A DRAMA OF DETECTION: SUSAN GLASPELL'S TRIFLES

Though Susan Glaspell's well-known one-act play Tries (1916) has been predominantly framed by the themes of female condition at the turn of the twentieth-century United States, it is intrinsically built on the concepts of detection and crime. The dramatic text reveals a narrative tendency that keeps deferring the detection of a case of murder committed within the farmhouse of the Wright family. Against the backdrop of its social and cultural context, the play gives voice to its female characters in the inspection of the crime whereas the male characters fail to detect the motivation behind the murder. This article argues that Tries can be construed as a feminist crime account whose language and structure are couched in a narrative of deferral. The play subtly illustrates that the story of investigation not only shakes the strict bounds of convention but it also divulges precariousness of social justice particularly for women in the early twentieth-century United States.

BİR POLİSİYE DRAMA: SUSAN GLASPELL'IN TRIFLES ADLI OYUNU

Amerikalı kadın tiyatro yazarı Susan Glaspell'ın Tries (1916) başlıklı tek sahnelik oyunu genel olarak yirminci yüzyıl başlarında kadınların ataerkil düzen içerisinde bulundukları zorluklar çerçevesinde ele alınmıştır. Amerika Birleşik Devletleri'nde küçük kasaba hayatında kadınların sıkışmışlığını Minnie Foster karakteriyle resmeden oyun polisiye edebiyat türünün bir örneği olarak değerlendirilebilir. Suç ve suçun tespit edilme uğraşı üzerine kurulan oyun metni John Wright'ın öldürülmesindeki sır perdesinin aralanmasının sürekli ertelenmesine yönelik bir eğilim göstermektedir. Kadınların ev alanı içine terkedilip sınırlandırıldığı toplumsal ve kültürel bir yapıya eleştirel bir bakış açısı getiren oyun, kadın karakterlerine cinayetin tespit süresince ifade özgürlüğü verirken, baskın düzenin uygulayıcılarından olan erkek karakterlerin cinayetin ardındaki nedeni tespit etmelerindeki başarısızlıklarını sahneler. Bu makale Tries'ın hangi yönlerden feminist bir polisiye anlatı niteliği taşıdığını tartışarak, kadınları etkisizleştiren ve ev içine hapseden erkek egemen yargı ve sosyal uygulamaların hangi yönleriyle oyunun dili ve yapısındaki erteleme- bir başka deyişle anlam kaybolması- motiyle ortaya koyulduğunu tartışmaktadır. Oyun, kadın karakterlerin yürüttüğü teftiş hikayesiyle katı ve kısıtlayıcı gelenek sınırlarının nasıl sarsıldığını sahnelerken aynı zamanda modern Amerikan toplumunda ataerkil önyargılar nedeniyle kadınlar için sosyal adaletin ne denli belirsiz olabileceğini de açığa vurmaktadır.

___

Alkalay-Gut, Karen. “Murder and Marriage: Another Look at Trifles.” Susan Glaspell: Essays on her Theater and Fiction. Ed. Linda Ben-Zvi. Ann Harbor: U. of Michigan P, 2002. 71-85.

Bryan, Patricia L. “Stories in Fiction and in Fact: Susan Glaspell's ‘A Jury of Her Peers’ and the 1901 Murder Trial of Margaret Hossack.” Stanford Law Review 49.6 (1997): 1293-1363. JSTOR. Web. 02 January 2020.

Bryan, Patricia L. and Thomas Wolf. Midnight Assassin: A Murder in America’s Heartland. Iowa City: U of Iowa P, 2005.

Derrida, Jacques. Speech and Phenomena. Trans. David Allison. Evanston: North Western U Press, 1973.

Derrida, Jacques, and Eric Prenowitz. “Archive Fever: A Freudian Impression.” Diacritics 25.2 (1995): 9-63. JSTOR. 14 November 2019.

Hope, Trevor. “Introduction: The Gothic, Belatedly.” Journal of Yaşar University 8 (2013): 1-22. Dergi Park Academic. Web. 12 October 2019.

Glaspell, Susan. Trifles. One-Act-Plays.com. Web. 22 January 2020.

Mael, Phyllis. “‘Trifles’: The Path to Sisterhood.” Literature/Film Quarterly 17.4 (1989): 281–284. JSTOR. 10 December 2019.

Shafer, Yvanne. “O’Neill, Glaspell and John Reed: Anti-War, Pro-American Reformers.” The Eugene O'Neill Review 32 (2010): 70-85. JSTOR. Web. 22 December 2019.

Stern, Philip Van Doren. “The Case of the Corpse in the Blind Alley.” VQR: A National Journal of Literature and Discussion (1941). Web. 14 June 2019.

Sussex, Lucy. Women Writers and Detectives in Nineteenth-Century Crime Fiction: The Mothers of the Mystery Genre. New York: Palgrave Macmillan, 2010.

“Trifles, Background.” History Matters Back to the Future. Web. 20 January 2020.

Vurmay, M. Ayça. “Polisiye Romanda Yakalama ya da Sonsuz Kaçma/Kaybolma: Agatha Christie'nin “And Then There Were None” Başlıklı Romanı." Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi 57.2 (2017): 1127-1750. Web. 18 Haz. 2019.

Wright, Janet Stobbs. “Law, Justice, And Female Revenge In ‘Kerfol’, By Edith Wharton, And ‘Trifles’ And ‘A Jury Of Her Peers’, By Susan Glaspell.” Atlantis 24 (2002): 225–243. JSTOR. 10 Feb 2020.