God and Arts in Theological Aesthetics

Teolojik estetik, yirminci yüzyılın başlarında spekülatif ve rasyonel teolojiye bir tepki olarak ortaya çıkan ve genel anlamda "teolojinin pratiği" olarak kabul edilen bir harekettir. Karl Barth, Hans Urs v o n Balthasar, Gerardus v a n der Leeuw ve Karl Rahner b u hareketin belli başlı temsilcileri arasındadır. İlk üç teolog teolojik estetik anlayışlarını "imago dei" teorisine dayandırmış, tüm sanatların ve aynı şekilde teolojinin imkânını da Hıristiyan enkarnasyon (imge) doktrinine bağlamışlardır. Rahner de teoloji ve sanatlar arasında diyalog arayışına girmiştir; ancak o, özellikle Paul Tillich'in de etkisiyle, profan sanatlar da dâhil olmak üzere "tüm sanatların dinî ve kutsal olduğu" görüşünü benimseyerek diğer teologlardan ayrılmıştır. Bu bakımdan Barth, Balthasar ve v a n der Leeuw eksenli teolojik estetik, diğer dinî geleneklerin kutsal sanatlarını da Hıristiyan n o r m u n a dayandırmak suretiyle dışlayıcı bir yaklaşım belirlerken, Rahner sadece bütün dini sanatların değil, profan sanatların dahi kutsalın bir ifadesi olabileceğine v u r g u yapmak suretiyle kapsayıcı ve kuşatıcı bir t u t u m benimsemiştir. B u makalede teolojik estetik yaklaşımlarda ön plana çıkan söz konusu b u i k i temel paradigma ele alınıp tartışılacaktır

___

  • Balthasar, Hans Urs von, The Glory of the Lord: A Theological Aesthetics (Seeing the Form), trans. Elizabeth Leiva-Merikakis, T&T Clark, Edinburg, vol. I , 1982.
  • , The Glory of the Lord: A Theological Aesthetics (Studies in Teheological Style), A. Louth, F. McDonagh and B. McNeil, vol. 2, Ignatius Press, California, 2006.
  • Barth, Karl, Church Dogmatics, ed. G. W. Bromiley and T. F. Torrence, T&T Clark, Edinburgh, 1970.
  • Chapp, Larry, "Revelation", The Cambridge Companion to Hans Urs von Balthasar, ed. Edward T. Oakes and David Moss, Cambridge University Press, Cambridge, 2004.
  • Davies, Oliver, "Theological Aesthetics", The Cambridge Companion to Hans Urs von Balthasar, ed. Edward T. Oakes, David Moss, Cambridge University Press, Cambridge, 2004.
  • Dominic, Robinson, Understanding the "Imago Dei": The Thought of Barth, von Baltasar and Moltman, Ashgate, Burlington, 2011.
  • Heidegger, Martin, Identity and Difference, trans. by Joan Stambaugh, The University of Chicago Press, Chicago, 1969.Viladesau, Richard, Theological Aesthetics: God in Imagination, Beauty, and Art, Oxford University Press, Ne w York, 1999.
  • Manoussakis, John Panteleimon, God after Metaphysics: A Theological Aesthetics, Indiana University Press, Indiana, 2007.
  • Nichols, Aidan, "Hans Urs von Balthasar on Art as Redemptive Beauty", Redeeming Beauty Soundings in Sacral Aesthetics, Ashgate, Burlington, 2007.
  • Rahner, Karl, "Art against the Horizon of Theolgy and Piety", trans. J. Donceel S.J. and H M . Riley, Theological Investigation (XXIII), Crossroad, N e w York, 1992.
  • , " A Theology That We Can Live With " in TI, vol. XXI, trans. by Hugh M . Riley, Crossroad, Ne w York, 1988.
  • , "Priest and Poet", Theological Investigations (III), Helicon Press, Virginia, 1967.
  • Sicari, Antonio, "Hans Urs von Balthasar: Theology and Holiness", Hans Urs von Balthasar: His Life and Works, ed. David L. Schindler, Ignatiu Press, San Fransisco, 1991.
  • Stoker, Wessel, "God, Master of Arts: On the Relation between Art and Religion", Ars Disputandi, vol. VII, 2007.
  • Stolzfus, Theology as Performance: Music, Aesthetics and God in Western Thought, T&T Clark, London, 2006.
  • Thiessen, Gesa Elsbeth, "Toward a Theological Aesthetics: Karl Rahner's Contribution", Theology and Conversation, ed. J. Haerst and P. De Mey, Leuven University Press, Leuven, 2003.
  • , "Karl Rahner: Toward a Theological Aesthetics", The Cambridge Companion to Karl Rahner, ed. Declan Marmion and Mary E. Hines, Camridge University Press, Cambridge, 2005.
  • Tillich, Paul, On Art and Architecture trans. Jane Dillenberger, The Crossroad Publishing, Ne w York, 1987.
  • Van der Leeuw, Sacred and Profane Beauty: Holy in Art, trans. by David E. Green, Holt, Rinehart and Winston, Ne w York, 1963.