Tefsir Kaynağı Olarak Kitab-ı Mukaddes: İbrahim Bikâî Örneği

Bilindiği gibi Kur’an-ı Kerim, inmeye başlamasıyla birlikte Peygamber (a.s.) tarafından tefsir de edilmiştir. Bu iş, kendisinin vefatından sonra ashab eliyle yapılmıştır. Bunlar da zaman zaman İslam dışı kültürlerden bazı bilgilere tefsirlerinde yer vermişlerdir. İsrâîliyyât olarak adlandırılan bu bilgi türü hakkında çeşitli tartışmalar yapılmıştır. Bu çalışmamızda, tefsirde Kitab-ı Mukaddes’in kaynak olarak kullanılabileceğini ileri süren İbrahim Bikâî’nin, Nazmü’d-Dürer adlı tefsirindeki bu bağlamdaki yaklaşımını ele almaya çalışacağız. İlk önce müfessirin hayatı ve eserleri hakkında kısa bir bilgi vereceğiz. Daha sonra müfessirin yaklaşımını bazı başlıklar altında sırasıyla, Tevrat, İncil ve Zebur’dan örneklerle sunacağız. Sonunda da kısa bir değerlendirme yapacağız. 

Tefsir Kaynağı Olarak Kitab-ı Mukaddes: İbrahim Bikâî Örneği

It is known that The Holy Quran has been interpreted by Prophet (p.b.u.h.) in his life time. After his death, His followers have interpreted it. They have used some information from non-Islamic cultures. It has been made some discussions about this type of knowledge known as an Israiliyyat. In this study, we will try to discuss the approach of Quranic commentator Ibrahim Bikai who asserted in his commentary, namely Nazm al Durer that The Holy Bible could be used as a source in the Quranic Commentary. Firstly, we give brief information about his life and works. After that we introduce his approach with some examples. Our study will end with a general evaluation.

___

  • Üzerinde yeterince çalışma yapıldığından, isrâîliyyât konusuna girmiyoruz. Bu konuda şu kaynaklara
  • bakılabilir: Aydemir, Abdullah, Tefsirde İsrailiyyat, Beyan Yayıncılık, İstanbul, 2000; Birışık, Abdülhamit,
  • “İsrâîliyyât”, D.İ.A. (Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi), Ankara, 2001, XXIII,
  • 199; Zehebî, Muhammed Hüseyin, Tefsir ve Hadiste İsrâîliyyât, (Çev.: Enbiya Yıldırım, Asiye
  • Yıldırım), Rağbet Yayıncılık, İstanbul, 2007. Tefsirlerdeki isrâîliyyât hakkında yapılan bazı tezler
  • şunlardır: Ören, Halis, Keşşaf ve Nesefi Tefsirlerinde Hz. Musa ile İlgili İsrailiyyat, Marmara Ün.,
  • S.B.E., 1988; Çelik, Ahmet, Hazin Tefsirinde İsrailiyyat, Selçuk Ün., S.B.E., 1989; Karasakal, Şaban,
  • Tefsire İsrailiyyat’ın Girişi, Yüzüncü Yıl Ün., S.B.E., 1997; Selbes, Hasan, Medariku’tTenzil
  • ve Hakaiku’t-Te’vil’in İsrailiyyat Açısından Tahlili, Marmara Ün., S.B.E., 1889; Bayram,