Ülker Köksal Oyunlarında Kadın Kahramana Yönelik Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Bu çalışmada Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu oyun yazarlarından Ülker Köksal’ın “Sacide” ve “Besleme” adlı oyunları incelenmiştir Yazarın kadın kahraman üzerinden “kadın sorunsalına” bakış açısı ele alınmaya çalışılmıştır 1970’li yıllarda yazılmış olan bu oyunlarda döneme ait Türk kadınının gelişim süreci süreç içindeki engelleri ve engeller karşısındaki yöneliş farklılıkları üzerinden irdeleme yapılmaya çalışılmıştır Köksal ekonomik özgürlüğe sahip kadın karakteri ve “gücünü” Sacide oyununda sergilerken Besleme oyunundaki Sultan karakteriyle de erkek egemen topluma ve yazgısına direnemeyen kadın kahramana dikkat çekmektedir Bu çalışmanın amacı; aynı yazarın iki farklı oyundan yola çıkılarak iki farklı kadın kahraman yönelişini bir başka deyişle kadının varoluş veya yok oluş öyküleri üzerinden dramaturgik bir inceleme yapmaktır Anahtar Sözcükler: Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu Tiyatro Kadın Oyun Yazarı Ülker Köksal Kadın

Ülker Köksal Oyunlarında Kadın Kahramana Yönelik Karşılaştırmalı Bir İnceleme

In this study the two plays of Ulker Koksal one of the play writers of the Turkish Theatre in the Republic Period named Sacide and Besleme have been analyzed The play writer’s point of view to the woman problematique has been handled in terms of the woman main characters In these plays written during 1970s the turkish woman improvement process the obstacles during this process and the differences of orientations in relation to the obstacles have been examined While the play writer has presented the power of woman who has the economic independence with the main woman character in the play named Sacide with Sultan character in the play named Besleme she has pointed out the main woman character who can not resist the male dominated society predestination The aim of the study considering the two plays is to research dramaturgically the presence or extinction stories of the woman main characters with two different orientations Key Words:The Turkish Theatre of the Republic Period Theatre Play Writer Ülker Köksal Woman

___

  • And, M, 1983, Cumhuriyet Döneminde Türk Tiyatrosu, Ankara, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • And, M, 2004, Başlangıcından 1983’e Türk Tiyatro Tarihi, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • Köksal, Ü, 1994, Toplu Oyunları:2, Kadın Dörtlemesi Sacide, Yollar Tükendi, Âdemin Kaburga Kemiği, Gün Dönerken, İstanbul, Mitos Boyut Yayınları. Köksal, Ü, 1999, Toplu Oyunları 3, Kadın Üçlemesi, Besleme, Önce Sevgi, Dünyanın Yaşlı Çocukları, İstanbul, Mitos Boyut Yayınları.
  • Nutku, Ö, 1985, Dünya Tiyatro Tarihi II, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • ġener, S, 1971, Çağdaş Türk Tiyatrosunda Ahlak, Ekonomi, Kültür Sorunları, Ankara, Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • ġener, S, 1972, Çağdaş Türk Tiyatrosunda İnsan, Ankara, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih – Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • ġener, S, 1973, “Cumhuriyet Dönemi Kadın Oyun Yazarları”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Sayı 4, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • ġener, S, 1984, Türkiye’de Ailenin Değişimi, Ankara, Maya Yayıncılık.
  • ġener, S, 2002, “Ülker Köksal’ın Oyun Yazarlığı”, Ülker Köksal Toplu Oyunları I, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul.
  • Yeşiloğlu Güler, B, 2005, “Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosunda Kadın Oyun Yazarlarının, Kadın Eksenli Oyun Metinlerinde, Kadın Karaktere Yaklaşımlarının İncelenmesi”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Yüksel, A, 1999, “Cumhuriyet Dönemi Türk Oyun Yazarlığı”, Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Tiyatrosu, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul.