YAHUDİLİKTE ÇOCUK SAHİBİ OLMA VE ÇOĞALMANIN YERİ VE ÖNEMİ

Yahudi inancına göre Tanrı, ilk olarak Adem ve Havva’ya, daha sonraki süreçte ise, Nuh, İbrahim ve Yakup gibi Yahudilerin (İsrailoğulları) atalarına çoğalmalarını emretmiş ve diğer milletler arasından onları seçmiştir. Tanrı, “seçilmiş millet” İsrailoğulları ile ahit/antlaşma yapmış ve bazı bölgeleri onlara vatan olarak vaat etmiştir. Tanrı’nın çocuk sahibi olma ve çoğalma emrini yerine getirmek ve “seçilmiş millet”in saflığını korumak amacıyla, Yahudilikte, İsrailoğullarına mensup kadınlarla evlenmek, gerekirse çocuk sahibi olabilmek için çok eşlilik, çocuk doğuramayan kısır kadınları boşamak, çocuğu olmadan ölen kişiye varis bırakmak için yenge ile kayınbiraderi evlendirmek, doğum kontrolüne ihtiyatlı yaklaşmak, ciddi bir sağlık sorunu yok ise kürtajdan kaçınmak gibi hemen her türlü çareye başvurulur. Bu bağlamda çocuk sahibi olmak ve çoğalmak Yahudilik açısından çok önemli dini bir emir (mitsva) kabul edilmiştir.

The Importance And Place of Having A Child And Reproduction In Judaism

The continued presence of people in the world is possible by having a child and reproducing. Every society and religious belief wants to see itself superior to others, to be numerous, and to spread to the world. According to Jewish belief, God first ordered Adam and Eve, then in the process, Jews’  ancestors (Israelites) like Noah, Abraham and Jacob to reproduce many times and God selected them among other nations. God has made an agreement with “chosen nation” Israelites and covenanted them some regions as homeland. In Jewishness, having children and reproducing are accepted as an order of God. In order to fulfill this order and to preserve the purity of the "chosen nation" in Jewishness, almost all kinds of cure such as: getting married with women of Israelites, if necessary, polygamy to have a child, divorcing the infertile women who cannot give birth to a child, marrying brother’s wife to brother-in-law to leave a heir to the deceased without a child, approaching birth control prudently, avoiding abortion if there is no serious health problem, are applied. Since the most important objective of the marriage is having a child in Jewishness, it is necessary for a couple to have at least one son and one daughter or two sons to be accepted as a family. In this context, having a child and reproducing is considered a very important religious order (mitsva) in terms of Jewishness. According to Judaism, by force of this order, it is very important to give birth and to grow, in number for the nation chosen by God (İsraelites), to sustain its existence in the world, to dominate the world by increasing its population, and to breed generations living according to the orders of God.

