdinç ve Ozan Özpay fotoğraf arşivi.