Susan ve Lucy: Alan Ayckbourn’un İki Sıradışı Kadın-Kahramanı

Alan Ayckbourn (1939- ) yirminci yüzyıl İngiliz oyun yazarları arasında önemli bir yere sahiptir. Yazar çoğu kara-komedi türündeki oyunlarında duyarsızlık, iletişimsizlik, sevgisizlik, çatışma, yabancılaşma, ahlaksal yozlaşma gibi günümüz toplumsal sorunlarını özellikle kadın-kahramanları çevresinde ele alır. Woman in Mind’ın başkahramanı Susan ve Invisible Friends’in küçük kadın- kahramanı Lucy, yazarın sıradışı kadın-kahramanları arasındadır. Susan ve Lucy’nin Ayckbourn’un sahnesinden yansıyan yaşam deneyimleri kadının modern toplumdaki konumunu anlamak, ailevi ve toplumsal sorunlarını gözlemleyebilmek için önemlidir. Çünkü toplumsal sorumlulukları bulunduğuna inanan oyun yazarı kadınların dünyanın heryerinde ortak ailevi ve toplumsal sorunları olduğunu bilir ve oyunlarını bu evrensel sorunlardan yola çıkarak oluşturur. Bu çalışma da hem bir tiyatro ustası olan Alan Ayckbourn’u tanımaya hem de yazarın iki farklı oyununun kadın-kahramanları aracılığıyla kadınların değerlendirmeye olanak sağlar. günümüzde yaşadığı toplumsal sorunlardan bazılarını

Susan And Lucy: Two Outstanding Heroines Of Alan Ayckbourn / Susan ve Lucy: Alan Ayckbourn’un İki Sıradışı Kadın-Kahramanı

Alan Ayckbourn (1939-     ) has an important place among the twentieth century British playwrights. The playwright handles some present-day social problems such as insensitiveness, lack of communication, lack of love, collision, alienation, moral degeneration especially around his heroines. Susan, the protagonist of Woman in Mind, and Lucy, the little heroine in Invisible Friends, are among the outstanding heroines of the playwright. The life experiences of Susan and Lucy reflected from the stage of Ayckbourn is considerable to understand the place of the woman in the modern society and to be able to observe social and familial problems of her. Because the playwright, who believes that he has social responsibilities, knows that the women all over the world have similar social and familial problems and he constructs his plays inspired by these global problems. This work provides to get to know both Alan Ayckbourn, a very experienced theatre man, and to evaluate some of the social problems of the women that they experience in present-day through the heroines of two different plays of the playwright.

___

Ayckbourn, Allan. (1986). Woman in Mind, December Bee. London-Boston: Faber and Faber.

--------------. (1991). Invisible Friends. London: Faber and Faber.

Allen, Paul. (2002). Alan Ayckbourn: Grinning at the Edge. New York: Continuum.

Almansi, Guido. (1984). Victims of Circumstance: Alan Ayckbourn’s Plays, in John Rusell Brown (Ed.), Modern British Dramatists: New Perspectives. London: Prentice Hall.

Billington, Michael. (1990) Alan Ayckbourn: Macmillan Modern Dramatists. Second edition, London: Macmillan.

Cornish, Roger and Violet, Ketels. (1986). The Plays of the Seventies, Landmarks of the Modern British Drama. Vol.2, London: Methuen London Ltd.

Elsom, John. (1981). Post-war British Theatre Criticism. London: Routledge and Keagan Paul.

Fisher, James. (1996). Alan Ayckbourn, British Playwrights, 1956-1995: A Research and Production Sourcebook. William Demastes (Ed.), London: Greenwood Press.

Holt, Michael. (1999). Alan Ayckbourn. UK, Northcote House.

Kalson, Albert E. (1993). Laughter in the Dark: The Plays of Alan Ayckbourn. Rutherford NJ.: Farleigh Dickinson University Press.

McAfee, Annalena. (1991). Alan’s Invisible Asset, Evening Standard, 8th March.

Rusinko, Susan. (1989). British Drama 1950 To The Present: A Critical History. Boston: Twayne Publishers.

Slover, T.W. (1993). The Evaluation of Domestic Themes in a Popular Style in the Plays of

Alan Ayckbourn, Unpublished PhDThesis, The University of Michigan.

Taylor, John Russell. (1978). The Second Wave: British Drama in the Sixties. London: Eyre Methuen.

Wandor, Michelene. (1993). Drama Today: A Critical Guide to British Drama 1970- 1990. London-New York: Longman.

Watson, Ian. (1988). Conversations with Ayckbourn. London-Boston: Faber and Faber.

Wu, Duncan. (1995). Six Contemporary Dramatists: Bennett, Potter, Gray, Brenton, Hare, Ayckbourn. London: St. Martin’s Press.