___

  • Açıklamalı Kutsal Kitap, (2010), İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları.
  • Adam, Baki, (1997), “Yahudiliğin Hıristiyanlığa ve İslâm’a Bakışı, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. XXXVII, s. 333-358.
  • Arık, Durmuş, (2011), Buhara Yahudileri, Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Arslantaş, Nuh, (2008), “Hz. Peygamber’in Çağdaşı Yahudilerin Sosyo-Kültürel Hayatlarına Dair Bazı Tespitler”, İSTEM: İslâm San'at, Tarih, Edebiyat ve Mûsikîsi Dergisi, İstanbul, C. 6, S.11: 9-46.
  • Apple, Raymond, (2007) “Marriage” Encyclopaedia Judaica, (EJ), Second Edition, (Ed. Fred Skolnik, Michael Berenbaum), USA: Thomson Gale/Keter Publishing House, C. XIII, s. 563-565.
  • Aydın, Mehmet Akif, (1989), “Aile”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, (DİA,) İstanbul, C. II, s.196-200.
  • Babylonian Talmud, (BT), (The Standard Formatted PDF and HTML Editions), (http://halakhah.com/)
  • Basalel, Yusuf, (2001), Yahudilik Ansiklopedisi I- III, İstanbul: Gözlem Gazetecilik Basın ve Yayın A.Ş.
  • Basalel, Yusuf, “Yahudilikte Cinsellik”, http://www.salom.com.tr/haber-90567-yahudilikte_cinsellik.html (18/04/2016).
  • Baumgarten, Elisheva, (2007), “Birth” Encyclopaedia Judaica, C. III, s. 720-722.
  • Browning, Don S.- Bunge, Marcia J. (2009), Children and Childhood in World Religions, (Primary Sources and Texts)”, New Bruswick: Rutgers University Press.
  • Carlebach, Alexander-. Baskin, Judith R, (2007), “Barraness and Fertility” Encyclopaedia Judaica, C. III, s. 174-175.
  • Chitirk, Rav Mendy, “Bir İlahiyat Problemi Olarak Yahudiliğin Engellilere Bakışı 2” (Çev: Estreya Seval Vali) http://www.salom.com.tr/newsdetails.asp?id=83545 (Erişim: 10/06/2016).
  • Cohn, Haim Hermann, (2007), “lncest In Jewish Love”, Encyclopaedia Judaica, C. IX, s. 755-756.
  • Dinler Tarihi Ansiklopedisi 1, (İlkel Dinler, Çoktanrıcı Dinler, Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam) (1990), İstanbul: Ansiklopedi Yayınları.
  • Elon, Menachem, (2007), “Abortion” Encyclopaedia Judaica, C. I, s. 270-273.
  • Eroğlu, Ahmet Hikmet,(1997), Osmanlı Devletinde Yahudiler, Ankara: Seba Yayınları.
  • Farsi, Moşe, (2006), Tora ve Aftara I-V, İstanbul: Gözlem Gazetecilik Basın ve Yayın A.Ş.
  • Greenberg, Moshe, (2007), “lncest (In the Biblical Period)” ; Encyclopaedia Judaica, C. IX, s. 755.
  • Gürkan, Salime Leyla, (2012), Yahudilik, İstanbul: İsam Yayınları.
  • _________________, (2005), “Kur’an’a Göre Seçilmişlik Kavramı ve İsrailoğullarının Seçilmişliği Meselesi”, İstanbul: İslam Araştırmaları Dergisi, Sayı: 13, s. 25-61.
  • Harman, Ömer Faruk, (2013), “Yahudilik” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul, C. XLIII, s. 197-201.
  • Hasanov, Eldar, (2012), “Yahudi Hukukunda Evlilik Engelleri”, Dinlerde Nikah Milletlerarası Tartışmalı İlmi Toplantısı, İzmir, s. 237-256.
  • Jakobovits, Immanuel, (2007), “Birth Control”, Encyclopaedia Judaica, C. III, s. 723.
  • Kennel, William F. (1995), “Eski Musevi Ailesi” (Çev: Hakkı Şah Yasdıman), D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, İzmir, S. 9: 475-501.
  • Kurt, Ali Osman, (2007), Erken Dönem Yahudi Tarihi (Yahudiliğin Mimarı Ezra), İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Kurt, Ali Osman, (2016), “Yahudilikte Levirat Evlilik: Geleneğin Tutsak Ettiği Kadınlar” Turkish Studies, (International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic), Volume 11/17 http://www.turkishstudies.net/Makaleler/1190850677_ 11KurtAliOsman-kda-245-266.pdf (24/01/2017).
  • Mishnah, (1972), (Translated From The Hebrew With Introduction And Brief Explanatory Notes by Herbert Danby) London: Oxford University Press.
  • Örs, Hayrullah, (1966), Musa ve Yahudilik, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Pope, Marvin H. (2007), “Adam”, Encyclopaedia Judaica, C. I, s. 371-372.
  • Robinson, George, (2000), Essential Judaism (A Complete Guide to Beliefs Customs And Rituals), New York: Atria Paperback.
  • Schmelz, Oscar -Sergio Dellapergola (2007), “Demography” Encyclopaedia Judaica, C. V, s. 555-572.
  • Schereschewsky, Ben Zion, (2007), “Mixed Marriage, İntermarriage” Encyclopaedia Judaica, C. XIV, 376. 152 •
  • Sperber, Daniel (2007) “Gentile” Encyclopaedia Judaica, C. VII, s. 485-487.
  • Ünal, Asife, (2012), “Yahudilikte Evlilik Anlayışı ve Evlenme Törenleri”, Bütün Yönleriyle Yahudilik, 18-19 Şubat 2012 (Uluslararası Sempozyum) Ankara, Dinler Tarihi Araştırmaları VIII, s. 673-693.
  • Washofsky, Mark, (2001), Jewish Living, (A Guide to Contemporary Reform Practice), New York: URJ Press.
  • Yasdıman Hakkı Şah, (2001), “Yahudi Dininde Ailenin Yeri”, DEÜİFD, İzmir, S.14: 241- 266.
  • Yiğitoğlu, Mustafa - Ömer Faruk Habergetiren (2016), “Yahudilik ve İslam’da Zina Suçu ve Cezası”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, C. 5, S. 2, s. 271-297.
  • http://www.jewishvirtuallibrary.org/jewish-population-of-the-world (02/02/2017).
  • http://www.shamash.org/lists/scj-faq/HTML/faq/08-11.html (19/04/2016).
  • http://arsiv.salom.com.tr/news/print/9919-Israilde-dogum-dengeleri-degisiyor.aspx (03/02/2017).
  • http://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN? (03/02/2017).