LEON GOLUB’UN RESİMLERİNDE KAYNAK OLARAK SAVAŞ FOTOĞRAFLARININ KULLANIMI

Öz   Bu çalışmada, Amerikalı sanatçı Leon Golub’un sanat yaşamı, sanatçının yaşadığı dönemdeki savaşlar ve dönem sanatı, sanatçının resimleri ve resim yaparken kullandığı fotoğraflar arasındaki ilişki incelenmiştir. Kırım Savaşı’ndan bu yana “görsel savaş belgeleri” tüm insanlığın belleğine kazınmaya başlamıştır. Bu savaşı takip eden Amerikan İç Savaşı, Birinci ve İkinci Dünya Savaşı, Fransa’nın Cezayir’de, Amerika’nın ise Vietnam’da yaptığı yıkımlar, fotoğraf makinelerinin ve kameraların objektifinden geçerek günümüze kadar ulaşmıştır. Bütün bu dokümanlar izlendikçe, geçmişe yönelik kaynaklık etmekle kalmamış, toplumda da bir çeşit bellek oluşturmuştur. Bu bellek biçimi kimi zaman manipülasyonlarla kırılmalara uğrasa da toplumun düşünüş biçiminde “savaş olgusunu” tanımlamak için büyük önem taşır. Görsel medya ve iletişim araçlarının çoğalması ile birlikte savaşların görsel dokümanlarına ulaşmak kolaylaşmıştır. Vietnam savaşı ile birlikte televizyonlardan savaşın görüntülerinin yayınlanması, dergilerde ve gazetelerde savaşa dair fotoğrafların yer alması toplumda bazı tepkilere sebep olmuş ve savaş karşıtı olan insanların sayılarını arttırmıştır. Bazı dönemler bu tepkiler sokaklara dökülen insanlar tarafından dile getirilmiş ya da sanatçıların eserlerinde yer verdiği savaş karşıtı söylemlerle ortaya konulmuştur. Bir ressamın resim yaparken fotoğrafa başvurması onun bir kaynağa ya da belgeye başvurması anlamına gelmektedir. Nitekim birçok ressamın resim yaparken kaynak olarak fotoğraftan yararlandığı gibi Leon Golub da resim yaparken fotoğraftan yararlanmış bir ressamdır. Savaş ile ilgili görsel dokümanların sanatçının sanat serüveninde önemli imge kaynakları olarak kullanıldığı kolaylıkla görülebilir. Bu çalışmada, Golub’un 1966-82 yılları arasında fotoğraf referanslı yaptığı bazı resimleri, içerik ve biçimsel yönden incelenmiştir. 

___

  • Akad, M. T. (2011). 20. Yüzyıl Savaşları ve 21. Yüzyılın Başında Yakın Tarihin Savaşlarına Bakış: Stratejik, Taktik, Teknolojik ve Jeopolitik Yönleriyle Çağımızın Savaşları. Istanbul: Kastaş Yayınevi. Baigell, M. (1981). The Mercenaries’: An Interview with Leon Golub. Arts Magazine, 55(9), 167–169. Baynes, K. (2008). Toplumda Sanat. (Y. Atılgan, Çev.). İstanbul: Yky. Gumpert, L., Rifkin, N., & Golub, L. (1984). Golub: [Exhibition, The New Museum of Contemporary Art, New York, September 22- November 25, 1984 ... New York: New Museum Of Contemporary Art. Levi Strauss, D. (2001, Winter). Where the Camera Cannot Go: Leon Golub on the Relation Between Painting and Photography. Aperture, (162), 52–64. Newman, M. (1982). An Interview with Leon Golub. London: Institute of Contemporary Arts. Procuniar, D. (1995). Interview with Leon Golub [Sanat Eleştirisi]. Tarihinde 26 Temmuz 2017, Adresinden Erişildi http://www.no-art.info/golub/interview-en.html Sontag, S. (2005). Başkasının Acısına Bakmak. (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Agora kitaplığı. Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. (O. Akınhay, Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.