Gela Ressamı’nın Yeni Bir Lekythosu

Çalışmada mö 510-480 arasında çalışmış, diğer vazo formlarını da dekore etmiş olmasına rağmen esas olarak lekythos üzerine uzmanlaşmış, oldukça üretken bir sanatçı olan Gela Ressamı’nın Almanya’daki Gießen Üniversitesi koleksiyonunda korunmakta olan bir lekythosu tanıtılmıştır. Gießen vazosu, omuz dekorasyonu bakımından bu ressamın eserleri arasında tekil bir örnek oluşturmakla birlikte gövdesindeki figürleri hem siluetleri hem de anatomik detayları bakımından tamamen kendi çizgisini yansıtmakta ve dolayısıyla sanatçının lekythoslarının omzunda sadece palmet bulunmadığını göstermektedir. Vazonun gövdesinde ressamın çalıştığı tarihlerde kısmen moda haline gelmiş olan profilden gösterilmiş Athena başı bulunmaktadır. Athena başının her iki yanında oturan, ellerinde tuttukları asalardan ve sahnenin genelinden yola çıkarak rahip oldukları sonucuna varılan iki figür ve benzer sahnenin olduğu diğer vazolar göz önünde tutulduğunda bu lekythos üzerinde de büyük olasılıkla tanrıça Athena kutsal alanı betimlenmiş olmalıdır. Gießen lekythosunun üretildiği tarih hakkında ise özellikle omuz dekorasyonu önemli ipucu sunmaktadır. Özellikle sözü edilen bu tarihleyici unsur ışığında Gießen vazosu mö 500-490 arasına tarihlenmiştir.

Gela Ressamı’nın Yeni Bir Lekythosu

In this paper a lekythos which is preserved in Gießen University collection in Germany will be discussed. The lekythos belongs to a quite productive Gela painter who worked between the last ten years of 6th and the first quarter of 5th century b.c. and who mainly specialized on lekythos decoration although produced vases in different forms. The Gießen vase constitutes a particular example in terms of shoulder decoration among the painter’s works, the figures on its body reflect completely his own drawings regard to both its silhouettes and anatomic details. On the body of the vase, there is an Athena head, illustrated from profile, which had become partly fashionable when the painter was working.

___

  • Beazley J. D. 1959 Attic Black-figure Vase-painters, Oxford.
  • Blech, M. 1982 Studien zum Kranz bei den Griechen, Berlin.
  • Boardman, J. 1974 Athenian Black Figure Vases, London.
  • Borgers, O. 2007 The Theseus Painter: Style, Shapes and Iconography, Amsterdam.
  • D’Amicis, A. 1997 Atleti e guerrieri: Tradizioni aristocratiche a Taranto tra VI e V sec. a. C.: Catalogo della mostra Taranto, Museo Nazionale Archeologico, 9 Aprile 1994. Catalogo del Museo Nazionale di Taranto; 1, 3, Taranto.
  • Demargne, P. 1984 “Athena” LIMC II,1: 955-1021, Zürich-München.
  • Dias, C. K. B. 2009a I, II O pintor de Gela. Características formais e estilísticas, decorativas e iconográficas, San Paulo (internette yayınlanmış doktora tezi http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/71/71131/tde21092009-094148/pt-br.php).
  • Dias, C. K. B. 2009b “Apontamentos sobre a atribuição de vasos áticos: a produção do Pintor de Gela”, M. C. N. Kormikiari – V. C. Porto – E. Góes Neves – M. H. Leuba Salum (eds.), Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, 19: 235-255.
  • Doksanaltı, E. M. – Sağlan, S. 2009 “A lekythos by the ‘Cock-Group’ from Karaman Museum”, B. Karasu (ed.) I. International Ceramic, Glass, Porcelain, Enamel, Glaze and Pigment Congress 12-14 October 2009, SERES’09, Proceeding Book-I, Eskişehir: 122-129.
  • Doksanaltı, E. M. 2011 “Karaman Müzesinden Bir Grup Siyah Figürlü Lekythos” OLBA XIX: 81-105.
  • Eschbach, N. 2007 Attisch schwarzfigurige Keramik, CVA Deutschland 83, Göttingen 3: München.
  • Haspels, C. H. E. 1936 Attic Black-Figured Lekythoi, 1936.
  • Hemelrijk, J. M. 1974 ”Gela Painter in the Allard Pierson Museum, BABesh XLIX, 117-158.
  • Kaeser, B. 1990 “Rebe und Efeu” Vierneisel, K. – Kaeser, B. (eds.), Kunst der Schale – Kultur des Trinkens, München: 325-335.
  • Kaşka, M. 2009 Die attischen Segmentschalen, Münster.