Zemahşeri'nin el-Keşşaf'ında Me'ani İlminin Yeri

Zemahserî el-Kessâf’ında Me‘ânî ilminin verilerine çokça yer vermistir. Bu bağlamda o cümlenin unsurlarına değinmis, haberî cümlenin kendi anlamla- rı dısına çıkarak farklı anlamlarda kullanıldığını belirtmistir. Müellif talebî insa cümlelerinden emir, nehiy, istifhâm, temennîye ve bunların kullanım sekillerine değinmistir. Kasr sanatına ve yapılma çesitlerine eserlerinde zaman zaman yer vermis, her ne kadar müsâvât ve itnâb kavramlarını kullanmamıs olsa bile bunları hissettirecek açıklamalarda bulunmustur. Zemahserî, îcâz, zikir ve hazf kavram- larına iliskin izahlar yapmıstır

The Place Of The Me‘ani Science In Zamakhseri’s Work Called el-Kessaf

Zamaksherî gave lots of place in data on Me‘ânî science in his work el- Kessâf. He dealt with the elements of the senteces and said that he used the news out of the meaning of it in different meanings. In his demands he touched on com- mands, negative commands, question sentences, wishes and the usage of them. From time to time, he gave place to the science of kasr, their varieties made in his work although he didn’t use the notions of musavat/the equality of words and meaning, and the ıtnâb(more words but meaning less) but he made explanations to make them known. He made explanations about the notions of îcâz/to explain lots of things with less words, zikr/usage in sentence, hazf/reduction in sentence