Şii Siyasi Düşüncesinin Şekillenmesi
Şii ulemanın dini-fıkhi otoritenin yanısıra imamın siyasi otoritesini de temsil ettiği manasında velayet-i fakih anlayışının Humeyniden önce açık bir şekilde dile getirilmediği dikkat çekmektedir. Şii siyasi fıkhında dönüm noktası olan gaybetten önce, masum imamların yaşamış oldukları dönem, gaybet sonrası Şii ulemanın siyasi otorite hakkındaki görüşlerinin anlaşılması bakımından önemli bir zaman dilimi olmakla birlikte, kendi içinde oldukça kapalı ve problemli bir dönemdir. Çünkü bu dönemle ilgili bilgiler 3/9 ve 4/10. yy tarihçileri tarafından doktrine dayalı birtakım sebeplerle sonradan kaleme alınmış malumattan ibarettir. Sünni kaynaklarda da bu konudaki bilgiler yetersizdir. Bu çalışmada gaybet sonrası Şii ulemanın siyasi otoriteyle ilgili görüş ve tavırları değerlendirmeye tabi tutulmuştur.
Formation of Shia Political Thought
It is noteworthy that the concept of guardianship was not explicitly expressed in the sense that represented the religious authority of the imam as well as the the Shiite fiqh authority before Humeyni . The period in which the innocent imams lived was a very closed and problematic period in itself, with an important timeframe in the understanding of the post- occultation Shiite beliefs about political authority, before the time turning point in Shi'a political jurisprudence. Because information about this period, 3/9 and 4/10. is based on doctrines by historians of the past century, some of which are unclear information taken afterwards. In this study, the post-occultation Shiite ruler's opinions and attitudes towards the political authority were assessed