FEMALE ACTION HERO VS MALE DOMINANCE: THE FEMALE REPRESENTATION IN MAD MAX: FURY ROAD

Erkek Egemenliğine Karşı Kadın Aksiyon Kahramanı: Mad Max: Fury Road'da Kadın TemsiliSon yıllarda, Laura Mulvey'nin ünlü makalesinde "eril bakış" olarak tanımladığı röntgencilikten sıyrılacak güçlü kadın karakter talebini kısmen karşılayacak şekilde, kadın aksiyon kahramanları sinema dünyasını ele geçirmiş gibi görünmektedir. Ne var ki, feminist kuramcılar bu filmlerin gerçekten ataerkil yapıları sarsıp sarsmadıklarını ya da yalnızca aynı eski kalıpları daha parlak ve yanıltıcı bir şekilde yeniden üretip üretmediklerini tartışmaktadırlar. Bu tip kadın karakterlerin son örneklerinden biri George Miller'ın yönettiği Mad Max: Fury Road (2015) filmindeki Furiosa karakteridir. Bu makalenin amacı sözü edilen filmdeki kadın temsiliyetini incelemek ve filmin aslında baskın eril hakimiyete başarılı bir şekilde meydan okuyup okumadığını ya da tekrar ve teyit tuzağına düşüp düşmediğini sorgulamaktır. Aksiyon filmlerinde toplumsal cinsiyet kalıpları bakımından varlığı reddedilemeyecek bir ilerleme görülmesine karşın daha katedilmesi gereken uzun bir yol olduğu gösterilecektir.

Erkek Egemenliğine Karşı Kadın Aksiyon Kahramanı: Mad Max: Fury Road'da Kadın Temsili

In recent years, female action heroes seem to have conquered the world of cinema, partially satisfying the demand for strong female characters that would elude the voyeurism of what Laura Mulvey famously described as "the male gaze." However, among feminist theorists there has been a great debate on whether these films actually challenge the patriarchal structures, or just reproduce the same old stereotypes in a more polished and misleading manner. The latest entry of such a female character is Furiosa in George Miller's Mad Max: Fury Road (2015). My objective is to examine the female representation in the aforementioned film and question whether the film actually achieves to successfully challenge the wellestablished male dominance or falls in the trap of repetition and reconfirmation. I will show that, although there has been an undeniable progress in action movies regarding gender stereotypes, unfortunately there is still a long way to walk.

___

  • Brown, Jeffrey A. Dangerous Curves: Action Heroines, Gender, Fetishism, and Popular Culture. Jackson: UP of Mississippi, 2011. Print.
  • Clover, Carol J. Men, Women, and Chain Saws: Gender in the Modern Horror Film. New Jersey: Princeton UP, 1992. Print.
  • Hills, Elizabeth. "From 'Figurative Males' to Action Heroines: Further Thoughts on Active Women in the Cinema." Screen 40.1 (1999): 38-50. Print.
  • King, Tracy. "No, Mad Max: Fury Road Is Not a Feminist Masterpiece (but That's OK)." New Statesman. 20 May 2015. Web. 30 Sept. 2015.
  • Mulvey, Laura. "Visual Pleasure and Narrative Cinema." Screen 16.3 (1975): 6-18. Print.
  • Neroni, Hilary. The Violent Woman: Feminity, Narrative, and Violence in Contemporary American Cinema. Albany: State U of New York P, 2005. Print.
  • O'Neil, Lorena. "'Men's Rights Activists' to Boycott 'Mad Max: Fury Road' Citing Feminist Agenda." The Hollywood Reporter. 14 May 2015. Web. 30 Sept. 2015.
  • Penny, Laurie. "'Mad Max' Is a Feminist Playbook for Surviving Dystopia." BuzzFeed. 23 May 2015. Web. 30 Sept. 2015.
  • Purse, Lisa. "Return of the 'Angry Woman': Authenticating Female Physical Action in Contemporary Cinema." Women on Screen: Feminism and Femininity in Visual Culture. Ed. Melanie Waters. London: Palgrave Macmillan, 2011. 185- 98. Print.
  • Tasker, Yvonne. Spectacular Bodies: Gender, Genre and the Action Cinema. London, New York: Routledge, 2002. Print.
  • Valenti, Jessica. "Sexists Are Scared of Mad Max Because It Is a Call to Dismantle Patriarchies." The Guardian. 27 May 2015. Web. 30 Sept. 2015.
  • Williams, Linda. "When the Woman Looks." Re-Vision: Essays in Feminist Film Criticism. Ed. Mary Ann Doane, Patricia Mellencamp, and Linda Williams. Frederick, MD: University Publications of America, 1984. 61-66. Print. Filmography
  • Æon Flux. Dir. Karyn Kusama. Paramount Pictures, 2005. Film.
  • Alien. Dir. Ridley Scott. 20th Century Fox, 1979. Film.
  • Barb Wire. Dir. David Hogan. Gramercy Pictures, 1996. Film.
  • Barbarella. Dir. Roger Vadim. Paramount Pictures, 1968. Film.
  • Charlie's Angels. Dir. McG. Columbia Pictures, 2000. Film.
  • Elektra. Dir. Rob Bowman. 20th Century Fox, 2005. Film.
  • G.I. Jane. Dir. Ridley Scott. Buena Vista Pictures, 1997. Film.
  • I Spit on Your Grave. Dir. Meir Zarchi. Cinemagic, 1978. Film.
  • Lara Croft: Tomb Raider. Dir. Simon West. Paramount Pictures, 2001. Film.
  • Mad Max: Fury Road. Dir. George Miller. Warner Bros. Pictures, 2015. Film.
  • Monster. Dir. Patty Jenkins. Newmarket Films, 2003. Film.
  • Mr. and Mrs. Smith. Dir. Doug Liman. 20th Century Fox, 2005. Film.
  • Ms. 45. Dir. Abel Ferrara. Image Entertainment, 1981. Film.
  • Resident Evil. Dir. Paul W. S. Anderson. Columbia Pictures, 2002. Film.
  • Terminator 2: Judgment Day. Dir. James Cameron. TriStar Pictures, 1991. Film.
  • Thelma & Louise. Dir. Ridley Scott. Metro-Goldwyn-Mayer, 1991. Film.
  • Wanted. Dir. Timur Bekmabentov. Universal Pictures, 2008. Film.