Martin Heidegger'de Dasein Kavramı

Bu çalışmamızda Martin Heidegger'in varlık anlayışı çerçevesinde Dasein kavramını ele almaya çalıştık. Dasein 'orada olmayı' ifade eder. Dasein, öz'ün tam karşıtı olarak, 'varoluş' için kullanılan bir terimidir. Dasein, 'öz' ünü dünya' da yaşarken imar ve inşa eder. Hem 'dünya içindeki varlık' hem de 'ötekilerle birlikte varlık' tır. Modern bireyin "toplumsallık" içinde bilgisayarlar, gazeteler ve televizyonlarla "kendilik bilincini" kaybetmeye ve unutmaya başladığı bir dünyada sahici (otantik) bir varlık olma imkânına sahip olan tek varlık Dasein' dir. Bununla birlikte Dasein, kendi varlığını yığınlar içinde bilinçsizce ayakta tutmaya çalışırsa sahiciliğini kaybeder. Bu noktada Dasein' in nasıl daha fazla 'kendi' ve 'sahici' olabileceği meselesi çok daha önemlidir.

Martin Heidegger's Dasein Concept

We have tried to deal with "Dasein" in the light of Martin Heidegger's "existence". It means "being there". Dasein itself is a term used as " being"and is the opposite of the "essence". Dasein builds up the "essence " while living on earth. It is "a being " both within the world and being with the others. The only real being is 'dasein' in a world where a modern individual has gradually lost and forgotten 'self conscious ' in a sense of community under the influence of computers, newspapers and television. On the other hand, if Dasein tries to keep its existence in masses unconsciously, it loses its authenticity. At this point the matter of how Dasein can be more of "itself " and "authenticity" is more important.

___

Cevizci, A., Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul 1999.

Çüçen, Kadir, Heidegger'de Varlık ve Zaman, Asa yayınları, Bursa 1997.

Çüçen, Kadir. "Heidegger ve Felsefe", Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, sayı:1, 2006, ss.7-24.

Descartes, Felsefenin İlkeleri, Çev: Mesut Akın, say yayınları, İstanbul 2014.

Duman, Musa, "Heidegger'in Dünya Fenomeni", Felsefe Dünyası Dergisi, 2014/1, sayı:59

Ergül, Öykü H., "Heidegger'in Varoluşçu Ontolojisi", Kaygı Dergisi, 2003

Eren, Işık, 20. yy'da Felsefe: Karşı Çıkışlar ve Yeni Arayışlar, Asa Kitabevi, Bursa, 2005.

Heidegger, Martin, Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı., çev: Levent Özar, Asa Kitap Evi Bursa 2001.

Heidegger, Martin, Varlık ve Zaman, Çev: Kaan H. ÖKTEN, Agora kitaplığı, İstanbul 2008.

Heidegger, Martin, Metafizik Nedir?, Çev: Mazhar şevket ipşiroğlu, Suut Ke- mal Yetkin, Kaknüs yayınları, İstanbul 1998.

Heidegger, Martin, Metafizik Nedir? Çev: Yusuf Örnek, Ankara: Türkiye Felse- fe Kurumu Yayını, 1991.

Çüçen, Kadir, "Heidegger ve Felsefe", Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, sa- yı:1,2006, s.21

Gasset ,Ortega y, Kütlelerin isyanı, Çev: Nejat Muallimoğlu, Birleşik Yayıncılık İstanbul 1996

İyi, Sevgi, Çağımızda Metafizik Sorunu, Ayraç Yayınları, Ankara 1999.

Makkreel, Rudolf A.,Otantik Yorumdan Otantik İfşaya Doğru; Kant ile Hei- degger Arasındaki Mesafeyi Aşmak, Çev: Kurtul Gülenç, DoğuBatı ya- yınları, İstanbul 2010.

Megill, Allan, Aşırılığın Peygamberleri, Çev: Tuncay Birkan, Bilim ve sanat, Ankara 1998.

Mulhall, Stephen, Heidegger ve Varlık ve Zaman., Çev. Kaan Öktem, Sarmal Yayınları, İstanbul,1998.

Önal, Senem, "Kartezyen Özne ve Kantçı Öznenin Heidegger 'de Anlamı: DünyasallIk", Kilikya Felsefe Dergisi,2014,1.

Pöggeler/Allemann, Heidegger Üzerine İki Yazı, Çev: Doğan Özlem, Gündo- ğan Yayınları, Ankara 1994.

Steiner, Georg, Heidegger, Çev: Süleyman Kalkan, Vadi yayınları, İstanbul 1994.

Tarhan , Belkıs Ayhan, Patikalar, "Özne, Ben ve Tarih Hakkında", İmge Yayın- ları, Ankara 1997.

West David, Kıta Avrupası Felsefesine Giriş, Çev: Ahmet Cevizci, Paradigma Yayınları, İstanbul 1998.