İSLAM FIKlH DOKTRİNİNDE MÜŞTEREK MÜLKiYETİN TAKSİMiNDE MUHDESATIN DURUMU (İŞTİRAK VE MÜŞTEREK ARAZİLER ÖRNEGİ)

Müşterek mülkiyet, hukuki bir durum olmakla birlikte bu tür mülkiyetlerin tasarruf biçimlerinde problemler yaşandığından, müşterek mülkiyet paydaşlarının her birinde, bireysel hak sahipliğine geçiş yönünde sürekli bir eğilim bulunmaktadır. Zira bir hakkın, başkasının katılımı ile kullanılması mecburiyeti insanın özgür tabiatına ve ihtiraslarına uygun düşmemektedir. Bundan dolayı, müşterek mülkiyetın sürekliliğini gerekli kılan özel bir sebep yoksa genellikle müşterek hak sahipliği rejiminden bireysel hak sahipliği rejimine geçiş tercih edilmektedir. Bu geçişin teknik ve usulüyle ilgili temel kurallar, klasik fıkıh doktrininde kısmet 1 taksim başlığı altında ele alınmıştır. Taksim, müşterek mülkiyetın sona erdirilmesi ve paydaşlardan her birinin kendi hissesi üzerinde bağımsız olarak dilediği şekilde tasarruf etmesi amacına yönelik hukuki bir işlemdir. Bu taksim işlemi, genellikle ya mahkeme kararı 1 kazai olarak hükmen ya da taraflar arası rızaen 1 anlaşmayla gerçekle- şir. Müşterek mülkiyetın saniandıniması ise ya "aynen" ya "muhayee"ya da"bedel" karşılığında olur. Ülkemizde müşterek mülkiyetın taksimi konusu önemli bir yer iş­ gal etmektedir. Pek çok bölgede müşterek mülkiyetın muhdesat (üst) hakkının taksimi konusunda ciddi problemler yaşanmaktadır. İslam fıkıh doktrininde müşterek mülkiyetin taksimi konusunda yapılan çalışmalar da oldukça sınırlıdır. Müşterek mülkiyete konu olan arazilerin taksiminde muhdesat (üst araziye ait olur) hakkının durumuyla ilgili İslam fıkıh doktrininde yapılan düzenlernelerin neler olduğu hep merak konusu olmuştur. Bu nedenle "müşterek mülkiyet" kapsamındaki (iştirak veya müşterek) arazilerin taksimi ve muhdesatlarının durumu ile ilgili bir çalışma yapılması hedeflenmiştir.

Assessment OfThe Status Of Innovation In The Partition Of Joint Ownership In lslamic Fiqh Doctrine (The Sample Of Partnership And Joint Lands)

As well as being a legal issue, joint possession ownership causes some problems by means of their right of disposal, so there exists a constant tendeney of changing over to individual ownership for each of partners of joint ownership. As a matter of fact the obligation of using any right with intervention of anather person is unsuitable by means of freedam and self-interest natures of human being. Thus it is generally preferred to change over to individual ownership system from joint ownership system unless there exists any special reason necessitating the solidity of joint ownership. The principles related to the techniques and procedures of this change are investigated under the topics of portion/partition in classical fiqh doctrine. Partition is a legal process which enables terminating joint ownership and allowing permissive right of disposal for each partner over his/her own stock. This process occurs generally either by a decree or by any agreement between the counterparties which occurs by comman accord. Terminating a joint ownership occurs either by verbatim or by muhayye or in retum for a charge. The case of partition of joint ownership ta kes up a significant pas ition. in many regions, there are serious problems on the partition of innovation (major) right of joint ownership. The studies conveyed in Islamic fiqh doctrine on the partition of joint ownership are rather restricted. In this context, the situation of the right of innovation (which belongs to major land/Superficies sola cedid) for those lands those are subject to joint ownership and the regulations of Islamic fiqh doctrine on this topic are always concerned about. In this study it is aimed at conveying an ir;ıvestigation on the situation of innovations on the partition of lahds which are subject to joint ownership ( partnership or jointly). 

___

  • ZEYDAN, Abdülkerim, el-Medhal li Diraseti'ş-Şeriati'l­
  • İslamiyye, Arnman 1990.
  • ZEYLAİ, Abdullah b. Yusuf, Tebyinü'l-Hakak ala Kenzi'lDekail<,
  • V, Beyrut trs.
  • ZÜHA YLİ, Vehbe, el-Fıkhu'l-İsHimiyyü ve Edilletühü, Daru'lFikr,
  • V, Dimeşk 1989.
  • ZÜRKANİ, Muhammed b. Abdilibaki b. Yusuf, Şerhu'l Zürkani
  • al'a Muvatta İmaın-ı Malik, VI, Beyrut 1990.