XX. YÜZYIL ŞÜPHECİLİĞİ (POST-MODERNİZM) VE ETİK PROBLEMLER

Felsefe/Düşünce tarihi, elimizdeki yazılı vesikalardan başlamak kaydı ile, başından itibaren gözden geçirilecek olursa, dikkat çekici hususlardan en başta geleni hiç şüphesiz, hangi dönem olursa olsun felsefenin kendi döneminin; siyasi, dini, iktisadi, sanatsal, etik, sosyal, bilim ve hukuk alanları ile sıkı bir ilişkide olduğudur. Dolayısıyla felsefe tarihinde bir döneme has ortaya konulan felsefi tavır da ancak o dönemin sayılan koşulları da dikkate alınarak anlamlandırılabilir. XX. yüzyıl söz konusu edildiğinde de, post-modernizm hiç şüphesiz yine bu tarihsel aralığın bir hesaplaşması olarak önümüze çıkan çağdaş bir şüphecilik (septik tutum) olarak anılabilecektir. Ancak Antikçağ şüpheciliğinde de göze çarpan en ciddi kriz yine teorik temellerin toplum yaşamının olağan akışı ile karşılaştığında görülen açmazlarıdır. Bu cümleden olmak üzere çağdaş şüpheciliğin etik alan söz konusu edildiğinde nasıl bir sınav verebileceği ve hali hazırda verdiği sınav bu makalenin tartışmaya çalışacağı çerçeveyi sunmayı umuyor

20t Century Scepticism (Postmodernism) and Ethical Problems

The history of philosophy/ thought, with the condition of beginning with the written material at hand, if it is going to be gone through from the beginning, among the eye-catching points, no matter which period it is, without doubt is the one of philosophy which is in a firm relationship with political, religious, economicial, artistic, ethical, social, scientific and legal fields. Because of this, the attitude puts forward in a philosophical period can only be meaningful if the conditions of the period are taken into consideration. When XX. Century is in question, without doubt postmodernism can also be refered to as a contemporary scepticism which is again a coming to terms of this period. But again the eye-catching most serious crisis of the antiquity is the dead ends of theoretical basis when they confront the ordinary course of community life. When the ethical field is in question, how contemporary scepticism is already coping or is going to cope is what this article hopes to bring forward with a frame in which it is going to try to study.

___

  • Açıkgenç, Alpaslan, Bilgi Felsefesi, İstanbul: İnsan Yayınları, 2011.
  • Aristoteles, Metafizik, çev., Ahmet Arslan, İstanbul: Sosyal Yayınları, 1996.
  • Arslan, Ahmet, İlkçağ Felsefesi Tarihi: Sokrates Öncesi Yunan Felsefesi, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2016), c. 1.
  • Cevizci, Ahmet, Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayıncılık, 2013.
  • Fazlıoğlu, İhsan, “Neyi Kaybettik: Kanonik Yapıyla Var-olmak...”, İtibar Dergisi, Sayı:35 Ağustos 2014.
  • Foucault, Michel, Kelimeler ve Şeyler, çev., Mehmet Ali Kılıçbay, İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları, 2015.
  • Hobbes, Thomas, Leviathan, çev., Semih Lim, İstanbul: YKY Yayınları, 2012.
  • Kılıç, Sinan, “Postmodernite ve Post Yapısalcılık”, Felsefe Tarihi III: XX. Yüzyıl Filozofları, İstanbul: Sentez Yayıncılık, 2016.
  • Peterson, Michael, vd., Din Felsefesi Seçme Metinler, çev., Rahmi Acar vd. (İstanbul: Küre Yayınları, 2016.
  • Skirbekk, G., Gilje N., Antik Yunan’dan Modern Döneme Felsefe Tarihi, çev., Emrah Akbaş- Şule Mutlu, İstanbul: Kesit Yayınları, 2014.
  • Şaylan, Gencay, Postmodernizm, Ankara: İmge Kitabevi, 2016.
  • Tarnas, Richard, Batı Düşüncesi Tarihi, c. 1, çev., Yusuf Kaplan, İstanbul: Külliyat Yayınları, Tüzer, Abdüllatif, “Postmodernizm ve Tanrı’nın Ölümü: Öznenin Arkeolojisi Üzerine Bir Deneme”, Milel ve Nihal Dergisi, Sayı: /2, Temmuz-Aralık,