Petrus Alfonsi’nin Yahudilere Reddiye’sinde İslam Eleştirisi

Endülüs’te Moşe Sefardî adında bir Yahudi olarak dünyaya gelen Petrus Alfonsi, 1106 yılında Hıristiyanlığı seçmiştir. Alfonsi, Hıristiyan olduktan sonra Yahudilere karşı Dialogus contra ludaeos adlı bir reddiye kaleme almıştır. O, bu eserinin beşinci bölümünü İslam’a ayırmıştır. Alfonsi, bu bölümde Hz. Muhammed’in hayatı, Kâbe, hac, oruç ve çok eşlilik gibi değişik konulara değinmektedir. Yazılarından Alfonsi’nin, İslam hakkında konuşacak otoriteye sahip olduğunu okuyucularının bilmesini istediği anlaşılmaktadır. Alfonsi’nin İslam ile ilgili verdiği bilgiler, kendisinden önceki Yahudi ve Hıristiyan bilginlerde görülmeyecek kadar detay bilgiler içermektedir. Hem Yahudilik hem de İslam hakkında iyi bir birikime sahip olan Alfonsi, eserinde Yahudiliğin yanı sıra İslam’ı da çürütmeye çalışmakta böylece tek doğru dinin Hıristiyanlık olduğu sonucuna varmaktadır. Bu makalede Yahudi kökenli bir Hıristiyan din bilginin İslam eleştirisinin kökeni incelenecek ve bu vesileyle Türkçe akademik bir çalışmaya konu olmayan bu bilgin, Türkiye’deki akademik çevrelere tanıtılmış olacaktır

Criticism of Islam in Petrus Alfonsi’s “Polemic against the Jews”

Bom a Jew named Moshe Sefardi in al-Andalus, Petrus Alfonsi converted to Christianity in 1106. After his conversion, Alfonsi penned a polemical work against Jews entitled Dialogus contra ludaeos. The fifth titulus in his book deals specifically with polemics against Islam. In this titulus, he speaks of Prophet Muhammad, Kaabah, hajj, fasting in Ramadan and polygamy in Islam. It is evident from his sayings that he wanted his readers to know that he had the authority to speak on Islam. Alfonsi’s presentation of Islam in a detailed way can not be seen in the writings of previous Jewish and Christian scholars. In this book, Alfonsi tries to refute both Judaism and Islam with his well versed background on both religions and arrives at the conclusion that Christianity is the only true religion. In this article, the roots of Alfonsi’s criticism of Islam will be examined and he will be introduced to Turkish academia, on whom no study has yet been carried out in Turkish

___

  • • Arslantaş, Nuh (2011). Yahudilere Göre Hz. Muhammed ve İslamiyet. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • • Bilmen, Ömer Nasuhi (2011). Hukuk-u İslamiye ve Istılâhat-ı Fıkhiyye Kamusu. İstanbul: Enes Sarmaşık Yayınları (8 cilt).
  • • Burman, Thomas (1994). Religious Polemic and the Intellectual History of the Mozarabs. Leiden: Brill.
  • • Charles, L. Tieszen (2013). Christian Identity Amid Islam in Medieval Spain. Leiden: Brill.
  • • Cohen, Jerome (2001). “On Saracen Enjoyment: Some Fantasies on Race in the Late Medieval France and England”. The Journal of Medieval and Early Modern Studies 31/1: 113-146.
  • • Dimmock, Matthew (2013). Mythologies of the Prophet Muhammad in Early Mo- dern English Culture. New York: Cambridge University Press.
  • • Duran, Şim‘on ben Tsemah (2003). Magen Avot. Yeruşalayim: Mahon Ktav.
  • • Eliezer, Tobiah ben (1884). Midraş Lekah Tov. Vilna.
  • • Geiger, Abraham (1883). Was hat Mohammed aus dem Judentume aufgenom- men?. Bonn.
  • • Goitein, Shlomo Dov (1966). “The Origin and Nature of the Muslim Friday Worship”. Studies in Islamic History and Institutions. Leiden: Brill: 111-125.
  • • İbn Meymûn, Musa (2009). Mişne Tora. ed. Yohay Makbili, Hayfa: Hotsaat Ye- şivat Or Vişua‘.
  • • İbn Sa’d, Muhammed (2001). et-Tabakatu’l- Kübra. ed. Ali Muhammed Ömer, Kahire: Mektebetü’l-Hanci (11 cilt).
  • • Khoury, A. (1972). Polemique Byzantine contre l’Islam. Leiden: Brill.
  • • el-Kütübü’s-Sitte (2008). neşr. Salih b. Abdulaziz Muhammed b. İbrahim, Riyad: Dâru’s-Selâm li’n-Neşri ve’t-Tevzi‘, 4. Baskı.
  • • Lazarus Yafe, Hava (1976). “Ha-Problematika Ha-Datit şel Aliya ha-regel be- Islam”. Divrey ha-Akademya ha-leumit ha-Yisraelit le-Madaim 5: 222-243.
  • • Meral, Yasin -Uri Melammed (2012). “Hz. Muhammed’e Dair Bir Yahudi Ef- sanesi: Ma‘ase Mahmat Adlı Risalenin Yeniden Tahkik ve Tercümesi”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 53/2: 1-21.
  • • __________(2012). İbn Meymun’un Eserlerinde İslam ve Müslümanlar. Yayın- lanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • el-Merğinanî, Burhaneddin Ebu’l-Hasan Ali (t.y) . el-Hidaye. Beyrut: Daru’l- Erkam (2 cilt).
  • • Mesudi, Ebu el-Hasan Ali bin el-Hüseyn bin Ali (1865). Murucu’z-Zeheb. ed. Barbier de Meynard, Paris.
  • • Norman, Daniel (1993), Islam and the West, Oxford: Oneworld Publications, 1993.
  • • Petrus Alfonsi (1996). Diálogo contra los Judíos. ed. K.-P. Mieth and Esperanza Ducay, Huesca: Instituto de Estudios Altoaragoneses.
  • • __________ (2006). Dialogue against the Jews. trans. Irwen Resnick, Washing- ton: Catholic University Press.
  • • Septimus, Bernard (1981). “Petrus Alfonsi on the cult at Mecca”. Speculum 56: 517-533.
  • • Steinschneider, M. (1877). Polemische und Apologetische Literatur in Arabisc- her Sprache, Leipzig.
  • • eş-Şirazî, Ebu İshak (1996). el-Mühezzeb. Dımeşk: Daru’l-Kalem (6 cilt).
  • • Tolan, John (1993). Petrus Alfonsi and His Medieval Readers. Gainesville: Uni- versity Press of Florida.