Etkileşim ve bellek; antik dönem inanç, tarih ve arkeoloji için büyük önem taşıyan temalardır. Her biri kendi içerisinde faydalı bir çalışma çerçevesi sağlar. Ancak birlikte düşünüldüğünde, insanın kutsal inanç kavramıyla karşılaşmasıyla birlikte güçlü bir araç haline gelir. Bu makalede, Pisidia Bölgesi’nde yapılan yüzey araştırması sırasında tespit edilen kayaya oyulmuş adak kabartmaları, bellek ve etkileşimin kollektif bakış açısıyla birlikte zaman içerisinde yapılan bazı çalışmaları ve tespitlerden yola çıkarak yerel kültlerdeki önemini anlamak amacıyla bir grup inanç imgeleri tekrar gözden geçirilmiştir. Etkileşim, kült ve bellek kavramları göz önüne alınarak bir araya getirildiğinde, üzerinde durulması gereken konular 1 modern dönemde yeniden kazanım ve inceleme; 2 yerleşimde konum ve kalıcı olma; 3 adak olarak kullanılan objelerin önemi ve ilişkisi şeklinde sıralanır. Sözü edilen kabartmaların, Likya’nın kuzeyinde ele geçen örneklerle birlikte Hellenistik ve Roma dünyasında da geniş bağlamda ilişkisi, antikite sonrasında ölümden sonraki yaşamı göz önünde bulundurmayı değerli kılar.

Interaction, Cult and Memory: Another Look at Rock-cut Votive Reliefs in Pisidia

Interaction and memory are themes of great importance to ancient religion, history, and archaeology. Each provides a useful framework of study in its own right, but when considered together they become a powerful tool for understanding human encounters with the divine. This paper revisits a group of religious images – the rock-cut votive reliefs discovered during the course of field survey in Pisidia - through the collective lens of memory and interaction, with the aim of understanding their importance in local cult and of addressing some of the ways they have been perceived and studied over time. Keeping in mind the combined themes of interaction, cult, and memory, the focus here is their: 1 modern recovery and study; 2 permanency and position in the landscape; 3 relevance and importance as devotional objects. The larger question of the relationship of these reliefs with examples found in northern Lycia and in the context of the wider Hellenistic and Roman worlds is also important to note, as is their post-Antique afterlif

___

  • Alcock, S.E. 2002 Archaeologies of the Greek Past: Landscape, Monuments, and Memories, Cambridge.
  • Ashmore, W. – A.B. Knapp (eds.) 2000 Archaeologies of Landscape: Contemporary Perspectives, Oxford.
  • Bean, G.E., 1960 “Notes and inscriptions from Pisidia. Part II”, Anatolian Studies 10: 43-82.
  • Bean, G.E., 1978 Lycian Turkey: An Archaeological Guide, London, New York.
  • Beard, M. – J. North – S. Price, 1998 Religions of Rome, Volume 1: A History, Cambridge.
  • Berlin, A.M., 1999 “The archaeology of ritual: the sanctuary of Pan at Banias / Caesarea Philippi”, Bulletin of the American Schools of Oriental Research 315: 27-45.
  • Boardman, J., 2002 The Archaeology of Nostalgia: How the Greeks Re-created their Mythical Past, London.
  • Borić, D., 2010 Archaeology and Memory, Oxford, Oakville.
  • Bouzek, J., 2014 “Lieux de mémoire in history and archaeology: a field of possible collaborations”, EIRENE 50: 285-297.
  • Bradley, R., 1997 Rock Art and the Prehistory of Atlantic Europe: Signing the Land, London, New York.
  • Chapoutier, F., 1935 Les Dioscures au service d’une déesse, Paris.
  • Corsten, Th., 2002 Die Inschriften von Kibyra I. Die Inschriften der Stadt und ihrer näheren Umgebung, Bonn.
  • Coulton, J.J., 2012 The Balboura Survey and Settlement in Highland Southwest Anatolia, London.
  • Crawford, C.L., 2007 “Collecting, defacing, reinscribing (and otherwise performing) memory in the ancient world”, N. Yoffee (ed.), Negotiating the Past in the Past: Identity, Memory, and Landscape in Archaeological Research, Tucson:10-42.
  • Delemen, I., 1999 Anatolian Rider Gods: A Study on Stone Finds from the Regions of Lycia, Pisidia, Isauria, Lycaonia, Phyrgia, Lydia and Caria in the Late Roman Period, Bonn.
  • Draycott, C.M., 2015 “Devotion and desecration: Artemon and Nenas’ dedications in the Cabalia (North Lycia)”, Heritage Turkey 5: 38-39.